VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 19 December 2013

BUKTI!!! DATA PERBANDINGAN PENJUALAN TANAH DI PULAU PINANG, PAKATAN RAKYAT JUAL TANAH LEBIH MAHAL DARI BN


BN jual tanah 36 kali ganda tetapi hasil sedikit - Guan Eng

Barisan Nasional menjual hampir 35 kali ganda tanah di Pulau Pinang berbanding yang dilakukan oleh pentadbirannya sejak enam tahun lepas.

Kerajaan Negeri era Barisan Nasional menjual kira-kira 3,661 ekar tanah dengan hasil keseluruhan berjumlah RM1.0586 bilion, manakala, Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang sekarang menjual 106.1 ekar tanah dengan hasil keseluruhan sebanyak RM1.1102 ekar.


Penjelasan Guan Eng itu sekaligus menolak tuduhan tanpa asas Naib Presiden MCA merangkap Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung sebagaimana dilaporkan dalam beberapa akhbar bahasa Cina baru-baru ini.

"Mereka (Barisan Nasional) menjual tanah (hampir) 36 kali ganda, tetapi kita (Pakatan Rakyat) dapat lebih untung kerana mengamalkan tender terbuka,” ujar Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP Kebangsaan pada tengah hari tadi di Komtar, George Town.

Exco Belia & Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Chong Eng dan Danny Law Heng Kiang (Exco Pembangunan Pelancongan dan Kebudayaan) turut hadir dalam sidang media itu.

Berdasar rekod Kerajaan Negeri, Kerajaan Negeri era Barisan Nasional menjual 980 ekar tanah di Tanjong Tokong dengan harga RM1 sekaki persegi atau RM42.7 juta; 325 ekar tanah di Jelutong Expressway (RM20 sekaki persegi atau RM325 juta); 750 ekar tanah di Batu Kawan (dijual kepada Abad Naluri) (RM3.24 sekaki persegi atau RM106 juta) dan 1,606 ekar tanah di Butterworth (dijual kepada Rayson Consortium Sdn. Bhd.) (RM8.40 sekaki persegi atau RM584.9 juta).

Manakala, Kerajaan Negeri era Pakatan Rakyat pula direkodkan menjual 1.1 ekar tanah di Jalan Zainal Abidin (dekat Taman Manggis) (RM232 sekaki persegi atau RM10.2 juta) dan 105 ekar tanah di Bayan Mutiara (RM240 sekaki persegi atau RM1.1 bilion)  

“Penjualan tanah semasa Barisan Nasional (menjadi) Kerajaan Negeri (yang menyamai hampir) 36 kali berbanding PR, keseluruhan hasil penjualan lebih sedikit berbanding PR...ini cukup memalukan,” tegas Guan Eng.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.