VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Wednesday, 31 December 2014

Selepas K.Krai dan Kota Bharu, SAMM Susun Misi Bantuan ke Temerloh-Mentakab




Kenyataan Media

31 Disember 2014

Selepas K.Krai dan Kota Bharu, SAMM Susun Misi Bantuan ke Temerloh-Mentakab

Syukur Alhamdulillah, sekali lagi SAMM dikurniakan kesempatan terbaik bagi meringankan beban mangsa banjir di kawasan yang paling teruk terjejas di Kuala Krai dan Kota Bharu.

Pengalaman SAMM dalam banyak siri bantuan mangsa banjir sejak SAMM bergerak 10 tahun lalu, termasuklah banjir besar di Utara pada tahun 2011-2012 dan banjir besar di Kuantan 2013, menjadikan segala urusan bantuan begitu lancar khususnya kemampuan untuk sampai ke kawasan yang paling kritikal.

Sepanjang 3 hari misi bantuan ke K.Krai dan K.Bharu, di atas tindakkan pantas SAMM berjaya akses ke hampir semua kawasan dan pusat pemindahan yang masih belum menerima sebarang bantuan luar. Malah kebanyakkan tempat yang ditembusi SAMM hanya boleh diakses melalui bot khususnya kawasan yang terputus hubungan dari segala aspek.


Setakat hari ini juga, SAMM telah menghantar berbelas tan barang keperluan asas dalam beberapa trip untuk mangsa banjir dan trip terakhir bertolak tengah malam tadi juga merupakan trip ke-4. Sedikit kesulitan dihadapi apabila kebanyakkan lori yang menyertai misi bantuan ini pulang dengan keadaan rosak, maka didapati kadar sewaan lori untuk trip seterusnya jauh lebih mahal.

Selesai bantuan ke negeri Kelantan, kini SAMM sekali lagi mengambil peluang menabur bakti dengan kekuatan yang lebih besar, dengan penumpuan operasi bantuan dan pembersihan rumah mangsa banjir. SAMM akan masuk ke Temerloh bermula hari Jumaat 2 Januari 2015.

Kali ini juga SAMM memerlukan dana lebih besar demi membeli peralatan pembersihan seperti waterjet, alat pemberus dan sabun basuh dengan skala yang besar.

Demi mengumpul dana yang juga amanah orang ramai untuk disampaikan secara berkesan kepada mangsa banjir, kami SAMM akan mengadakan aksi buskin sambil mengutip dana amal sepanjang ambang tahun baru, bertempat di persimpangan Jalan Tun Perak - Dataran Merdeka. Berikut adalah maklumat ringkas;

Buskin SAMM Kutipan Dana Amal Mangsa Banjir;

Tarikh: 31hb Ambang Tahun 2015
Masa: 9 malam - 2 pagi
Lokasi: Persimpangan Jalan Tun Perak - D.Merdeka (bwh flyover)

Orang ramai dijemput memeriahkan suasana, kita nyanyikan lagu bersama mendedikasikannya untuk mangsa banjir seluruh negara.

Kepada orang ramai yang ingin menyalurkan bantuan berbentuk barangan, SAMM juga menyediakan lokasi untuk berbuat demikian adalah seperti di bawah;

Misi Banjir SAMM ke Pahang (Temerloh&Mentakab)

Akan Bergerak pada:

Pada: 2 Januari 2015(Jumaat)
Jam: 7.00 PM (di tol gombak)

Sumbangan khusus Yang Diperlukan:
1.Toto&Selimut
2.Ubat-Ubatan Asas
3.Lilin&Ubat Nyamuk
4.Torchlight&Bateri
5.Makanan Asas&Air Mineral
6.Pampers,Susu Bayi&Pad Wanita
7.Alatan Mencuci Badan
8.Pakaian Dalam Baru(L&W)

Akaun Sumbangan(Maybank): 555041113224(Solidariti Anak Muda Ent.)

Sebarang pertanyaan:
Azhar (012-3312364)
Megat (017-5697966)
Makio (016-9367724)

Justeru itu, tiada apa yang kami harapkan melainkan ehsan dari rakyat kepada rakyat, hasilnya pasti penuh dengan keberkatan.

Kami anak muda SAMM hanya menjadi pengantara yang tidak jemu keringatnya membasahi bumi bertuah, demi mereka-mereka yang sangat memerlukan, kami sentiasa di depan!

Sekian,


Khairooll Anuar Al-Megat

Mohd Afiq Ayob (Makio)

Penyelaras SAMM Kebangsaan

Koordinator Misi Bantuan Bencana SAMM

Saturday, 27 December 2014

Sekeping Gambar Menunjukkan Barangan Bantuan Banjir Tahun Lepas Belum Diagihkan Tersebar Luas


Lokasi: Kemaman

Adakah ini lebihan? Semua mangsa banjir tahun lepas terima bantuan secukupnya?

SURAT KEPADA NAJIB RAZAK DARI MANGSA BANJIR


SURAT KEPADA NAJIB RAZAK DARI MANGSA BANJIR.

Assalamualaikum Dato' Seri.
Pertama sekali, saya ingin mengucapkan selamat bercuti kepada Dato' Seri.

Kami, rakyat Malaysia pun tengah bercuti sekarang, bukan cuti sambut Krismas, tapi cuti sebab seluruh bandar sudah lumpuh. Air di mana- mana.

Dato' Seri baca dah kisah Dr Adibah di Hospital Kuala Krai? Kalau belum, saya dah sedia link kat situ, klik je. Ngeri betul macam ada Zombie Apocalypse. Saya tertanya-tanya apakah nasib bayi dalam cerita itu.

Dato' dah makan? Mungkin makan makanan laut di Hawaii tu. Sedapnye.
Saya dah makan? Sudah. Makan Maggie je. Tu pun Alhamdulillah ada juga bantuan. Terima kasih rakyat Malaysia.

Saya tak mahu cerita kisah teruk hidup saya. Saya bimbangkan saudara saya di Kelantan. Bantuan lebih susah nak masuk di sana. Entah apa mereka makan. Nak masuk pakai apa? Helikopter tak boleh guna sebab masalah cuaca.
Bot? Hoverkraf? Kenderaan Amfibia?

Shahidan Kassim pernah cakap, kemampuan kita menangani banjir lebih hebat dari negara luar.Soalannya, di mana kemampuan itu?

Saya tak mahu jadi meraka yang menyalahkan Dato' Seri yang tidak pulang ke Malaysia ketika bencana ini.
Secara logik, TPM sudah cukup untuk tangani isu ini. Tapi kalau Dato' Seri bijak, kejadian ini bukan kali pertama jadi kepada pemimpin dunia.

Ingat mamat ini? Shinzo Abe. Dia dikutuk teruk sebab main golf di waktu bencana
tanah runtuh di Hiroshima, sama macam Dato'. Bukan dia saja, Obama sendiri pun pernah kena kes macam ni, dia main golf ketika salah seorang wartawan US dibunuh IS baru-baru ini. Obama tak ada cakap apa-apa waktu Dato' main sekali
dengan dia ke?

Kalau Dato' Seri ada cita-cita untuk menang PRU depan, dengan segala masalah negara ini di bawah kepimpinan
Dato', percayalah, isu ini tak membuatkan imej Dato' nampak baik. Apa? Obama panggil Dato' main untuk second set?

Baiklah, biar saya terus straight to the point surat saya ini.
1) Dato' perlu balik.
2) Isytihar darurat. Inilah sebabnya Dato' kena balik. TPM tak boleh isytihar darurat. Soalan paling besar.

Kenapa masih tak isytihar darurat sampai sekarang?

Adakah kerana Menteri Dalam Negeri, Hisyambudin Tun Hussein sekarang juga di luar negara?

Adakah kerana kerajaan mahu anak tirikan Kelantan dalam memberi bantuan, kami tengok, liputan TV pun tak seberapa di sana, alih-alih, gambar yang sama, nasib baiklah ada khabar dari FB mangsa-mangsa.

Adakah aset ketenteraan Malaysia tak cukup dan kerajaan bimbang darurat ini akan menunjukkan kemampuan sebenar aset negara yang amat terhad.

Adakah angka LEBIH DARI 100000 orang mangsa yang dipindahkan itu MASIH TIDAK dianggap parah untuk diisytiharkan DARURAT?

Soalan akhir itu saya nak Dato' baca 100000 KALI!!!
3)Luluskan geran bantuan bencana alam.
4)Cari salah orang.
Yang ini mesti semua orang suka.Banjir ni bukan tahun ni je jadi Dato'. Tiap tahun jadi.

Soalannya.
Apa puncanya?
Adakah sebab Kelantan tebang balak banyak?
Adakah sebab sistem perparitan?
Adakah sebab Global Warming?
Point inilah yang boleh buat Dato' jadi juara rakyat yang sebenar, bukannya dengan cara TTPA, 1MDB. Itu sahaja Dato' tulisan dari seorang mangsa banjir.
Saya cuba untuk tak terlalu beremosi, walau gatal kaki ini bermain air.

Elektrik mungkin akan ditutup di kawasan saya di waktu terdekat.
Jadi saya gunakan sisa-sisa elektrik yang terakhir ini untuk dapatkan perhatian Dato'.

SURAT INI TAK AKAN SAMPAI KEPADA PM MALAYSIA.
Tak akan sampai, tanpa pembaca-pembaca seperti anda membuatkan surat ini viral

Jom SHARE.
Post di Facebook. RT di Twitter. Cakap dengan kawan pasal surat ini.
Selagi surat ini tak sampai pada DS Najib, darurat tak akan diumumkan. Bantuan tak akan sampai.

Orang yang banyak duit, boleh derma pada mangsa banjir.
Orang tiada duit? SHARE surat ini bagaikan esok tidak akan tiba!!!

MOHON SEMUA PAKAT 2 SHARE YEA MOHON SESANGAT JANGAN LIKE AJE. MOHON SHARE!!!!
#PRAYFORPANTAITIMUR

Friday, 26 December 2014

Puteri UMNO Dikecam Hebat Kerana Sekeping Gambar Ini


Apa tujuan sebenar sukarela umno ke tempat banjir? Membantu mangsa banjir atau mai melawa takut kena air banjir?

Kesian si ibu mendukung anak kecil, kenapa tidak menolong.. Malah berlalu bersaja saja..

9GAG.com Troll Najib Razak dan Menterinya


Pulanglah Najib dan Menterinya.. Kesian tengok Muhyiddin dan Cyberwar menepis serangan dan tekanan dari rakyat..

Penswastaan Penebangan Balak Punca Banjir Teruk di Kelantan?


Oleh Aduka Taruna

Penyelesaian banjir oleh ulama untuk rakyat Kelantan. Tinggi Allah mempunyai lokasi.

Ops! Tidak mengapa. Kalau ulama tidak mengapa. Ini semua peribahasa, balaghah. Tak kena kafir. Rakyat lemas, balak bagi swasta tebang sana-sini dengan kelulusan alam sekitar (takda idea nak cari sumber ekonomi lain), projek Lojing jahanam, rampas tanah orang asal Gua Musang sampai mereka fail saman di mahkamah GM. Semua tak mengapa.

Banjir ini soal balaghah. Soal peribahasa. Mat rock kata Allah ada leher, duduk atas tinggi lagi dari bukit hukum kafir. Ulama kata ianya seni peribahasa. Balaghah. Otak paling pakiu.

Kelantan Menangis Disember 2014


Kefahaman situasi banjir Kelantan untuk NGO / Team bantuan dari luar.

Oleh : AdukaTaruna

1. Pasukan 4x4 yang membawa barangan ke Pusat Perpindahan, ada ramai. Tetapi bukan bermaksud ianya patut dihentikan. Kerana barangan seperti makanan akan menyusut. 4x4 hanya mampu sampai ke Pusat Perpindahan sahaja.

2. Paling kritikal ialah NGO / Team yang ada bot. Yang boleh akses ke bukit, rumah, kampung, pendalaman; di mana mangsa terperangkap. Ini paling genting. Hanya berharap pasukan bomba dan tentera yang terhad. Bertaburan text SMS wasap meminta bantuan pindah.

3. Hampir semua kawasan banjir, Kota dan Pekan tiada elektrik. Bermakna tiada jaminan untuk NGO / Team sendiri. Sila bawa bekalan petrol / diesel dan generator (Caj bateri gajet, etc) bagi kegunaan sendiri.

4. Kesemua pusat pengumpulan derma banjir oleh NGO / Team dipenuhi pakaian terpakai. Terima kasih dan perlu juga. Tetapi situasi sekarang ialah makanan dan peralatan wanita / bayi. Mohon lori2 bantuan ke Kelantan melebihkankan makanan untuk fasa ini. Fasa surut nanti baru pakaian sangat2 diperlukan.

5. NGO / Team bantuan ketika banjir lebih ramai berbanding NGO / Team bantuan selepas banjir. Sampah, selut, lumpur sangat2 membebankan mangsa yang letih emosi dan fizikal. Kami di Kelantan juga sangat merayu bantuan fasa yang ini nanti.

Kelantan menangis Disember 2014.

Thursday, 25 December 2014

Pulanglah Najib, Rakyat Perlukan Perdana Menteri Ketika Ini



Kenyataan Umum
25 Disember 2014

Pulanglah Najib, Rakyat Perlukan Perdana Menteri Ketika Ini

Ketika ini, negara sedang menghadapi ujian yang amat besar. Beberapa ketika sebelum ini, negara telah turut terheret dengan penurunan harga komoditi dan minyak. Kemudian, penurunan nilai Ringgit Malaysia dan kini bencana banjir besar yang melanda Pantai Timur Semenanjung.

Kesemua ujian ini sepatutnya memerlukan tumpuan dan fokus daripada seorang Perdana Menteri. Namun malang bagi Malaysia apabila Perdana Menteri memilih untuk bergembira menghayunkan kayu golf bersama Presiden Barrack Obama.

Kepada Najib, bagaimana anda boleh tersenyum gembira bermain golf di Hawaii ketika rakyat di sini resah, ketakutan dan huru hara memikirkan untung nasib menghadapi bencana banjir besar?

Adakah keutamaan Najib sebagai Perdana Menteri adalah untuk memuaskan hati dan menjadi budak Amerika Syarikat yang baik? Tidak bolehkah Najib membatalkan jadual ke Amerika Syarikat dan memilih untuk berada bersama rakyat ketika ini.

Kebingungan rakyat yang melihat tindak tanduk sindrom penafian Putrajaya terhadap keadaan banjir di Kelantan yang semakin memburuk akhirnya telah terjawab. Rupanya Perdana Menteri kita tidak berada di dalam negara tetapi sedang bergembira bersama Presiden Barrack Obama.

Pendokong Barisan Nasional heboh tempohari sewaktu Kajang dilanda banjir kilat dengan memainkan gambar Wan Azizah dan keluarga bercuti di luar negara. Nah, kini ketua kamu yang juga seorang Perdana Menteri memilih untuk bersama Barrack Obama berbanding rakyat sendiri.

SAMM mendesak Najib untuk segera pulang ke Malaysia dan fokus menyelesaikan pelbagai masalah dalam negara ketika ini. Sudah cukuplah waktu berfoya-foya di luar negara. Ini bukan masanya untuk kamu menjelajah keluar negara lagi.

SAMM juga mengambil kesempatan untuk memberikan gelaran Bapa Foya-Foya kepada Najib Razak. Pulanglah Perdana Menteri Foya-Foya. Rakyat Malaysia memerlukan kamu sekarang ini.


Che'GuBard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia

Wednesday, 24 December 2014

Amerika Pon Kalah Dengan Malaysia, Bab Urus Banjir


Dasyat tak dasyat Malaysia.. Ada nama di mata dunia urus banjir terbaik..

Kerajaan Persekutuan Perlu Luluskan Geran Bantu Kerajaan Kelantan, Terengganu Atasi Bencana Banjir


Kerajaan Persekutuan Perlu Luluskan Geran Bantu Kerajaan Kelantan, Terengganu Atasi Bencana Banjir

Hingga ke hari ini lebih 30,000 orang telah terkesan dan terpaksa dipindahkan akibat bencana banjir yang menimpa negeri Kelantan dan Terengganu. Ini merupakan antara bencana banjir yang paling teruk pernah dialami, hingga buat pertama kali sejak beberapa tahun yang lalu Kota Baru sendiri dinaiki air hari ini.

Sudah pasti perubahan iklim dunia serta musim hujan merupakan antara faktor penyebab bencana banjir ini cukup dahsyat kali ini.

Saya dan Azizah turut berdukacita serta memanjang doa semoga Allah SWT meringankan beban yang dialami semua yang terkesan akibat banjir ini.

Pada masa yang sama, saya menggesa agar Kerajaan Persekutuan meluluskan geran bantuan bencana alam kepada negeri Kelantan dan Terengganu secepat mungkin, bagi membantu kerajaan-kerajaan negeri ini mengatasi bencana banjir serta meringankan beban yang dialami rakyat pada waktu ini.

ANWAR IBRAHIM
24 Disember 2014

Panduan Komunikasi Mangsa Banjir Kritikal


Panduan Komunikasi Mangsa Banjir Kritikal.

Oleh : AdukaTaruna

1. Komunikasi dengan dunia luar (sahabat sanak saudara) sangat penting. Oleh itu jimatkan bateri HP anda. Off internet (on jika perlu sahaja). Gelapkan skrin, jangan terlalu ghairah ambil gambar dan sebagainya.

2. Komunikasi guna text lebih menjimatkan bateri berbanding perbualan.

3. Orang kawasan luar (sahabat saudara yang di luar kawasan banjir) harus elakkan berbual lama soal ayam itik atau awek sebelah rumah. Hanya make sure mangsa banjir ok sahaja. Mereka memerlukan privacy, rehat dan fokus.

4. Top up HP mangsa untuk membuatkan mereka kekal mampu menghubungi sesiapa jika kecemasan.

5. Bagi isyarat tidak mahu kepada pasukan penyelamat jika berasa diri masih selamat (tidak memerlukan bantuan). Ini menjimatkan masa penyelamat untuk mencari yang lebih kritikal.

6. Wisel / siul juga adalah alat komunikasi mudah dengar dan mudah kesan terutama dalam gelap.

7. Mat2 motor dan awek2 dan famili yang berlonggok di jalanan melihat / bermain air sangat mengganggu komunikasi jalan darat. Jalan jadi sesak. Mohon professional dan utamakan kepentingan mangsa kritikal.

Sebarkan untuk kepentingan bersama.

Umaat Islam Perlu Bersatu Mempertahankan Al-Qardawi


Umaat Islam Perlu Bersatu Mempertahankan Al-Qardawi.

Pertubuhan Angkatan Belia Bersama Ulama (PANGLIMA) Negeri Johor mengecam sekerasnya percubaan pihak yang menimbulkan kekeliruan terhadap Ulama terkenal, Dr Yusof Al-Qardawi dengan meletakkan beliau dalam senarai di kehendaki Interpol.

"Al Qardawi merupakan antara tokoh ulama yang ke depan memperjuangkan isu masyarakat antarabangsa. Pandangan beliau didengari dan keilmuan beliau dipercayai Umaat Islam.Tuduhan melabel tokoh ulama itu sebagai militan dan menyeru kepada keganasan adalah tidak berasas.

Malaysia juga pernah menobatkan Al-Qardawi sebagai tokoh Maal Hijrah Antarabangsa pada tahun 2009 sebagai pengiktirafan di atas sumbangan besar beliau dalam memartabatkan Islam di peringkat Antarabangsa.

NoorSaiful Amri
(Pengerusi PANGLIMA Johor)

Sebelum Dan Selepas Kantoi Antara Cadbury Dan Kak Jat


PERASAN TAK ANDA.. Cadbury Malaysia sedang bertungkus-lumus kerap siar iklan Cadbury utk tepis tanggapan buruk terhadap coklat mereka... Ha! Ha! Ha!

Masa belum terkantoi 'babi' guna pompuan cantik mkn coklat.. bila dah terkantoi 'babi' guna pak aji n ciri2 islamik mkn coklat.. NAK PUJUK rakyat suruh beli & mkn Cadbury ler tu..

Sama macam kak jat tak?

Tuesday, 23 December 2014

RESAH IBU BAPA DENGAN PT3


Tulisan Santai
23 Disember 2014

RESAH IBU BAPA DENGAN PT3

Saya mempunyai anak yang berada di tingkatan dua tahun hadapan. Muhammad Adam Aiman. Agak awal untuk saya resah dengan apa yang terjadi dengan keputusan PT3 tahun ini. Namun, ia akan sangat bermasalah jika saya buat tidak endah tentang hal ini.

Melihat pada keputusan PT3 tahun ini, saya rasa trend menjadikan tikus makmal terhadap anak berulang kembali. Walaupun ia adalah langkah yang diambil oleh kerajaan untuk tujuan penambahbaikan sistem pendidikan kita yang jelas tidak ke mana, ia menyuntik rasa bimbang yang besar di hati ibu bapa.

Sepuluh tahun lepas, kerajaan telah cuba mempraktikkan Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris. Ia dicetuskan oleh Mahathir. Walau menerima banyak teguran dan hentaman, Mahathir tetap Mahathir. Beliau meneruskan juga percubaan itu. Akhirnya ia ternyata gagal.

Di bawah menteri pendidikan yang baru, PBS di perkenalkan. Sistem yang baru ini menjadi seolah sistem serba tak menjadi. Sekejap kena buat begitu, sekejap kena buat begini. Akhirnya ia diteruskan juga dalam keadaan tempang dan tiada daya.

PBS juga yang memperkenalkan PT3. Ketempangannya mula dirasai apabila pada peringkat awalnya tiada peperiksaan untuk tingkatan tiga. Akhirnya, dengan tidak semena-mena PT3 di umumkan.

Kita ni sedang bermain apa? Sistem pendidikan bukan sejenis permainan untuk mendapatkan keuntungan. Bukan perkara remeh dan kecil. Kerajaan harus sedar tentang perkara itu.

Saya menyeru, duduk dan berbincang dengan sepenuh jujur, berakal dan ketepikan keuntungan demi masa depan pendidikan negara. Kita perlukan sesuatu yang jelas dan nyata demi menjadikan negara kita bergerak di landasan yang betul.

Saya harap, anak saya akan berjaya dan saya yakin itu harapan semua ibu bapa. Saya juga tidak mahu anak saya gagal kerana itu semua harapan ibu bapa yang ada.

Saya harap anda semua mengerti. Anak saya dilahirkan ke dunia untuk satu sistem yang betul dan jelas, bukan menjadi tikus percubaan pihak berkepentingan.

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan.

Sunday, 7 December 2014

Dr. MAZA Antara Yang Tidak Mampu Mengundi PAS, Jika Ini Impian Kenegaraan PAS


Berikut ulasan dari Dr.MAZA di fb beliau.

Saya tidak mahu campur urusan PAS. Tapi saya mohon berbeza pendapat dalam hal ini jika PAS memerintah Malaysia. Jika sekiranya kepimpinan itu tidak boleh dipersoalkan tindakan mereka, maka hancurlah demokrasi bagi sesebuah negara.

Hari ini betapa banyak tindakan pimpinan negara ini dipertikai oleh rakyat termasuk PAS sendiri sering membantah dan mempersoalkan tindakan kerajaan. Mengapa dibolehkan pula?!

Andainya atas nama ulama yang memimpin jika PAS memerintah nanti maka tindakan kepimpanan negara masa itu tidak boleh dipertikaikan, maka ia sama dengan konsep 'Wilayatul Faqih' yang dipegang oleh Khomeini dan Syiah di Iran. Maka jadilah Malaysia sebuah negara mullah yang hampir sama dengan sejarah kuasa Pope di Vatican dahulu yang telah menyebabkan tercetusnya sengketa dan perang saudara antara Katholik dan Protestan.

Segala impian rakyat untuk melihat negara yang telus, bertanggungjawab dan boleh dipersoalkan atas dasar kemaslahatan politik kenegaraan akan musnah. Rasulullah s.a.w dan Khulafa Rasyidin sendiri sering ditanya dan dipersoalkan oleh rakyat tindakan politik dan strategi mereka, siapalah kita semua?!

Jika ini impian kenegaraan PAS, maaf saya antara yang tidak mampu mengundi mereka.

Monday, 1 December 2014

DATUK DR USTAZAH MASHITAH HARUS DITARBIYAHKAN SEMULA OLEH ALIM UMARAK/ULAMA


KENYATAAN MEDIA
29 NOV 2014
SABTU

DATUK DR USTAZAH MASHITAH HARUS DITARBIYAHKAN SEMULA OLEH ALIM UMARAK/ULAMA

Kenyataan dato dr mashitah berkenaan dgn wujudnya ust n ustazah ekspres tempohari di pwtc sempena perhimpunan agung UMNO telah menimbulkan kekecewaan dikalangan artis2 yg dh berhijrah dan yg ingin berhijrah utk mendekati islam.

Dakwah itu adalah tangungjawab bersama diantara kita dan tidak semestinya seorang pendakwah yg ingin menyampaikan kebaikan memerlukan diploma ,master atau phd utk menjalankan dakwah yg ingin disampaikan. Walaupun sepotong ayat al quran disampai kan kpd insan lain itu adalah dakwah dari diri kita sndri dan juga utk kebaikan rg lain. Pendapat sy dato dr ustzah mashitah harus d tarbiyah kn semula oleh golongan ulama/umara memandang kn kenyataan2 yg dibuat olehnya sblm ini byk mengundang kekecelaruan di kalangan umat islam terutamanya org melayu d malaysia.

Kenyataan yg menampakkan riak , bangga diri dan polemik politik yg d keluarkn oleh beliau tidak mencermin kn diri nya itu sbg seorang ilmuan islam yg tinggi ilmunya. Sy menghormati ilmu yg beliau miliki tetapi dengan memperlekehkan golongan artis yg berhijrah dgn menggelarkan sbg ust dan ustzah ekspres itu adalah sesuatu yg tidak bijak dan relevan.

Artis yg berhijrah dan memilih idealogi politik lain dari parti umno bukanlah ingin menjadi ustaz dan ustazah sebaliknya hanya ingin mendekati golongan agamawan untuk mendalami ilmu.sedangkan didalam umno itu sendiri gagal mentarbiyah ahlinya dengan begitu baik samada dari peringkat dalaman ataupun luaran.

Jika berpolitik ingin mendapat pengaruh dan juga kuasa jgn lah sampai mempersendakan penyampaian agama dan jgk penghijrahan artis2 d malaysia ini utk menjalankan dakwah dan siasah walaupun berbeza pandangan politik.

Kami mohon Datuk Dr ustazah Mashitah memohon maaf secara terbuka dengan atau berjumpa bertentangan mata dengan golongan artis yg berhijrah ini untuk berkongsi pendapat dan ilmu diantara satu sama lain.sekiranya beliau ingin berforum sepentas berkenaan isu dakwah, hijrah dan siasah politik islam bersama dengan artis2 yg dituduh ustaz dan ustazah express,kami bersedia untuk sepentas dengan beliau.

Sulaiman ibrahim ( LEMAN RAJA LAWAK )
Bekas peserta rancangan realiti tv astro RAJA LAWAK 5

AJK Lajnah Politik DPPP

Presiden
PANGLIMA MALAYSIA

Monday, 24 November 2014

Kerajaan Persekutuan Perlu Bentang Laporan RCI Sabah Sebelum Dewan Rakyat Tamat


Kenyataan Umum
24 November 2014

Kerajaan Persekutuan Perlu Bentang Laporan RCI Sabah Sebelum Dewan Rakyat Tamat

Isu kebanjiran dan pemberian kad pengenalan kepada warga asing di Sabah adalah satu isu yang serius. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini mendesak Perdana Menteri untuk membentangkan laporan RCI ini sebelum tamatnya sesi persidangan Dewan Rakyat. Jika kesuntukan waktu, Kerajaan Pemerintah perlulah memohon kepada Yang DiPertua Dewan Rakyat agar ditambah hari bersidang agar laporan ini dapat dikemukakan kepada semua ahli Dewan Rakyat.

Tindakan Perdana Menteri yang mahu membentangkan laporan RCI Pendatang Tanpa Izin di Sabah pada bulan Disember 2014 adalah bertentangan dengan hasrat penubuhan RCI ini. Sepatutnya Dewan Rakyat dijadikan tempat untuk pembentangan laporan ini agar seluruh Ahli-ahli Dewan Rakyat dapat membahaskan dan memperhalusi apa juga kandungan laporan tersebut.

Malah, tindakan membentuk satu jawatankuasa khas bagi meneliti kandungan laporan ini juga menunjukkan hakikat sebenar bahawa Putrajaya di bawah pentadbiran Najib Razak ini sememangnya tidak mempunyai iltizam politik untuk menyelesaikan perkara ini dengan tuntas. Isu yang telah begitu lama berlaku ini perlulah diberikan penjelasan dengan segera.

Sikap bertangguh dan ketiadaan iltizam politik ini juga telah mengakibatkan berleluasa gejala pemberian kad pengenalan kepada warga asing sehingga kini. Keadaan ini juga bukanlah satu rahsia lagi di negara jiran seperti di Indonesia, di mana akhbar di sana juga telah mendedahkan terdapat warga Desa Labang di Indonesia yang diberikan kad pengenalan hanya untuk tujuan memudahkan urusan keluar masuk ke negara ini melalui Keningau, Sabah.

SAMM telah pun mendedahkan perkara ini dalam satu kenyataan bertajuk Warga Indonesia Punya Kad Pengenalan Malaysia : Putrajaya Perlu Beri Penjelasan. Didedahkan bahawa urusan mendapatkan kad pengenalan untuk warga Indonesia ini juga terlalu mudah apabila hanya perlu membayar sebanyak RM 500 dan memberikan sekeping gambar sahaja. Sedangkan proses kewarganegaraan ini diketahui bukanlah satu proses yang mudah sama ada dari segi dokumentasi atau pun kelulusan.

Sehubungan itu, SAMM mendesak Putrajaya untuk segera membentangkan laporan Suruhanjaya DiRaja berhubung pendatang asing di Sabah agar segala cadangan dan komentar dapat diperhalusi oleh pelbagai pihak. Hal ini sangat penting untuk memastikan keselamatan Sabah dan negara tidak lagi diperdagangkan. Najib Razak tidak harus terus menggadaikan keselamatan negara, menggadaikan nyawa rakyat Sabah dan juga petugas-petugas keselamatan Malaysia lagi.

Che’Gu Bard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Saturday, 22 November 2014

Mahathir Marah: Bukit Besi, Terengganu Dirogol Oleh Syarikat China


Bukit Besi, Terengganu Dirogol Oleh Syarikat China.

1.Sepertimana semua tahu, China sekarang merupakan gergasi ekonomi dunia dengan pertumbuhan ekonomi 7-10% KDNK setiap tahun, negara tersebut memerlukan banyak bahan mentah untuk membangunkan negara itu terutamanya besi dalam sektor pembinaan. Dengan permintaan yang tinggi ,China sudah menjumpai sumber bijih besi yang banyak di Malaysia iaitu di Bukit Besi, Terengganu.

2. Sebuah syarikat China bernama CAA Resources dimiliki oleh taikun besi Li Yang sudah pun membeli seluruh Bukit Besi untuk dibotakkan dan digali agar bijih besi itu dihantar balik ke China demi pembangunan. Apabila China mampu membina bangunan pencakar langit yang tinggi, Terengganu akan kehilangan sebuah gunung dan mendapat kerosakkan alam sekitar yang teruk. Mungkin akan ada tanah runtuh atau bencana alam sepertimana di Cameron Highland, malangnya rakyat Malaysia mudah lupa, sudah 2 kali banjir lumpur baru ingin bersuara, kemungkinan besar tiada tindakan akan diambil kepada ladang haram itu dan banjir lumpur ke-3 atau ke-4 akan terjadi.

3.Mengikut CAA Resources, mereka akan menghasilkan 500,000 tan bijih besi setiap tahun daripada hasil bumi Terengganu dan dihantar balik ke Tanah Besar China demi pembangunan negara mereka. Tidak mustahil Malaysia yang kaya dengan bijih besi akan mengimport besi pada masa hadapan kerana telah menjual satu gunung kepada syarikat china ini.

4.Apa yang lebih menyedihkan lagi, Li Yang ketika temubual dengan The New York Times berkata secara terbuka telah merasuah pemimpin politik negara dan kerabat diRaja untuk beroperasi di Bukit Besi. :

“If you’ve got these two to support you, then you can do anything you want, because the natural resources are all controlled by them,” Mr. Li said.

Mr. Li, who owns 56 percent of CAA, said that he had paid for each of the ruling party politicians with indirect stakes in the mine to receive the royally granted title of “dato,” which roughly translates as “the honorable.” It costs about $100,000 to arrange each royal grant, he said.

Although anti-corruption groups have campaigned against such arrangements, particularly indirect stakes, Mr. Li said he was simply following common practices in Malaysia. (New York Times, 2014).

5. Selain itu Li Yang dengan terbuka berkata bahawa lombong besi itu terbengkalai disebabkan masalah persatuan pekerja (union) yang memberontak pada satu masa dahulu, jadi untuk menyelesaikan masalah ini semua pekerja atasan akan dibawa dari China dan pekerja lombong merupakan pendatang asing akan datang dari Cambodia,Myanmar dan Vietnam. Dalam kata lain, walaupun Terengganu akan mendapat pelaburan berjuta namun tidak ramai rakyat Malaysia akan mendapat hasil daripada bumi bertuah ini, semua bahan mentah akan dihantar ke China dan peluang pekerjaan akan dicipta bagi orang asing sahaja. Semua akan rugi selain daripada syarikat CAA Resources dan pemimpin politik yang korup dan rakus sehingga menjahanamkan tanah air sendiri.

6. Syarikat CAA Resources juga tidak menjalankan kajian terhadap alam sekitar sebelum beroperasi kerana Li Yang dengan pandai telah membuat sempadan tengah-tengah bukit itu supaya ia jadi 2 lombong kurang daripada 500 acres. Hanya lombong melebihi 500 acre perlu membuat kajian alam sekitar sebelum operasi melombong boleh bermula.

7. Saya fikir pentadbir yang meluluskan projek ini merupakan antara terbodoh dalam dunia. Tidak perlu lihat jauh kita boleh nampak Lombong Emas Grasberg di Indonesia, ia telah menghasilkan 2,025,000 ounces emas, tetapi kenapa rakyat Indonesia tidak mendapat keuntungan besar daripada bumi bertuah mereka? Kerana syarikat Amerika bernama Freeport mengambil emas itu lalu bawa balik ke Amerika, jadi Amerika dan China menjadi lebih kaya manakala penduduk Malaysia dan Indonesia menjadi semakin miskin.

8. Kesilapan terbesar Li Yang dan CAA Resources ialah mereka dengan bongkak memberitahu satu dunia bahawa mereka telah merasuah untuk merosakkan tanah air kita, jadi saya akan mengusahakan agar semua rakyat sedar dengan isu perogolan Bukit Besi oleh warga kapitalis asing demi keuntungan peribadi. Lebih kajian akan dijalankan agar isu ini akan tersebar dan projek ini dihentikan serta merta!

(Gambar : Bukit Besi di Terengganu dan CEO CAA Resources Li Yang memegang bijih besi)

Golongan Petani Tidak Akan Maju Kehadapan Jika Masih Pedana Menteri Najib Razak


Rugi bagi petani subsidi minyak sebab hanya pakai 'kapchai'

SERDANG, 22 NOV: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menganggap kenaikan harga petrol berikutan langkah kerajaan memansuhkan subsidi petrol tidak akan memberi kesan kepada golongan petani negara.

Najib berkata, hal itu disebabkan golongan petani negara terdiri daripada mereka bermotosikal enjin berkapasiti kecil yang beliau sebut sebagai 'kapchai' berbanding golongan kaya yang menggunakan kereta mewah.

"Rugi kita beri subsidi minyak sebab apa? Tuan-tuan semua bawak kapchai. Betul tak?

"Orang di sini (bandar) pakai kereta Mercedes, kereta besar. Sekali isi minyak 75 liter, kita isi minyak tujuh liter sebab motor kapchai," kata Najib dalam ucapan perasmian Expo MAHA 2014, di sini, hari ini.

Jelas beliau, kerajaan akan menyalurkan peruntukan yang lebih besar terhadap sektor pertanian jika mekanisme baru ini berjaya menjimatkan perbelanjaan kerajaan.

Najib turut membandingkan kenaikan harga minyak di Indonesia 55 sen yang menurutnya lebih tinggi berbanding Malaysia.

-NFN-

Apa golongan petani, usahawan atau rakyat yang berada dalam sektor pertanian tidak boleh mendapatkan kemewahan? Dan masih dengan kapchai sampai bila-bila?

Friday, 21 November 2014

TINDAKAN HAPUS SUBSIDI PETROL DAN DIESEL ADALAH TERKUTUK, TIDAK BERTANGGUNGJAWAB DAN MEMANGSAKAN RAKYAT


TINDAKAN HAPUS SUBSIDI PETROL DAN DIESEL ADALAH TERKUTUK, TIDAK BERTANGGUNGJAWAB DAN MEMANGSAKAN RAKYAT

Saya mengecam sekeras-kerasnya tindakan Dato’ Seri Najib Tun dan pentadbiran beliau yang mengorbankan kebajikan dan kepentingan rakyat apabila subsidi petrol RON95 dan diesel dihapuskan sepenuhnya bermula 1 Disember 2014, seperti yang diumumkan sebentar tadi.

Persoalan subsidi petrol dan diesel di negara ini bukan terhad kepada keputusan ekonomi sama ada subsidi baik atau buruk untuk ekonomi negara. Prinsip yang lebih besar ialah sama ada kekayaan hasil minyak dan gas negara dikongsi bersama dengan rakyat, bukannya dibelanjakan sewenang-wenangnya oleh pemerintah di Putrajaya.

Melalui kaedah subsidi petrol dan diesel yang digunapakai selama berpuluh tahun, sebahagian dari kekayaan itu dikongsi terus dengan rakyat tanpa perlu menunggu peruntukan yang diputuskan oleh pemerintah di Putrajaya.

Dengan penghapusan subsidi petrol dan diesel, keseluruhan kekayaan hasil minyak dan gas dibolot sepenuhnya oleh Barisan Nasional. Mereka menentukan berapa peruntukan yang sampai kepada rakyat. Dalam keadaan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak telah terbukti tidak berniat untuk menghapuskan rasuah malah diburukkan lagi dengan skandal 1MDB dan lain-lain, penghapusan subsidi ini bermakna kekayaan hasil minyak dan gas dipusatkan sepenuhnya bagi membiayai segala pembaziran dan rasuah yang kian berlaku oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Saya menolak sepenuhnya penghapusan subsidi petrol dan diesel ini dan berazam akan terus bersama-sama aktivis dan rakyat menuntut harga minyak diturunkan bermula dengan demonstrasi #turunhargaminyak pada 31 Disember 2014. Dengan pengumuman Barisan Nasional pada hari ini, demonstrasi pada 31 Disember 2014 akan turut menuntut supaya sistem subsidi dikembalikan.

Sementara menunggu tekanan dari rakyat mengembalikan sistem subsidi petrol dan diesel, saya juga mendesak Dato’ Seri Najib Tun Razak berlaku adil dengan rakyat dengan serta-merta mengumumkan perkara-perkara berikut:

1. Membatalkan hasrat menetapkan harga petrol dan diesel melalui sistem apungan harga terkawal (managed floating pricing system) sebaliknya membenarkan syarikat-syarikat minyak menetapkan harga petrol RON95 dan diesel masing-masing tertakluk kepada harga siling. Dengan cara ini, rakyat akan dapat memilih untuk membeli minyak pada harga paling rendah, bukannya yang ditetapkan oleh kerajaan. Ia juga memberi insentif kepada syarikat-syarikat minyak supaya lebih cekap dan tidak hanya bergantung kepada perlindungan kerajaan melalui harga seragam seperti yang berlaku sekarang. Melalui cara ini iaitu melaksanakan harga terbuka, syarikat-syarikat yang ada kaitan dengan pimpinan Barisan Nasional seperti PETRON akan mengalami kesukaran untuk bersaing kerana mereka bukanlah syarikat minyak yang mempunyai operasi berintegrasi di hiliran dan huluan;

2. Mengumumkan penghapusan cukai eksais kereta secara berperingkat untuk memastikan harga kereta akan lebih selari dengan harga pasaran seperti yang dibayar oleh pengguna di negara-negara lain. Selama ini Barisan Nasional memberi alasan rakyat terpaksa membayar cukai eksais kereta yang tinggi kerana kerajaan memberikan subsidi petrol dan diesel, alasan ini kini tidak boleh digunapakai. Jika harga petrol dan diesel ditetapkan mengikut kos dan pasaran, maka harga kereta juga perlulah mengikut harga pasaran.

Kegagalan atau keengganan Dato’ Seri Najib Tun Razak mengumumkan kedua-dua perkara di atas bermakna beliau mengundang kemarahan rakyat. Jika cukai-cukai kereta tidak dihapuskan, pentadbiran beliau dijangka mengutip RM17.3 bilion dari rakyat bagi segala jenis cukai kenderaan tahun depan tanpa sedikit pun dipulangkan kepada rakyat dalam bentuk subsidi.

Apa pun alasan Dato’ Seri Najib Tun Razak selepas ini, saya menyeru semua rakyat, NGO dan aktivis untuk turun beramai-ramai pada 31 Disember 2014 untuk menuntut #turunhargaminyak dan dikembalikan sistem subsidi.


RAFIZI RAMLI
Naib Presiden/Setiausaha Agong KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan

Khalid Perlu Tampil Berdepan Isu Pampasan Bekas Kakitangan



Kenyataan Media
22 November 2014

Khalid Perlu Tampil Berdepan Isu Pampasan Bekas Kakitangan

Isu pampasan kakitangan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim adalah isu yang besar dan perlu ditangani dengan telus. Saya telah menerima satu email yang menyatakan mengenai jumlah pampasan yang dibayar adalah berdasarkan kepada formula 30% daripada gaji yang didarabkan dengan jumlah tempoh bulan perkhidmatan. Media juga telah menyatakan bahawa terdapat juga bayaran ganti kepada notis tiga bulan.

Jumlah pampasan yang diterima menurut sumber email dan bayaran ganti kepada notis tiga bulan yang didedahkan media adalah seperti berikut :

Nama : Faekah Hussin
Jawatan Akhir : Ketua Pegawai Eksekutif MBI
Pampasan 30% : RM 585,000
Ganti Notis 3 Bulan : RM 114,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 699,000

Nama : Rohani Dato' Talib
Jawatan Akhir : Ketua Pegawai Operasi MBI
Pampasan 30% : RM 468,000
Ganti Notis 3 Bulan : RM 72,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 540,000

Nama : Arfa'eza Abd Aziz
Jawatan Akhir : Setiausaha Akhbar MB
Pampasan 30% : RM 358,000
Ganti Notis 3 Bulan : RM 55,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 413,000

Nama : Mustafa Talib
Jawatan Akhir : Setiausaha Politik MB
Pampasan 30% : RM 234,000
Ganti Notis 3 Bulan : RM 30,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 264,000

Nama : Rahimah Kamaruddin
Jawatan Akhir : Pegawai Koordinasi MB
Gaji Bulanan : RM 11,000
Tempoh Berkhidmat : 67 bulan
Pampasan 30% : RM 221,100
Ganti Notis 3 Bulan : RM 33,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 254,100

Nama : Dr. Sulaiman Masri
Jawatan Akhir : Pegawai Khas Komunikasi
Gaji Bulanan : RM 8,000
Tempoh Berkhidmat : 65 bulan
Pampasan 30% : RM 156,000
Ganti Notis 3 Bulan : RM 24,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 180,000

Nama : Abdul Halim Mohd Yusof
Jawatan Akhir : Pengurus Penyelidikan Ekonomi
Gaji Bulanan : RM 10,000
Tempoh Berkhidmat : 50 bulan
Pampasan 30% : RM 150,000
Ganti Notis 3 Bulan : RM 30,000
Jumlah Pampasan Diterima : RM 180,000

Nama : Tuan Nazuri Ismail
Jawatan Akhir : Pegawai Akhbar
Gaji Bulanan : RM 5,890
Tempoh Berkhidmat : 55 bulan
Pampasan 30% : RM 97,200
Ganti Notis 3 Bulan : RM 17,670
Jumlah Pampasan Diterima : RM 114,870

Jumlah Keseluruhan Pampasan : RM 2,644,970

Persoalan yang muncul apakah rasionalnya pentadbiran Khalid Ibrahim meluluskan pembayaran sejumlah pampasan setinggi RM 2.6 juta ini? Menurut penghantar email tersebut, dikatakan kesemua penerima ini tidak layak menerima bayaran pampasan tersebut kerana mereka adalah kakitangan kontrak yang memilih untuk berhenti kerja secara sukarela.

Sekiranya kontrak yang telah dimeterai sebelum ini membenarkan, pampasan yang diberikan ini tetap salah dari segi moralnya kerana terlalu tinggi. Ia juga menimbulkan persoalan yang lebih besar terhadap pentadbiran Khalid Ibrahim sebelum ini yang dikatakan telus dan berhemah. Mengapa kontrak sebegini rupa telah dibuat? Adakah di zaman Khir Toyo juga berlaku perkara sedemikian?

Sehubungan itu, saya sebagai anak jati negeri Selangor tampil untuk mendesak :-

1. Khalid Ibrahim perlu tampil memperjelaskan mengenai perkara ini dengan jujur, telus dan komprehensif. Jika perkara ini sememangnya telah dimeterai di dalam kontrak perjawatan, Khalid Ibrahim perlu menjelaskan apakah sebabnya kontrak sebegini dibuat? Adakah hanya kerana ianya melibatkan individu-individu yang rapat dan menjadi penyokong setia beliau?

2. Pentadbiran Kerajaan Negeri yang baharu perlu segera mengarahkan satu pendengaran awam SELCAT dilakukan dan mengheret kesemua penerima pampasan termasuklah Khalid Ibrahim untuk dibicarakan secara terbuka. Pendengaran Awam SELCAT perlu dilakukan secepat mungkin bagi mengelakkan perkara ini akan terus dimanipulasi di media dan juga laman sosial. Kebenaran harus ditegakkan tanpa mengira siapa.

3. Jika perkara ini dibuktikan salah oleh SELCAT, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu menyiasat dan mengambil tindakan terhadap penerima dan pelaku kerana ia telah melibatkan penyalahgunaan kuasa dengan memberikan arahan supaya individu terbabit agar berhenti kerja secara sukarela di saat akhirnya secara sengaja bagi tujuan menggunakan wang rakyat untuk bayaran pampasan tersebut.

Ingin saya tegaskan, sebagai anak muda dan rakyat negeri Selangor, kami tidak akan boleh berkompromi dan bertoleransi dengan sebarang tindakan pembaziran dan penyelewengan wang rakyat oleh mana-mana pihak. Apatah lagi dilakukan oleh sepasukan pemimpin politik yang selama ini mengatakan mereka adalah pemimpin yang telus dan berhemah. Khalid Ibrahim dan sekutu perlu tampil bertanggungjawab.

Semua ini adalah duit rakyat negeri Selangor, rakyat yang juga selama ini mempertahankan kerajaan PR untuk penggal kedua berturut-turut. Jangan khianati sokongan yang telah diberi atau mungkin berdepan dengan 'penyingkiran' pada pilihanraya negeri akan datang.

Megat Khairul Anuar Razali
Anggota PKR Cabang Hulu Selangor

KUALA KRAI DAERAH PALING MUNDUR DI MALAYSIA : KAJIAN YANG PALING TIDAK MASUK AKAL



KUALA KRAI DAERAH PALING MUNDUR DI MALAYSIA : KAJIAN YANG PALING TIDAK MASUK AKAL.

Sering kita mendengar kalau hendak ke Kelantan anda hendaklah membawa beras dan lauk kerana negeri itu sangat mundur dan tidak mempunyai makanan. Di letakkan bersekali dengan kajian-kajian untuk menguatkan tohmahan-tohmahan tersebut.

Namun bila orang luar hadir ke Kelantan ternyata isi kajian yang sering diwar-warkan itu hanyalah sampah sarap yang sangat tidak tepat. Kajian-kajian ini jelas bertentangan dengan kenyataan.

Dua hari lepas sekali lagi Utusan Malaysia mengulangi retorik yang sukar untuk diterima akal bilamana kajian pada 2010 menunjukkan Kuala Krai daerah termundur di Malaysia. Rujuk : [www.utusan.com.my/berita/nasional/kuala-krai-paling-mundur-di-semenanjung-1.26467]

Kajian yang dibuat oleh Jabatan Perangkaan Negara ini hadir di saat rakyat terpinga-pinga dengan isu kenaikan harga minyak yang menyebabkan harga barangan meningkat dengan begitu mendadak.

Saya melihat kajian tersebut sangat berat sebelah dan tidak tepat. Ia jelas mempunyai misi politik yang sangat jahat dan berterusan.

Kuala Krai sangat pesat membangun. Di sini terdapat 7 bank komersil utama, pasaraya Pantai Timur, Econjaya, PKT dan beberapa pasaraya yang lain. Di samping itu terdapat 5 buah 7-11 dan berpuluh-puluh hotel, KFC, Pizza Hut, Marry Brown dan Secret Recipe.

Penyenaraian ini bukanlah bertujuan untuk mendabik dada bahawa dengan adanya perkara di atas menunjukkan kita sudah maju, namun ia adalah sekadar menyangkal tohmahan sebagai daerah termundur di Malaysia. Adalah tidak lojik dengan kehadiran 7 bank utama di sini, Kuala Krai masih dilabelkan sedemikian.

Saya juga percaya ini adalah rentetan gambaran yang sama kepada Kelantan semenjak hampir 25 tahun lepas. Di saat segala isi bumi Kelantan di ratah dan disedut dengan penuh rakus tanpa diberikan hak walau 5%.

Usahlah beretorik. Janganlah lagi politik cara jahat di gunakan lagi. Zaman di mana teknologi maklumat menguasai dunia. Rakyat dapat melihat dan membandingkan kajian yang amat berat sebelah ini dengan mudah dan lebih tepat.

Jika kajian ini di buat adalah untuk bertujuan memajukan Kuala Krai saya tidak kisah. Namun lebuhraya yang dijanjikan semenjak Rancangan Malaysia ke 5 di mana Kuala Krai merupakan antara laluan utamanya sehingga sekarang masih belum kelihatan. Ini sepatutnya yang perlu lebih dimalukan.

Seperti kata pujangga " bak ketam mengajar anaknya berjalan betul".

Sekali lagi saya menolak kajian dangkal dan tidak tepat ini dan saya mengajak anda ke Kuala Krai. Singgah dan berkatalah dengan betul tentang apa yang ada di sini. Kita sebenarnya bergerak seiring walaupun dengan jelas kita dinafikan hak.

Firman Allah SWT :

يـاَيـُّهَا الَّذِيـْنَ امَنُوا اتَّـقُوا اللهَ وَ قُوْلُوْا قَوْلاً سَدِيـْدًا. يُصْلِحْ لَكُمْ اَعْمَالَكُمْ وَ يَغْفِرْلَكُمْ ذُنـُوْبَكُمْ، وَ مَنْ يُّـطِعِ اللهَ وَ رَسُوْلَه فَـقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيْمًا. الاحزاب:70-71

Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, niscaya Allah memperbaiki bagimu amal-amalmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar. [Al-Ahzab : 70 - 71]


Sekian.

Abdul Latiff Abdul Rahman
Yang DiPertua PAS
KAWASAN KUALA KRAI

28 Muharram 1436
21 November 2014

Thursday, 20 November 2014

PANGLIMA MALAYSIA Mendepani Isu Rakyat Apabila Parti PAS Mempunyai Masalah Dalaman


Diwaktu kemelut perbalahan didalam parti PAS ,ramai yang tertanya-tanya kemana hala tuju parti itu dengan kehilangan keyakinan ahli terhadap pimpinan tertinggi. Banyak kerja-kerja rakyat terabai dan PAS kurang memberi tumpuan kepada isu sehinggakan mereka lupa tanggungjawab mereka terhadap rakyat.

Diwaktu masalah dalaman berterusan, Allah telah menunjukkan sesuatu dimata rakyat, dengan timbulnya NGO PANGLIMA MALAYSIA ( Pertubuhan Angkatan Belia Bersama Ulama ). Dipimpin oleh Sdr Sulaiman Ibrahim atau lebih dikenali Leman Raja Lawak yg merupakan ikon anak muda PAS. Beliau tak pernah pedulikan masalah dalaman yang tercetus.

Apa yang penulis nampak, NGO PANGLIMA ini berjaya mendepani isu-isu rakyat dari peringkat bawah hinggalah isu nasional seperti isu getah, tanah, pembaikan sistem negara dan sebagainya. Mereka berani dan mula mengharumkan nama parti dan menaikkan semangat dikalangan ahli PAS.

Tidak cukup dengan isu-isu yang dikeluarkan dan menganjurkan perhimpunan membantah GST ,kenaikan kos sara hidup ,harga getah dan pemotongan subsidi bahan api. PANGLIMA mengerakan ahli-ahlinya membuat kebajikan kepada rakyat seperti membantu gelendangan, bantuan khas kepada Bapa tunggal dan sekarang telah menjayakan program kepada anak-anak golongan yang berpendapatan rendah dengan memberikan bantuan pembayaran yuran kemasukan kolej dan universiti secara percuma kepada pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke IPTS yang dilantik.

Kehadiran PANGLIMA MALAYSIA sedikit sebanyak dapat memberikan keyakinan kepada rakyat dimasa depan. Penulis berharap, masyarakat diluar sana mengikuti jejak langkah dan pergerakan mulia mereka jika betul-betul berjuang demi rakyat.

Bantulah NGO PANGLIMA MALAYSIA jika ada lebihan rezeki.

Gambar-gambar Team PANGLIMA MALAYSIA melakukan gerak kerja



LAPORAN PEGAWAI POLIS KEHILANGAN WANG KETIKA MELANGGAN PELACUR








YDH Datuk/Tuan,

LAPORAN POLIS KEHILANGAN WANG PEGAWAI POLIS KETIKA MELANGGAN PELACUR
--------------------------------

Pada 20 NOV 2014 jam 0623, satu laporan polis telah dibuat oleh seorang lelaki pegawai Polis berhubung kehilangan wang sebanyak RM 1550.00 di Spa Green Elephant, B 2-6 Bastment Lever 2, Sungai Wang Plaza Jalan Sultan Ismail, KUALA LUMPUR dan dijadikan THSL/40116/14.

Butir-Butir Pengadu

2. Butir-butir pengadu adalah seperti berikut:-

Nama : ZAIRUL HISHAM bin HARON
No Kad Kuasa : G12460
Umur : 42 tahun
Pekerjaan : PDRM
Alamat : Pegawai Bertugas Team B KDNKA IPK KUALA LUMPUR

Ringkasan Laporan Polis

3. Ringkasan laporan Polis adalah seperti berikut :-

Pada 20 NOV 2014 jam lebih kurang 0300, pengadu INSP. ZAIRUL HISHAM G12460 telah masuk ke Spa Green Elephant, B 2-6 Bastment Level 2, Sungai Wang Plaza Jalan Sultan Ismail KUALA LUMPUR, bilik no. 23 telah melanggan seorang pelacur nama PUTERI SITI KHATIJAH binti ABU BAKAR (K/P 740209-10-5000) semasa pengadu ingin bersetubuh dengan perempuan ini, dia telah meminta RM100.00 agar tidak menggunakan kondom. Selepas itu, pengadu ingin mencuci kemaluan pengadu di bilik air dan lepas itu pengadu pakai pakaian pengadu dan keluar dari bilik lebih kurang 5 meter, pengadu sedari duit pengadu RM1550.00 (Satu Ribu Lima Ratus Dan Lima Puluh) telah hilang dari poket pengadu.

Tindakan Polis

4. Kes ini disiasat oleh INSP. SHAHRIR - Pegawai Penyiasat IPD Dang Wangi dan kes masih di dalam siasatan.

Ulasan

5. Laporan polis yang dibuat oleh pengadu kerana berasa tidak berpuashati kerana telah kehilangan wang semasa berada di Spa Green Elephant, B 2-6 Bastment Level 2, Sungai Wang Plaza Jalan Sultan Ismail KUALA LUMPUR dimana pengadu berada di tempat berkenaan bagi tujuan melanggan pelacur.

6. Pengadu berasal dari PERAK, kini bertugas sebagai pegawai bertugas team B, KDNKA IPK KL. Pengadu dipercayai mempunyai masalah mental disorder. Kes ini akan dirujuk kpd tatatertib & Jabatan Agama Islam. Tq.

Bajet Negeri Johor Faham Harapan Anak Muda Namun Perlu Perhalusi Beberapa Aspek



Kenyataan Umum
20 November 2014

Bajet Negeri Johor Faham Harapan Anak Muda Namun Perlu Perhalusi Beberapa Aspek

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Negeri Johor secara asasnya menyambut baik Bajet 2015 Negeri Johor yang telah dibentang oleh Menteri Besar pada hari Khamis lepas. Sedikit sebanyak Bajet ini turut selari dengan beberapa perkara yang dibangkitkan oleh SAMM Johor dalam kertas cadangan Bajet 2015.

Antaranya adalah isu peluang pekerjaan untuk anak negeri perlu dititikberatkan berbanding pekerja asing, menarik lebih banyak pelabur berkompeten dalam industri strategik, usaha untuk mengatasi kesenjangan kaya-miskin, skim sewa-beli rumah dan juga dalam aspek seni budaya. SAMM Johor juga menyambut baik usaha Kerajaan Negeri untuk memperkukuhkan pembangunan sukan dengan menyediakan lebih banyak projek pembangunan fasiliti sukan di negeri ini.

Walaubagaimanapun, cadangan untuk mewujudkan semula contract farming untuk memenuhi aspirasi bio-ekonomi perlulah diperhalusi dengan teliti. Sebelum ini juga telah wujud perniagaan berasaskan contract farming ini namun begitu kebanyakkannya menemui kegagalan. Hingga menyebabkan ramai peserta khususnya kelompok anak muda terpaksa menanggung hutang pinjaman modal untuk memulakan perniagaan.

SAMM Johor amatlah berharap agar Kerajaan Negeri dapat turut mendesak agensi-agensi Kerajaan yang berkaitan seperti FAMA dan sebagainya dapat memainkan peranan membantu pemain-pemain contract farming ini untuk memasarkan produk mereka. Malah, MATRADE dan lain-lain GLC milik Kerajaan Negeri juga boleh turut membantu memasarkan produk hasil tani ini ke pasaran antarabangsa. Bukannya sekadar membiarkan syarikat swasta yang mengambilalih semua urus tadbir contract farming ini. Hal ini sekurang-kurangnya akan membantu peserta untuk menjana keuntungan dan mengelakkan berulangnya kegagalan seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

Selain itu, SAMM Johor juga memandang berat rancangan untuk menubuhkan 25 pusat perubatan termasuklah pusat perubatan swasta. SAMM Johor memahami bahawa industri hospi-tourism akan membantu menjana pulangan kepada ekonomi.

Namun ia juga seharusnya turut memudahkan akses rakyat tempatan khususnya anak negeri Johor ke pusat perubatan swasta. SAMM Johor menyeru agar KPJ dapat menawarkan insentif kos rawatan yang lebih rendah kepada anak-anak negeri ini.

SAMM Johor juga menegaskan penolakan kami terhadap rancangan loji tenaga nuklear daripada didirikan di negeri ini. Walaupun ia merupakan rancangan Kerajaan Persekutuan, namun Kerajaan Negeri diharap dapat mempamerkan ketegasan Johor dalam menolak rancangan yang berisiko tinggi ini.

SAMM Johor berharap agar Johor akan muncul sebagai sebuah negeri yang maju dan berpendapatan tinggi dengan amalan sebuah pentadbiran yang baik, ekonomi yang mapan dan melestarikan alam. SAMM Johor juga mengucapkan terima kasih kepada Menteri Besar Johor turut mendengar cadangan dan pandangan kelompok anak muda Johor

Hadzril Ridzal
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Negeri Johor

Monday, 17 November 2014

Program Gelandangan Bersama NGO PANGLIMA Malaysia



















KENYATAAN MEDIA

NGO PANGLIMA MALAYSIA telah menjalankan program Gelandangan pada 15/11/2014. Program ini memberi bantuan baju dan mengedarkan makanan kpd golongan tersebut. PANGLIMA MALAYSIA telah berjaya mengesan permasalahan seorang gadis berasal Pantai Remis, Perak yang terkandas di Kuala Lumpur selama beberapa hari, berhadapan dengan menara Maybank.

Maklumat yang diperolehi, gadis tersebut telah melarikan diri dari rumah sudah beberapa bulan bersama teman lelaki. Beliau kemudiannya ditipu oleh Rakan Lelaki yang baru dikenali. Kesungguhan PANGLIMA MALAYSIA terus membantu gadis tersebut membuat report Polis di Balai Dang Wangi.

Setelah itu PANGLIMA MALAYSIA cuba mencari tempat tinggal asal gadis tersebut dengan dibantu oleh Pemuda PAS Perak, di wakili oleh Tim/Pemuda PAS Perak Ust Akmal Kamaruddin untuk menjejaki alamat dan berjaya menemui keluarga Gadis itu. Keluarga gadis tersebut datang ke Kedah dan membawa pulang dengan selamat.

Bersama dengan Program PANGLIMA MALAYSIA ialah Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat sdr Nassaie bg mewakili Pemuda PAS Pusat bagi membantu menjayakan program tersebut. Pada malam itu juga PANGLIMA MALAYSIA dibantu oleh PDRM Dang Wangi untuk menjaga keselamatan selama program berlangsung.

Terima Kasih juga kepada yang turut hadir bersama menjayakan program :

Team Anak muda Bangkit
SAMM diwakili Oleh Sdr Makio
Muslim Dakwah Backpacker (MDB)
Faizal Malek
Ketua Unit Operasi
PANGLIMA MALAYSIA

17 November 2014

Thursday, 13 November 2014

Pampasan RM500, Orang Melayu Tertindas di Negeri Yang Diperintah Oleh UMNO










Kenyataan Umum
13 November 2014

Pampasan RM500 Tidak Munasabah

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Negeri Johor telah menerima satu set dokumen daripada seorang penduduk di kampung Bakar Batu, Johor Bahru yang tanahnya diambil oleh sebuah syarikat pemaju, Bayou Bay yang mana KPRJ merupakan antara pemegang saham dalam syarikat tersebut. Pengadu tersebut tidak berpuashati dengan pampasan yang diberikan iaitu hanya RM500 sahaja.

SAMM Johor difahamkan bahawa tanah pengadu tersebut telahpun diambil oleh pemaju pada tahun 1997 tanpa sebarang pampasan. Setelah pengadu bangkit mempertahankan haknya barulah pihak pemaju membayar pampasan dengan jumlah yang amat tidak munasabah itu dan cek bayaran pampasan telah diserahkan bukan kepada pengadu tetapi kepada ibu saudara pengadu bertarikh 25 April 2014. Pengadu telah memulangkan semula cek tersebut kepada pihak pemaju.

Tidak berpuashati dengan jumlah pampasan yang tidak munasabah dan juga cara pengurusan bayaran itu dibuat, pengadu telahpun mengutuskan sepucuk surat ke pejabat Menteri Besar Johor. Namun, surat itu tidak dijawab sehinggalah beliau mengutuskan surat kali kedua pada 21 Oktober 2014. Surat kedua ini mendapat respons daripada Pejabat Menteri Besar yang mengarahkan Pentadbir Tanah Daerah Johor Bahru untuk mengambil tindakan dan mengemukakan laporan kepada Menteri Besar.

Namun begitu, SAMM Johor amat kesal dengan tindakan yang agak perlahan daripada pejabat Menteri Besar sehinggakan pengadu terbabit terpaksa mengutuskan surat sebanyak dua kali. Seharusnya, Menteri Besar Johor tidak perlu menunggu untuk surat kedua sebelum tindakan diambil kerana ini melibatkan penindasan terhadap hak pengadu oleh pemaju.

SAMM Johor menyifatkan tindakan pemaju tersebut sebagai satu tindakan yang menghina pengadu dan keluarganya. 17 tahun pengadu berjuang termasuklah menulis surat kepada ADUN BN-Tanjung Puteri dan Biro Pengaduan Awam untuk mendapatkan haknya tetapi pemaju semakin angkuh apabila hanya memberikan pampasan yang tidak munasabah. Beginikah sikap sebuah syarikat yang dimiliki oleh KPRJ? Dan KPRJ hanya membutakan mata sahaja.

Sehubungan itu, SAMM Johor mendesak pejabat Menteri Besar Johor untuk segera bertindak dan mengarahkan pemaju untuk membayar pampasan yang setimpal dan munasabah bukannya membuli pengadu. Tidakkah Menteri Besar Johor juga memahami tidak mungkin pengadu dapat mencari tanah yang baru dengan nilai pampasan RM500 itu?

Hadzril Rizal
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor

Tuesday, 11 November 2014

MERAIKAN KEBODOHAN: SAMAN NOMBER PLAT KENDERAAN


Tulisan Santai
10 Novembar 2014

MERAIKAN KEBODOHAN

Saya hampir pecah perut bila Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan mengaitkan isu nombor plat adalah punca utama kemalangan jalan raya di Malaysia.

Di benak saya, rupanya orang bodoh ini bukan sahaja boleh menjadi menteri.

Kenapalah Malaysia ditakdirkan mempunyai insan-insan bodoh sebegini. Kalau dulu menteri bodoh, kini penyakit bodoh itu semakin melarat kepada ketua pengarah.

Saya sangat bimbang bodoh ini akan melarat kepada rakyat dan saya lebih bimbang jika bodoh ini turut dijangkiti oleh anak-anak dan cucu saya.

Kalau lah saya diberikan tugas sebagai Ketua Pengarah JPJ dan saya merasakan atau saya ditekan agar curi duit rakyat, saya hanya perlu menukar cara membuat plat kenderaan itu.

Setiap pembelian kenderaan yang memerlukan cukai jalan perlu juga membeli plat daripada kerajaan . Nombor plat ini dikeluarkan oleh JPJ.

Seandainya JPJ tidak mempunyai kepakaran, JPJ boleh membuka tender kepada pemilik syarikat membuat plat nombor. Yang penting ianya hendaklah seragam.

Oleh itu, tidak akan ada lagi jenis jenis plat yang tidak cukup inci, berbentuk catchy atau pelik dan sebagainya. Saya rasa mampu menyelesaikan masalah tersebut.

Sebenarnya perkara ini telah lama diamalkan di negara lain.

Terkadang saya merasakan seolah kedai yang membuat plat kenderaan ini adalah sebenarnya milik JPJ.

Mereka perlu mereka-reka plat yang pelik-pelik dan menjualnya. Akhirnya pemilik kedai plat melaporkan kepada JPJ untuk menyaman kenderaan yang menukar nombor platnya.

Jahatkan rasa saya itu. Tapi ia nampak macam lojik.Esok saya akan cuba risik risik dengan kedai membuat plat ni. Lagipun benda pelik memang selalu berlaku di negara ini.

Saya juga sangat tertarik dengan cara seorang pekerja Petronas yang mencabar Ketua Pengarah JPJ itu.

Oleh kerana pekerja petronas itu mencabar Ketua Pengarah JPJ, maka saya juga ingin mencabar beliau bermain aji di kedai kopi Zul di kampung saya.

Tarikhnya 14 November 2014. Sehari selepas bertemu dengan pekerja petronas itu.Saya berjanji akan membayar air pada hari itu.

Semestinya ada sedikit syarat yang saya nak letakkan.Pemenang perlawanan aji tersebut akan dilantik sebagai Pengarah JPJ yang baru.

Agak-agaknya beranikah dia sambut cabaran saya?

Sebelum berakhir, saya nak tanyakan satu soalan. Adakah plat kereta bernombor JPJ 11 itu kena dengan spesifikasinya?

Mari kita sama-sama ketawakan kebodohan ini. Kah kah kah.

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan

Monday, 10 November 2014

LELAKI BUDIMAN, POLITIK BUDIMAN DAN BUDAK BUDIMAN



Tulisan santai
9 November 2014

LELAKI BUDIMAN, POLITIK BUDIMAN DAN BUDAK BUDIMAN

Saya sangat menggemari filem. Selepas buku, saya akan meletakkan filem untuk saya mengetahui tentang apa saja dalam dunia ini.

Buku dan filem juga membawa saya mengembara ke mana saja dan memahami banyak perkara tanpa berada di alam nyata.

Jika saya ditanya tentang filem apakah yang sangat menyentuh hati saya, saya akan terus menamakan filem An Education.

Filem arahan Lone Scherfig ini sangat menyentuh jiwa saya. Filem yang pernah memenangi 36 anugerah dan dicalonkan untuk 70 pencalonan ini sangat menambat jiwa saya.

Semuanya kerana BUDIMAN. Bagaimana Carey Mulligan yang berwatak Jenny Mellor sangat tertarik dengan seorang  Yahudi Peter Sarsgaard ( watak dalam filem sebagai David Goldman) yang sangat bersifat budiman.

Bagaimana sifat budiman itu ditunjukkan? Saya mengesani dalam beberapa babak yang nampak ringkas namun bagi saya ia sangat berkesan.

Antaranya ialah ketika di dalam hujan yang lebat, David Goldman berhenti kereta dan membantu seorang perempuan tua melintas jalan. Bajunya habis basah. Kejadian ini diperhati dengan penuh khusuk oleh Jenny Mellor dan menjadikannya tertarik kepada lelaki itu.

Selain itu, filem ini amat terkesan kerana runut bunyi juga sangat bersesuaian dengan jalan ceritanya. Lagu Smoke Without Fire nyanyian Duffy sangat mengesankan.

Ia sungguh mendayu-dayu dan mencakar gelora jiwa Carry yang sedang kecewa. Bagi saya filem yang baik adalah adunan runut bunyi yang baik dan kena dengan ceritanya.

Setakat ini, filem Malaysia yang sebegini hanyalah filem Layar Lara.  Anda seharusnya menonton cerita ini. Maksud saya filem An Education.

Kita tinggalkan seketika tentang filem itu.

Ketika Muktamar Pemuda di Kota Tinggi baru-baru ini, saya terkesima dengan Ketua Pemuda Pas, saudara Suhaizan Kayat menyebut tentang politik budiman.

Segera otak saya teringatkan cerita An Education itu. Saya cuba menyelongkar makna dan hasrat Suhaizan untuk menggambarkan politik budiman itu, ternyata ia sangat sepadan dengan politik Malaysia ini. Saya menyokongnya.

Mungkin apabila berkesempatan nanti, saya akan cuba mencungkil bagaimana cara Suhaizan menyelongkar ideanya dan apakah makna sebenar politik budiman yang dimaksudkannya.

Malam ini, saya mendapat panggilan daripada adik saya menyatakan ayah tiri sedang sakit. Saya ke HUSM untuk melawatnya.

Bersama-sama saya ialah isteri saya dan anak-anak saya serta ibu saya. Oleh kerana ibu saya demam, saya singgah di farmasi untuk membeli panadol.

Panadol habis di farmasi itu menyebabkan saya perlu berjalan sedikit jauh di dalam hujan untuk ke Seven Eleven.

Saya hampir kuyup ketika masuk ke dalam Seven Eleven itu. Saya meminta sepapan panadol dan sebotol air.

Kesemuanya berharga RM 5.80. Duit saya tidak mencukupi 60 sen. Jika saya kembali ke kereta, saya terpaksa meredah hujan untuk kesekian kalinya.

Jika tidak membeli air, bagaimana ibu saya mahu menelan ubatnya.

Sedang sibuk memikirkan masalah itu, budak lelaki yang bekerja pada malam itu menyuarakan...." bang, ambilah air dan ubat itu, duit abang yang tidak cukup itu saya tolong tambahkan".

Terkesima seketika. Budak ini sungguh budiman.

Saya mengucapkan ribuan terima kasih dan menyusur ke kereta. Saya kemudiannya singgah memberi kepadanya note RM 10  kepada budak budiman tadi tanpa mengambil bakinya. Ambilah adik budiman. Itu rezeki awak. Dia tersipu.

Anda faham apa makna budiman yang saya maksudkan?

Budiman  bagi saya ialah perasaan segar yang menusuk ke kalbu bila melihat atau mendapat sesuatu kehendak yang di ingini.

Namun budiman itu tidak disedari oleh tuan punya pembuatnya tapi disedari oleh orang yang melihat dan mendapat sesuatu daripadanya.

Saya melihat kesinambungan itu pada watak lelaki yahudi dalam An Education, bilamana David Goldman dianggap budiman bila dia sanggup berbasah untuk membantu perempuan tua melintas jalan.

Budak budiman  Seven Eleven itu pula bila dia menambah 60 sen di saat saya sangat memerlukannya.

Untuk politik budiman pula, saya melihat Suhaizan cuba menjadikan Pemuda Pas sebagai pemuda yang membantu menyelesaikan permasalahan rakyat.

Beliau menunjukkan solidariti kepada sesiapa sahaja yang tertindas. Saya melihatnya sebegitu dan merasakan politik budimannya bergerak ke arah itu.

Saya perlu menanti untuk 3 peristiwa yang berkaitan budiman, barulah saya mampu menghidangkannya kepada anda semua.

Saya sangat berharap anda dapat mengutip sesuatu untuk kali ini. Jadilah seorang yang BUDIMAN.

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan

Wednesday, 5 November 2014

BEBAS ANWAR IBRAHIM: Aku bukan pengkagum, aku bukan pemuja, aku bukan pembenci dan aku bukan persimpati kepada Anwar Ibrahim



SEMOGA ANWAR BEBAS.

Di zaman kanak kanak aku adalah pengkagum Anwar, bukan sebab dia pemimpin tapi sebab dia adalah bekas pelajar sekolah yang sama dengan aku.

Di zaman remaja aku adalah pemuja Anwar, bukan sebab dia bekas pelajar sekolah aku tapi sebab dia adalah pemimpin hebat malah ahli parlimen tempat aku.

Di zaman pasca remaja aku adalah pembenci Anwar, bukan sebab dia pemimpin hebat tapi aku rasa Anwar adalah aset paling bernilai kepada umno untuk terus berkuasa. Kalau Anwar datang berkhutbah jumaat di masjid aku, aku akan keluar dari masjid tanpa solat jumaat, kalau muncul gambar Anwar di TV dan suratkhabar aku akan ludah.

Di Zaman Reformasi aku adalah persimpati kepada Anwar bukan sebab dia aset yang tidak di hargai oleh umno tapi sebab fitnah dan kezaliman Dr mahathir kepadanya.

Di zaman Anwar keluar dari penjara, itulah pertama kali aku salam dengannya dan aku katakan padanya "Dato Sri jangan masuk umno". Tapi aku bukan lagi pengkagum, aku bukan lagi pemuja, aku bukan lagi pembenci dan aku bukan lagi persimpati kepada Anwar. Aku mengharapkan Anwar mampu membawa perubahan dan penyatuan terhadap rakyat dan negara.

Di zaman Anwar kembali ke arena persada politik aku adalah pengundi Anwar di Permatang Pauh namun aku dah tak peduli siapa Anwar, kamu betul aku sokong kamu salah aku langgar.

Namun hari ini, walau siapapun Anwar, dengan sedikit amalan yang aku ada dengan sedikit kebaikan yang aku ada, aku mohon semoga Allah bebaskan Anwar Ibrahim.

Lebih Baik Haramkan Terus Penjualan Rokok!



Kenyataan Media
5 November 2014

Lebih Baik Haramkan Terus Penjualan Rokok!

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membantah keras kenaikan hampir 13% harga rokok berkuatkuasa hari ini, malah kenaikkan hampir setiap tahun akan membebankan sebilangan besar rakyat Malaysia. SAMM dengan ini menegaskan;

1. Kenaikan harga rokok selama ini tidak mempunyai kaitan dengan kempen kesihatan mahupun WHO Framework Convention on Tobacco Control. Ini hanyalah berdasarkan kepada keuntungan semata-semata sama ada keuntungan pemerintah dari aspek percukaian atau keuntungan kaum pemodal kilang rokok.

2. Lebih malang, Pemerintah mempergunakan kempen anti-rokok ini hanya untuk menguntungkan kroni semata-mata. Berjuta-juta peruntukan telah dikeluarkan namun kempen ini tetap menemui jalan gagal di mana pemerintah tidak mampu mengawal kewujudan perokok baru dan perokok tegar di dalam negara. 

3. Jika ingin bercakap hubungkait rokok dan kesihatan, Pemerintah juga jangan menjadi begitu selektif. Banyak lagi produk-produk sebagai contoh minuman ringan berkarbonat berjenama antarabangsa juga memberikan kesan berbahaya terhadap kesihatan. Ia termasuklah restoran makanan ringan yang turut diklasifikasi tidak baik untuk kesihatan. Mengapa tidak dilaksana kempen anti-produk yang membahayakan kesihatan? Mengapa tiada mekanisma cukai khas untuk produk-produk ini tetapi hanya berlaku pada rokok?

4. Jika Pemerintah benar-benar menitikberatkan aspek kesihatan, seharusnya rokok diharamkan terus dari dijual dalam negara ini. Taktik Pemerintah menaikkan harga sedikit demi sedikit ini tidaklah memberikan kesan drastik kepada perokok. Sebaliknya kaum perokok menjadi mangli dengan kenaikan demi kenaikan. Mereka boleh menerima kenaikan ini dan tidak akan berhenti. Maka akhirnya pemerintah terus membuat duit dari keringat rakyat yang terus terbeban, satu taktik untuk menjana keuntungan semata-mata.

5. Setiap tahun harga rokok akan dinaikkan. Akan tetapi, pekebun-pekebun tembakau tetap mati walaupun harga rokok telah meningkat begitu drastik dalam dekad ini. Ini satu lagi hakikat bahawa Pemerintah hanya memikirkan keuntungan dan kesejahteraan kaum pemodal semata-mata sedangkan pekebun-pekebun kecil tidak langsung mendapat manfaat dan faedah dari kenaikkan ini.

6. SAMM mencadangkan, keuntungan yang dijana daripada kenaikan harga rokok selama ini wajar digunakan untuk menyediakan lebih banyak kawasan khas merokok. Sebagai contoh, penguatkuasaan larangan merokok di kawasan rehat dan rawat di lebuhraya, tetapi tidak disediakan ruang khas merokok. Ini adalah penindasan mutlak terhadap kaum perokok tegar. Tidak sepatutnya dinafikan hak kaum perokok yang juga menyumbang kepada keuntungan perbendaharaan negara.

7. Satu lagi mitos Pemerintah dalam menaikkan harga rokok adalah untuk memerangi rokok seludup. Ini satu lagi dakyah songsang daripada Pemerintah. Penyeludupan rokok ini berlaku kerana kelemahan pelbagai agensi penguatkuasaan seperti Kastam, Unit Pencegahan Penyeludupan PDRM, APMM dan lain-lain. Seperti kenaikkan harga petrol atas alasan yang sama, sempadan kita bocor dari kelemahan agensi-agensi pemerintah, namun rakyat yang menanggung bebannya.

Sekian

Yaser Sheikh Abd Rahman
Penyelaras Kebangsaan
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.