VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Saturday, 10 May 2014

Teka Teki Calon PRK Parlimen Bukit Gelugor Terjawab


Dalam majlis yang gilang gemilang, Ramkarpal Singh diumumkan sebagai calon DAP-Pakatan Rakyat bagi pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gelugor.

Pengumuman tersebut dibuat Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng serentak dengan pelancaran pusat operasi utama di sini, hari ini.

Ramkarpal adalah anak lelaki ketiga mendiang Karpal Singh.

Dalam wawancara khas bersama Roketkini, Ram menyatakan kesediaannya untuk meneruskan perjuangan mendiang ayahnya dan berkhidmat untuk rakyat, bukan sahaja di Bukit Gelugor malah rakyat di seluruh negara tanpa mengira latar belakang kaum, agama atau status ekonomi.

Ditanya sama ada beliau berbangga untuk menggantikan tempat mendiang ayahnya, Ram dengan senyum menjawab, “Mustahil seorang yang begitu istimewa boleh dicari ganti.”

“Saya percaya dengan perjuangan dan agenda beliau serta berikrar untuk mengikut jejak beliau meneruskannya,” kata Ram lagi.

Baginya, kawasan parlimen Bukit Gelugor bukanlah tempat yang asing lagi memandangkan beliau sentiasa mengikuti mendiang Karpal Singh membuat lawatan selain menguruskan kempen beliau sebelum ini.

PRK Bukit Gelugor diadakan setelah penyandangnya, mantan pengerusi kebangsaan DAP mendiang Karpal Singh, terkorban dalam nahas jalanraya 17 April lalu. Ram turut berada dalam kenderaan tersebut ketika tragedi itu berlaku.

Penamaan calon dijadualkan berlangsung pada hari Isnin, 12 Mei, manakala hari mengundi dijadualkan pada 25 Mei, dengan lebih dua minggu tempoh kempen. – Roketkini.com

JANGAN KETAWA! Penumpang Terberak Dalam Bas, Penumpang Lain Hampir Pengsan


Nak tergelak pun ada, kesian pun ada. Namun nak buat macam mana dah benda nak terjadi. Benda ni bukan boleh main-main kalau memang dah terkena kan. Ini berkaitan dengan perkongsian seorang penumpang bas ekspres menerusi akaun Facebooknya.

Johan A. Delvo yang menaiki bas ekspres berkongsi pengalamannya dan para penumpang bas tersebut yang terpaksa berhenti di Pekan Ranau, Sabah kerana salah seorang daripada mereka ‘terbuang’ air besar dalam perjalanan. Ia sekaligus mencetuskan bau busuk sehingga semua mereka keluar daripada bas tersebut kerana tidak tahan dengan bau berkenaan selain untuk mendapatkan udara segar.

Menerusi ruangan komen, dia memberitahu mungkin penumpang tersebut kurang sihat sehingga tidak sengaja ‘melepas’ dalam seluarnya.

HINA HUDUD! Harith Iskandar Undang Kemarahan Umat Islam


Pelawak terkenal, Harith Iskandar dilihat telah ber’jenaka’ mengenai isu pelaksanaan hukum hudud di laman Twitter.

Memiliki lebih 165 ribu orang pengikut di laman sosial tersebut, status berkaitan isu hudud yang dimuat naik oleh Harith itu dianggap agak keterlaluan oleh orang ramai.

Bagaimanapun, ada juga pihak yang cuba menjernihkan keadaan dengan mengatakan bahawa Harith sekadar berjenaka dan tidak berniat mahu mempersoalkan isu sensitif tersebut.

Namun, apa agaknya yang cuba disampaikan oleh pelawak ini ya? Realitinya, hanya tuan punya badan yang layak menjawab persoalan ini.

Nabi Kantoi Menyamar Sebagai Ahli PAS Untuk Bertanding Sebagai Calon PAS PRK Bukit Gelugor




Berlakon sebagai ahli PAS cawangan Kampung Banjar, Batu Caves, Mohamed Nabi Bux Mohd Nabi Abdul Sattar menawarkan diri untuk bertanding sebagai calon PAS dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gelugor pada 25 Mei ini.

Ahli perniagaan berusia 63 tahun itu berhasrat untuk bertanding kerana mahu sama-sama menegakkan hukum hudud yang kini hangat dibangkitkan dalam kalangan ahli partinya. Kenapa dalam umno sudah hilang hak untuk menegakkan hukum Allah?

Mohamed Nabi Bux berkata, dia berharap Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dapat memberikan kebenaran kepadanya untuk bertanding dalam PRK kali ini. Kenapa tidak berharap kepada Najib? Bertanding atas tiket Umno?

PRK Parlimen Bukit Gelugor diadakan berikutan kematian penyandangnya Karpal Singh dalam kemalangan jalan raya 17 April lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 12 Mei sebagai hari penamaan calon, pengundian awal 21 Mei dan hari mengundi 25 Mei.

Mendiang Karpal Singh, yang juga bekas pengerusi DAP, memenangi kerusi itu pada Pilihan Raya Umum 2013 dengan majoriti 41,778 undi menewaskan calon BN Teh Beng Yeam.

Friday, 9 May 2014

KANTOI: Pencuri Lembu Dipotong Telinga dan Dibelasah Terok Oleh Orang Kampung






Jalan Baling dekat dengan INOKOM Padang Meha orang kampung berjaya menahan seorang daripada tiga orang suspek curi lembu.

Daripada cerita orang yang ada di tempat kejadian dipercayai suspek dipukul oleh orang kampung dengan teruk dan telinga suspek dipotong.

Info BloodBrother

Nasihat Kepada Najib Razak Untuk Mentadbir Negara Malaysia


MENJIMATKIAN PERBELANJAAN NEGARA

Tindakan kerajaan memperkenalkan GST telah membawa rakyat marhaen ke jalan raya pada 1 Mei yang lalu. Ini kerana mereka berasa terbeban dengan kenaikan kos hidup, biarpun hakikatnya GST akan mula berkuatkuasa 11 bulan dari sekarang.

Lalu, saya tertarik kepada sistem yang diperkenalkan oleh Jokowi di Jakarta setelah beliau dilantik menjadi Gabenor dan juga bakal diperkenalkan beliau sekiranya menang dalam pemilihan Presiden Julai nanti.

Sistem Jokowi sederhana sahaja. Beliau memotong separuh perbelanjaan untuk perjalanan pegawai, termasuk untuk tiket kapal tebang, minyak percuma dan kereta percuma. Hanya tingkat tertinggi sahaja yang betul-betul mendapat kemudahan tersebut.

Beliau juga memotong perbelanjaan mesyuarat di hotel-hotel besar dan tidak melanjutkan perkhidmatan pegawai yang telah sampai tempoh pencen.

Saya terfikir, bagus juga jika negara kita mengambil langkah sebegini. Kemudahan kereta kita bagi hanya kepada KSU, Ketua Pengarah dan di universiti Naib Canselor sahaja. Lain-lain pegawai tidak perlulah negara sediakan kereta, minyak dan pemandu. Mesyuarat pula kita adakan di pejabat sahaja.

Pegawai-pegawai berpangkat besar yang pencen itu, janganlah lagi kita sambung kontrak mereka. Jika mereka masih bertenaga lagi untuk terus berkhidmat, ceburilah bidang lain. Atau jika perkhidmatan mereka disambung lagi, maka berilah pencennya selepas tempoh perkhidmatan betul-betul tamat.

Jika inilah yang boleh kita lakukan, banyaknya perbelanjaan negara yang boleh kita jimatkan. Bersediakah kita?

Agus Yusof

Thursday, 8 May 2014

GEMPAR!!! Sultan Titahkan Najib Letak Jawatan Sebagai Perdana Menteri Malaysia


SULTAN TITAHKAN NAJIB LETAK JAWATAN PERDANA MENTERI

Adakah anda masih ingat? Puak puak yang mengaku bahawa mereka dari keturunan raja kerajaan empayar langkasuka nusantara, entah dari mana keturunan Sangkakala pun tak tau yang pernah menggemparkan negara apabila mereka bertindak melakukan demo dan cuba memecah masuk ke Istana Negara pada tahun lepas?

Sultan  ini la yang telah menitahkan secara terbuka kononnya agar Perdana Menteri melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Anda boleh baca sendiri kandungan surat ini, terdapat beberapa perkara dan sebab mengapa Kerajaan Empayar Langkasuka menitahkan Najib letak jawatan sebagai Perdana Menteri.

Surat ini bertarikh 7 Mei 2014.

Hati-Hati Kumpulan Penyamun Menyamar Sebagai Pegawai Kerajaan

POLIS KENAL PASTI KUMPULAN MENYAMAR POLIS DAN AGENSI KERAJAAN UNTUK MENYAMUN



Bukit Mertajam, 8 Mei - Polis telah mengenal pasti beberapa kumpulan yang menyamar sebagai anggota polis dan petugas beberapa agensi kerajaan untuk tujuan samun di sekitar Pulau Pinang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC Mazlan Kesah berkata setiap kumpulan terdiri daripada dua hingga tiga lelaki itu menyasarkan golongan wanita dan warga emas yang tinggal bersendirian di rumah mereka.

"Berdasarkan hampir 10 kes dilapor sejak dua bulan kebelakangan ini, kami telah mengenal pasti anggota kumpulan terbabit yang menyamar sebagai kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat, Tenaga Nasional Berhad, pejabat daerah dan polis yang pergi ke rumah mangsa mendakwa untuk memberikan bantuan dan sebagainya."

"Mereka ini terdiri daripada lelaki berusia dalam lingkungan 20 hingga 30 tahun yang menaiki motosikal dan menyamun sebaik dibenar masuk ke rumah mangsa," katanya kepada pemberita selepas Program High Policing di Kubang Semang, di sini hari ini.

Mazlan ditemui selepas melawat Aminah Mahamad, 60, yang kerugian RM3,000 disamun dua lelaki menyamar sebagai kakitangan Pejabat Tanah dan Galian yang kononnya mahu mengukur kawasan tanah rumahnya pada 15 April lepas.

- BERNAMA

DILANDA RIBUT SEHARI SEBELUM LAWATAN NAJIB KE TAIPING


















Sehari sebelum lawatan Najib ke Taiping...

1.Gerai buah dihadapan Pasarayaku berhampiran Pump minyak Petronas musnah dilanda ribut

2.Banyak kedai rosak kerana bumbung runtuh dipukul angin kencangBanyak pokok tumbang

3.Gerai kawasan tapak pasar malam Kemunting Taiping rosak teruk dipukul angin kencang

4.Pokok tumbang dan mengenai litar elektrikBanyak kereta rosak dihempap pokok

5.Salah sebuah kereta rosak teruk dalam ribut di Taiping

6.Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun maut selepas rumahnya di No 64, Batu 4 Kamunting ditimpa pokok yang tumbang kira-kira jam 3 petang tadi. Jurucakap Jabatan Balai Bomba dan Penyelamat Kamunting berkata, mangsa yang terperangkap dalam rumah ditemu dan tersepit di atas katil dan bawah kerangka tingkap.

7.Papan tanda BN dan kontena UMNO Kemunting tumbang dan terbalik dipukul angin ribut hari ini 7 mei sebelum 8 mei untuk menyambut kedatangan Najib.

REMUK: MPV Polis Terlibat Dalam Kelamalangan Selepas Selesai Menyaman




Slm Tuan..
Kemalangan melibatkan kenderaan pasukan mpv 431(m/kar WJN 1675)
KJ(TR) 3159/14
Satu kmlangan telah berlaku pada 07/05/2014 jam lebih kurang 1600 hrs di km 2.6 Lebuhraya Senai-Desaru arah ke Senai melibatkn (3) kenderaan iaitu kereta peronda m/kar WJN 1675, m/van JBV 5022 dan m/lori JKR 7643.

Siastn awal mendapati kecuaian dipercayai berpunca daripada pemandu m/lori JKR 7643 yang menuju ke arah Senai.

Kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta peronda m/kar WJN 1675 selesai mengeluarkan saman (AS315653) kepada m/van JBV 5022. "Beacon light" dihidupkan semasa pemeriksaan dijalankan ke atas m/van.

Selesai keluarkan saman, Mpv m/kar WJN 1675 hendak meneruskan rondaan tiba-tiba datang dari arah belakang m/lori JKR 7643 lalu melanggar bahagian belakang sebelah kanan mpv m/kar WJN 1675 dan menyeret m/van JBV 5022.

Perlanggaran berlaku di laluan kecemasan. Pemandu mpv WJN 1675 yang cedera dibawa ke Hospital Kulai untuk rawatan lanjut.
Siasatan dijalankan di bawah Sek 43 (1) APJ 1987.
(Insp Alex, IO Trafik IPD Kulaijaya) Terima Kasih Tuan.

Tiada Seorang Wakil Dari Pulau Pinang Diangkat Untuk Bersama AMK di Peringkat Pusat






Salam Reformasi! Saya ingin menyatakan dengan jelas dan tegas kenapa AMK Pulau Pinang tidak memberi undi kepada Team NadiAmk dan AMK4MSIA??

Nak tahu tengok gambar yang saya sertakan. Tak ada seorang pon wakil dari Pulau Pinang diangkat untuk bersama dalam perjuangan AMK di Peringkat Pusat.

Kedua-dua Team ini tidak mengiktiraf AMK Pulau Pinang dalam Perjuangan Anak Muda di Malaysia.

Jadi adalah lebih baik untuk AMK Pulau Pinang memilih Team yang mengiktiraf dan mengangkat Suara anak muda Pulau Pinang.

Sedangkan di Pulau Pinang Anggota AMK adalah hampir 10k anggota. AMK juga telah banyak membantu parti untuk kemenangan Calon PRU yang lalu.

Jadi kepada kedua-dua Team fikirkanlah kenapa AMK Pulau Pinang tidak memberi sokongan kepada anda. Maaf kalau ada yang tersinggung. 

Ikhwan Nasser
Ketua Cabang AMK Bukit Mertajam

Sejarah telah buktikan kalau tiada pimpinan Parti dari Pulau Pinang diangkat siapa pon tak peduli dekat Pulau Pinang. Pengalaman sendiri dan ada sebab yang kukuh kenapa aku post macamni. 3 tahun berlalu AMK Pulau Pinang diabaikan Pusat. Hanya tumpu di Selangor. Hampa kenai semua pemimpin yang depa nak angkat ka? segelintir ja kan.

*Pihak Pakat-Pakat Kalih tidak bertanggungjawab di atas penulisan dan kritikan ini.

Wednesday, 7 May 2014

Jangan Gadai Keselamatan Dalam Negara


Zahid, Shahidan Bersaralah. Jangan Gadai Keselamatan Dalam Negara

Dalam tempoh sebulan, dua kes penculikan di perairan pantai timur Sabah telah berlaku. Kedua-duanya melibatkan mangsa daripada kalangan pelancong asing di kala kalendar Tahun Melawat Malaysia baru 5 bulan membuka tirainya. Insiden penculikan demi penculikan ini, jika tidak ditangani dengan segera berupaya untuk membunuh potensi pelancongan di sekitar pantai timur Sabah.

Dewan Rakyat telah pun membahaskan usul khas berhubung keupayaan ESSCOM sewaktu insiden penculikan awal April lepas namun tindakan bagi memperkemaskan kawalan keselamatan di kawasan tersebut masih lagi diragui apabila berlaku satu lagi insiden penculikan pada awal pagi 6 Mei 2014.

Entah dimana kelemahan dan silap kita, pintu sempadan Negara sering kali bocor dengan pelbagai insiden, daripada sindiket pengedaran dadah, pemerdagangan manusia sehinggalah kepada insiden penculikan yang melibatkan tebusan dan nyawa manusia.

Fokus dan keseriusan pihak berwajib terutama Menteri Dalam Negeri ditagih bagi menyelesaikan perkara ini sebelum ia menjadi lebih buruk sehingga menjejaskan pendapatan sektor pelancongan Negara.

ESSCOM dan ESSZONE

Umum mengetahui jutaan ringgit peruntukan telahpun diberikan semenjak penubuhan Kawasan Keselematan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) bagi mengawal 10 kawasan pantai timur Sabah yang meliputi 1400 kilometer bermula daripada Kudat sehinggalah ke Tawau.

Pelbagai aset pertahanan dan juga agensi-agensi berkait pertahanan dan keselamatan Negara telah pun dikerahkan setelah kewujudan ESSCOM diperakui Dewan Rakyat pada 1 April 2013 dan insiden penculikan pada bulan April 2014 tersebut telah mendedahkan kecelaruan peranan dan bidangkuasa agensi-agensi ESSCOM walaupun tujuan ESSCOM diwujudkan adalah untuk kordinasi arahan dan perintah kepada agensi terlibat agar tiada pertindihan dan kecelaruan tugas berlaku.

Timbalan Perdana Menteri semasa insiden awal April lepas telah menekankan aspek peningkatan tahap siapsiaga dan juga jaminan bahawa Kabinet akan meneliti semua aset-aset yang disediakan untuk ESSCOM. Namun, adakah semua ini hanyalah satu seruan dan slogan kosong yang hanya dijeritkan apabila krisis berlaku?

Kabinet seharusnya mengkaji tahap kecekapan ESSCOM dan melakukan tindakan proaktif untuk memastikan ESSCOM ini dapat mencapai matlamat penubuhan. Jika tidak, Negara sedang melakukan pembaziran yang dihalalkan, dengan ratusan juta ringgit diperuntukkan untuk satu dasar atau perkara yang tidak mencapai matlamat walaupun telah setahun penubuhannya. Mungkin sudah sampai masanya, ESSCOM ini dirombak dan dirungkai semula bidangkuasa dan peranan ESSCOM.

Untuk terus menyatakan keadaan geografi Sabah menjadi punca insiden-insiden penculikan mudah berlaku juga seolah-olah seperti satu alasan yang sentiasa dimainkan untuk mencuci tangan semata-mata. Adakah Kabinet sewaktu mencadangkan penubuhan ESSCOM tidak melihat kepada aspek ini?

Perairan dan muka bumi Sabah adalah merupakan khazanah yang paling berharga kepada sektor pelancongan kita. Kerajaan terus gagal dalam memastikan keselamatan kawasan tumpuan pelancong di perairan pantai timur Sabah. Sementara, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Shahidan Kassim masih lagi diulit mimpi indah akan keupayaan ESSCOM walaupun telah berlaku dua insiden dalam tempoh sebulan.

Zahid Hamidi, SOSMA dan Keselamatan Negara

Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi begitu megah sekali bila bercerita mengikut skrip Islamophobia tajaan Amerika Syarikat. Penahanan beberapa rakyat di bawah SOSMA kononnya mereka ini sedang ingin melakukan aktiviti keganasan di Syria. Tetapi, hakikatnya Zahid Hamidi dan Kementerian Dalam Negeri gagal dalam menjaga keselamatan dalam Negara kita.

Kegagalan berterusan ini bukanlah sesuatu yang boleh diterima begitu sahaja. Ia melibatkan aspek kawalan keselamatan dalam Negara. Jika pihak PDRM, MKN dan KDN sendiri boleh memintas maklumat dan risikan mengenai usaha beberapa orang rakyat kita yang ingin “berjihad” di Syria seperti yang diwar-war itu, mengapa agensi-agensi risikan ini kelihatan lemah dalam memintas maklumat terhadap serangan-serangan kepada keselamatan dalam Negara kita sendiri?

Adakah usaha untuk memastikan kepentingan Amerika Syarikat di Timur Tengah itu lebih penting daripada memastikan keselamatan dalam Negara? Mengapa aset-aset risikan tidak digunakan dengan cekap bagi memastikan ancaman-ancaman sebegini dapat kita patahkan sebelum mereka masuk dan menculik orang?

Maka, atas kegagalan berterusan ini, Menteri-Menteri yang bertanggungjawab atas ESSCOM dan Keselamatan Dalam Negeri seperti Shahidan Kassim dan Zahid Hamidi wajar meletakkan jawatan atau Perdana Menteri perlu segera memecatkan kedua-dua menteri ini dan menggantikan dengan Menteri-Menteri yang lebih berdedikasi dan berkredibiliti. Ataupun Perdana Menteri ketika ini tidak lagi punya pilihan lain selain daripada dua nama ini?

Sebagai satu nilai kebertanggungtawaban, bersaralah Zahid Hamidi dan Shahidan Kassim. Jangan kerana ketidakmampuan anda dalam mengawal kementerian, maka keselamatan pintu sempadan dan dalam Negara akan dikorbankan. Contohilah Perdana Menteri Korea Selatan yang berani memikul tanggungjawab kerana kegagalan dalam menjaga keselamatan feri.

Penutup

Apa pun juga langkah dan dasar yang kita ambil, jika masalah pengurusan, perlaksanaan dan penguatkuasaan lemah dan rapuh, kita tidak dapat menggunakan peranan dengan maksimum. Akhirnya, perbelanjaan yang telah kita peruntukkan hanya membawa kerugian tanpa keputusan yang baik dan diharapkan serta seterusnya atas nama pengukuhan, kita akan terus mengeluarkan perbelanjaan demi perbelanjaan.

Persoalannya, berapa banyak lagi perbelanjaan yang perlu kita keluarkan setiap tahun jika kita terus berada di dalam keadaan urustadbir, perlaksanaan dan penguatkuasaan yang lemah? Inilah masalah utama Negara kita. Bukan dasar yang tidak bagus tetapi urustadbir dan perlaksanaan Kerajaan itu sendiri yang berdepan masalah.

Ahmad Anwar Asyraf

Penyelaras SAMM Zon Muar

Penyelaras SAMM Kebangsaan

Bank Islam Bandar Perda Di Rompak, Kerugian Ribuan Ringgit


Bank Islam Bandar Perda di Rompak.Penjenayah bersenjatakan parang.. 2 lelaki China melakukan rompakan d bank Islam bndr Perda dianggarkan kerugiaan dalam RM20,000

Info BloodBrother

Tuesday, 6 May 2014

Fakta Sebenar Disorokkan Kerajaan BN Jurang Kaya-Miskin


MALAYSIA 'JUARA' jurang kaya miskin.. terbaek 

SIAPA pemerintahnya tu.. Jurang kaya miskin di negara2 Afrika & negara muflis pon lebih baik dari negara kita...

APA LAGI UMNO MAHU!!!!

Info Terkini: 3 Gambar Letupan Bom di Hatyai






Info terkini letupan bom di Hatyai...stesen ketapi hatyai..
Universiti songkhla.. B
alai polis hatyai dan 7 eleven jam 3.15 petang sebentar tadi..

Aziz Satar, Kehilangan Seniman Yang Sukar Dicari Ganti Al-Fatihah


Pelakon veteran, Datuk Abdul Aziz Sattar, 89, meninggal dunia akibat penyakit jantung di Hospital Kajang, di sini, kira-kira jam 2 pagi tadi.

Anak perempuannya, Sandakiah memberitahu, Aziz menghembuskan nafas terakhir di sisi dua anak, menantu dan seorang cucu.

"Ayah dimasukkan ke hospital sejak semalam selepas diserang penyakit jantung.

Kami sekeluarga sedang menguruskan jenazah yang akan dibawa pulang ke rumah di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, sebaik dibenarkan pihak hospital," katanya

Sandakiah berkata, pihaknya juga sedang menguruskan pengebumian ayahnya yang dijangka dilakukan pagi ini. Gandingan Abdul Aziz atau lebih dikenali sebagai Pak Ajis bersama Seniman Negara, Allahyarham Tan Sri P Ramlee dan Allahyarham S Shamsuddin sebagai trio Bujang Lapuk menjadi antara watak ikonik dalam dunia senimatik Melayu sejak era 1950an.

PASCA PRU13: Hari Ini Genap Setahun Kita Ditipu


Setahun Sudah Ditipu, Masih Lagi Berkompromi

Hari ini, genaplah setahun kita ditipu dalam pilihanraya umum ke-13. Seperti yang ditegaskan sejak setahun yang lalu, kita tidak wajar mengiktiraf kemenangan Barisan Nasional walau dengan apa pun hujahnya. Dakwat tidak kekal memberi ruang manipulasi kepada 300 ribu pengundi awal - ini jangan sesekali dilupa.

Membiarkan BN terus memerintah negara ini walaupun dalam hati tidak bersetuju dan tidak redho, adalah bersubahat dengan penipuan yang dilakukan. Mengekalkan beberapa negeri tidak harus jadi alasan untuk bertahan, kerana rakyat terus sengsara dengan dasar dan polisi sebuah kerajaan yang menang secara menipu.

Natijahnya cukup besar apabila kita membiarkan aparat ini terus berkuasa. Kenaikkan harga gula, harga petrol dan tarif elektrik yang seterusnya menjadi anjakkan kenaikan kepada hampir semua sektor perbelanjaan rakyat Malaysia. Malah pemberian BR1M yang dijanjikan sebanyak RM1200 dalam manifesto BN sebagai umpan hanya dapat separuh sahaja, kini timbul pula ura-ura BR1M bakal dimansuhkan kononnya kerana ia bebankan kerajaan dan gagal hapus kemiskinan. Ini disebut sendiri oleh Tun Mahathir dan Ahmad Maslan selaku menteri berkaitan. Apalah nasib, penyokong BN pun kena tipu hidup-hidup.

Rakyat Malaysia terus dirundum malang apabila cukai barangan dan perkhidmatan (GST) diperkenalkan. GST telah diluluskan di dewan rakyat dengan sokongan 119 ahli parlimen BN. Bagi mengolah persetujuan ramai, ratusan juta wang rakyat telah dibelanjakan untuk propaganda betapa indahnya rupa GST. Semua kebaikkan GST yang diamalkan oleh negara maju dijaja dengan fakta yang penuh tersembunyi.

Mantiknya, mereka boleh menipu dalam pilihanraya untuk mengekalkan kuasa, mereka juga boleh menipu dalam melaksanakan GST. Satu contoh mudah, mereka katakan tiada GST untuk pengguna lebuhraya bertol, tetapi pengguna tol akan dikenakan 6% GST setiap kali isian semula 'touch n go'. Nampak? Anda tentu pernah dengar cadangan untuk semua pengguna lebuhraya diwajibkan guna 'Touch n Go' untuk elak kesesakkan di lebuhraya. Nampak?

Satu lagi contoh, mereka katakan pembelian rumah dikecualikan dari GST, namun segala ramuan untuk menyiapkan rumah dikenakan GST. Pemaju perumahan tidak terkecuali dikenakan GST untuk setiap batu bata, simen, besi, pasir dan sebagainya. Ya benar harga rumah tiada GST, tetapi harga jualan tetap akan melambung tinggi. Maksudnya, GST telah dikenakan sebelum rumah tersebut sedia untuk dijual.

Jika GST yang dilaksanakan di luar sana dikatakan baik untuk negara dan rakyatnya, perlaksanaan GST 'versi Malaysia' adalah tembolok untuk kerajaan Umno dan malapetaka buat rakyat Malaysia.

Justeru itu, sempena Hari Buruh pada tanggal 1 Mei 2014 menyaksikan lebih 50 ribu rakyat telah protes secara berhimpun mewakili jutaan rakyat Malaysia membantah perlaksanaan GST. Paling dramatik, satu perarakkan bersejarah 'Hari Buruh' telah berlangsung dari KLCC ke Dataran Merdeka melalui Bukit Bintang dan Pudu. Perarakkan tersebut disertai oleh ribuan anak muda dan kaum buruh dengan agenda membantah GST.

Selesai tunjuk perasaan, selesai ceramah, apakah hasilnya aksi kali ini? Dalam masa tidak sampai tempoh 24 jam, satu pengumuman telah dibuat oleh pihak kerajaan. Pengumuman oleh menteri yang berbunyi "Kerajaan akan tetap melaksanakan GST pada April 2015".

Lihatlah betapa angkuhnya mereka, tidak langsung mempertimbangkan aspirasi rakyat yang tersepit. Jelas petualang ini tidak peduli. Mungkinkah kerana pilihanraya lambat lagi? Apakah kita perlu tunggu pilihanraya dan akhirnya ditipu lagi?

Dataran Merdeka mungkin sudah tidak mendatangkan gerun buat mereka. Mengimbau kembali, malam tahun baru 2014 menjadi saksi bagaimana anak muda berjaya masuk ke Dataran Merdeka dengan jumlah yang hampir sama dengan aksi 1 Mei. Ketika itu tiada kebenaran polis, tiada ceramah politik, malah tiada penganjur rasmi. Hanya yang ada ialah amaran keras dari anak muda. Aksi ini berhasil, selain daripada mendapat liputan berita dunia, hasrat kerajaan menaikkan harga tol sebagai menu hidangan kepada kroni juga terpaksa dibatalkan.

Maka dapatlah dirumuskan bahawa perhimpunan yang berkompromi dengan kerajaan tidak akan membuahkan hasil malah dihina pada hari berikutnya. Jumlah kehadiran 50 ribu bukanlah satu angka yang boleh dibangga kerana kita pernah gegarkan Kuala Lumpur dengan angka 250 ribu, suku juta dalam tempoh dua tahun sebelumnya.

Jangan sesekali kecewa dengan hasil perjuangan kali ini, jangan sesekali mengalah hanya kerana perhimpunan itu 'ceramah'. Kita anak muda perlu berjiwa besar dan perlu terus menyusun gerakan ampuh untuk mengajar regim erti kuasa rakyat.

Barangkali jika perhimpunan aman itu berlangsung di Putrajaya seperti yang pernah dicadang, meninggalkan tiada ruang untuk pentas ceramah diatur, tiada ruang untuk berkompromi. Jangan jadikan logistik sebagai alasan. Ya benar, bukan senang untuk ratusan ribu muncul berhimpun di Putrajaya kerana faktor logistiknya. Tetapi harus juga diingat, bukan senang ratusan ribu mahu pulang selepas berjaya masuk ke Putrajaya.

Berbalik kepada jubli setahun penyelewengan demokrasi rakyat, renungkanlah kembali dalam masa setahun ini, apakah kita akan terus bersabar menjelang tahun-tahun yang mendatang? Apakah kita akan terus bersubahat?

Kita tidak harus berserah dan menunggu, kita akan terus ditipu dan mereka terus bermewah merompak khazanah negara. Ingatlah, janji tuhan tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah nasibnya sendiri (bangkit dan lawan). Malah bala (GST) itu tidak mengenal siapa yang kamu sokong dalam pilihanraya 5 Mei yang lalu, sokong PR pun kena, sokong BN pun kena, semua tidak terkecuali.

Sekian

Edy Noor Reduan
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

Monday, 5 May 2014

Kelebihan Demonstrasi Kepada Rakyat Malaysia


PERAYAAN DEMOKRASI DI MALAYSIA

Dengan hati yang paling dalam ada dalam diri saya, saya dengan penuh terbukanya akan menyanjungi anda yang tidak bersetuju dengan saya dalam hal ini. Anda patut untuk tidak bersetuju. Ia adalah hak anda sepenuhnya.

Cuma saya ingin menegaskan saya tidak berseorangan dalam hal ini. Saya amat yakin ramai yang seperti saya atau paling tidak pun bersetuju dengan hujah yang saya akan berikan.

Oleh itu, sambil melayan kaki yang mengelecek akibat berjalan semalam atau betis yang membengkak, bacalah cerita ini.

Saya datang hampir kesemua yang di sebut DEMONSTRASI(selepas ini akan disebut demo) di Malaysia. Mungkin bagi anda ia bukan sesuatu yang boleh dibanggakan namun saya bangga dengan perkara itu.

Hampir kesemua demo di Malaysia, itulah coraknya. Ada sedikit lain, ada tambahan itu dan ada kekurangan ini namun inilah corak demo di Malaysia.

Kalau ramai yang beranggapan demo yang terbaik ialah demo cara Palestin, demo cara Thailand atau apa saja jenis demo di dunia ini, saya tegaskan bahawa kita masyarakat Malaysia seharusnya juga berbangga dengan demo cara kita ini. Ada banyak kekurangan namun ada beribu kebaikannya.

Setiap kali demo, perkara yang paling menjadi persoalan orang ialah, adakah demo ini akan mengubah sesuatu?

Ramai yang beranggapan demo tidak mampu mengubah sesuatu. Ini sangat SALAH.

Banyak perubahan berlaku akibat demo di Malaysia.

BERSIH sendiri mendapat beberapa perubahan yang mereka pinta. Regim Mahathir telah jatuh tersungkur dan Pak Lah sendiri hilang kuasa 2/3 nya di Parlimen.

Jika anda menilainya sebagai kecil anda seorang yang sangat silap.

Setiap kali demo juga bila polis membenarkan perhimpunan berlaku, ia akan mendapat reaksi negatif daripada pendemo.

Mereka mengharapkan polis tidak membenarkannya lantas menggunakan kekerasan agar demo ini berjalan dengan penuh tragis.

Saya yakin selepas beberapa kali demo di lakukan, polis tidak lagi akan menggunakan kekerasan seperti yang sebelumnya kerana kesannya sangat memberi kerugian kepada mereka dan pihak kerajaan.

Sebelum demo kelmarin, hati kecil saya berkata demo kali ini hanya akan mampu mengumpul paling ramai 5000 orang, namun hati saya berbunga bila yang hadir adalah 50,000 orang.

50,000 orang ini adalah stok kepada pakatan rakyat di seluruh negara yang secara solidnya tidak akan mengundi Barisan Nasional pada pilihanraya nanti.

Saya berikan contoh yang paling mudah. Pilihanraya yang lepas, kawasan Ketereh yang mana dikenali sebagai kawasan selamat kepada BN kerana mereka memiliki hampir 4000 pengundi tentera di Kem tentera di Kok Lanas. Ini merupakan simpanan tetap bagi BN.

Oleh itu, kita juga sudah mempunyai simpanan tetap diseluruh negara sebanyak 50,000.

Menghadiri demo juga merupakan satu hal yang sangat penting. Saya katakan begini kerana menghadirkan diri ke demo menuntut perbelanjaan yang agak besar dan persediaan mental yang agak kuat.

Ia bukan sesuatu yang mudah kerana pendemo perlu meninggalkan kerja serta keluarga dan perlu mengeluarkan belanja untuk hadir.

Maknanya orang yang mampu hadir ke demo sebenarnya mereka yang benar benar tegar marah dan tidak akan mengundi BN.

Sebelum berakhir, saya namakan demo di Malaysia ialah perayaan menyambut hari DEMOKRASI kepada rakyat Malaysia.

Bila kita namakan perayaan, seharusnya perayaan berlaku secara aman dan penuh bersuka ria. Berjumpa rakan rakan lama, berjumpa kekasih, berjumpa saudara mara sambil memberi signal kepada kerajaan Najib bahawa apa yang dia buat tentang kenaikan harga barang dan cukai GST, kami sangat TIDAK BERSETUJU dan MENENTANGNYA.

Saya menantikan lagi perayaan sebegini lagi. Saya harap perayaan sebegini akan menjadi acara tahunan. Letakkan satu tarikh keramat agar ia menjadi perayaan bersama kita.

Sekian

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.