VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Friday 3 January 2014

Penjelasan Terakhir Isu Pembelian Kereta Mercedes-Benz S300L, Kerajaan Negeri Pulau Pinang Gariskan 5 Fakta Berkaitan Dengan Tuduhan Tidak Berasas


KENYATAAN AKHBAR OLEH Pegawai Kewangan Negeri Pulau Pinang, Dato' Haji Mokhtar bin Mohd Jait pada 03.01.2014.

PEMBELIAN KERETA MERCEDES-BENZ S300L UNTUK YAB. KETUA MENTERI PULAU PINANG

Sebagai penjelasan terakhir, Kerajaan Negeri ingin menggariskan 5 fakta berkaitan dengan tuduhan tidak berasas mengenai pembelian kereta Mercedes-Benz S300L untuk YAB. Ketua Menteri Pulau Pinang.

Pertama, kelayakan Ketua Menteri Pulau Pinang memang berhak menggunakan 2 buah kereta Mercedes-Benz S400 dan Mercedes-Benz S300. Beliau kini menggunakan sebuah kereta sahaja iaitu Mercedes-Benz S300L dengan harga RM298,263.75 berbanding dengan harga biasa RM657,218.00. Perlu ditegaskan kereta Toyota Camry 2.5 yang dipakai Ketua Menteri telah diperuntukkan kepada Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, YB Ustaz Maktar Shapee.



Kedua, tuduhan bahawa diskaun RM100,000 yang diberikan untuk kereta itu adalah datang daripada Tan Sri Datuk Seri Tan Kok Ping adalah satu fitnah sama sekali. Diskaun RM100,000 ini diberikan oleh pembekal Mercedes-Benz di seluruh Malaysia, bukan oleh “dealer” Mercedes-Benz dan tawaran ini diberikan kepada semua yang ingin membeli Mercedes-Benz S300L keluaran tahun 2012.

Ketiga, pada peringkat awal, Kerajaan Negeri sememangnya bercadang untuk membeli kereta Mercedes-Benz kepada 15 ahli EXCO (termasuk Ketua Menteri) dan Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang kerana ciri keselamatan dan daya tahan kereta. Ini tidak tercapai kerana kos cukai (sales tax & excise duti) yang tinggi dan urusan bagi mendapatkan pengecualian cukai tidak diperolehi.

Tambah pula pembekal Mercedes-Benz tidak dapat memberikan jaminan bertulis bahawa tempahan kereta boleh dibatalkan sekiranya pengecualian cukai tidak dapat diperolehi. YAB. Ketua Menteri dan Ahli-ahli EXCO enggan menggunakan kereta Mercedes-Benz yang dibeli dengan bayaran penuh cukai serta tanpa “fleet discount” sepertimana yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri-negeri lain sebelum ini kerana kosnya terlalu tinggi.

Prosedur permohonan untuk pengecualian cukai adalah pemohon mesti membeli kereta dahulu dengan mengeluarkan pesanan kerajaan dan kemudiannya barulah membuat permohonan pengecualian cukai kepada Jabatan Kastam Di Raja Malaysia. Oleh itu, Kerajaan Negeri juga mahu pembekal memberikan jaminan akan mengambil balik kereta tanpa bayaran oleh Kerajaan Negeri sekiranya pengecualian cukai gagal diberikan. Pembekal enggan berbuat demikian untuk 15 buah kereta.

Oleh itu, pembelian 15 buah kereta Toyota Camry diteruskan untuk Ketua Menteri, Ahli-ahli EXCO dan Speaker. Hanya selepas 15 buah kereta Toyota Camry diserahkan pada 31.10.2013, barulah pembekal kereta Mercedes-Benz memberikan surat jaminan yang diperlukan tetapi hanya untuk sebuah kereta Mercedes-Benz S300L. Selepas itu, barulah Mesyuarat EXCO Pulau Pinang memutuskan secara sebulat suara untuk membeli sebuah kereta Mercedes-Benz S300L pada 20 November 2013.

Keempat, berdasarkan pengecualian cukai yang diperolehi dan perbezaan besar di antara harga asal RM657,218.00 dengan harga tanpa cukai dan diskaun RM298,263.75 atau pun pengurangan sebanyak RM358,954.25 atau 55%, ia tidak banyak berbeza dengan harga kereta lama Mercedes-Benz S320L yang dibeli 18 tahun dulu pada 04 September 1995 iaitu sebanyak RM271,331.22.

Tambah pula kereta jenama Mercedes-Benz sememangnya diketahui umum dan terkenal dengan daya tahan lama dan penggunaan kereta Mercedes-Benz S320L yang lama boleh diguna dengan kos penyelenggaraan yang lebih rendah. Sebagai perbandingan kos penyelenggaraan kereta Perdana Executive sebagai contoh, kereta PAC 77 yang telah dibeli pada 14 Oktober 2004 dengan harga RM117,026.36, kos penyelenggaraan untuk 9 tahun pertama sehingga 2013 adalah RM178,105.10 iaitu lebih tinggi daripada harga pembelian asal RM117,026.36. Ini amat merugikan Kerajaan Negeri.

Bagi Mercedes-Benz S320L yang dibeli pada 04 September 1995 dengan harga RM271,331.22, kos penyelenggaraan adalah sebanyak RM110,000 untuk tempoh 9 tahun pertama. Tambahan pula, kereta Mercedes-Benz masih mempunyai nilai terpakai (second hand value) yang baik.

Kelima, kereta baru Mercedes-Benz S300L ini dibeli semata-mata adalah kerana pengecualian cukai serta diskaun sebanyak 56% yang diperolehi. Tanpa diskaun 55% ini, pembelian tidak akan dibuat. Kereta baru Mercedes-Benz S300L akan menjadi milikan Kerajaan Negeri selama-lamanya dan mempunyai “economic value for money” dari segi jangka masa panjang. Ini adalah kerana YAB. Ketua Menteri Lim Guan Eng telah menyatakan tidak akan membeli untuk sendirinya selepas bersara.


Dato' Haji Mokhtar bin Mohd. Jait
Pegawai kewangan Negeri
Pulau Pinang

Ulasan aku:
Pembelian ini berkaitan kualiti dengan kos baik pulih..

Beli murah pon ada orang pertikai..

Dah terbukti pemerintahan Kerajaan Negeri yang di pimpin DAP, PAS & PKR bagus..

Apa salahnya pihak Mercedes-Benz Malaysia bagi potongan harga..

Kalau ada yang meragukan aku mohon SPRM siasat..

Beli dengan harga murah pon salah.. Kalau beli dengan harga mahal tak tau apa nak jadi pulak..
Penuh depan komtar rakyat turun berdemo.. Aku pon turun sekali..

Yang Laporan Ketua Audit Negara laporkan tu hangpa tak pernah nak ambik tau pon.. Beli benda murah cas mahai-mahai.. Apa tindakan SPRM?

Jangan hentam membabi buta, jangan sokong membabi buta..

1 comment:

  1. Menunjukan macai UMNO-BN ini adalah manusia yang kurang cerdik setelah minda mereka dibodohkan. Tak salah pertikai jika sesuatu perkara itu betul tapi jangan lah jadi fitnah dan lebih dahysat diwarwarkan oleh TV3 yang setan belaka yang tak kenal dosa pahala. Jika perbuatan dan salah laku dipihak UMNO-BN, tak dilapor pula. Rakyat punya otak dan sentiasa berfikir dengan rasional, tidak ikut emoisi. Untuk menjadi peyebar berita yang berwibawa, rakyat mencabar untuk menyiarkan apa-apa salah laku, tidak hanya pada PR tetapi jua pada UMNO-BN. Ini nak fitnah pasa pembelian kereta Mercedes-bez, yang kerajan PM beli jet baru (jika betul berita ini) tu, apa tak persoalkan. Dari sini lah rakyat dapat menilaikan kejujuran macai-macai UMNO-BN, mereka hanya pandai mengada-adakan sesuatu yang kurang tepat, malah sanggup memfitnah jadinya. Kalau kamu memang jenis yang jujur untuk membantu rakyat, jangan bersifat perjudis, lapurkan dan pertikaikan juga salahlaku pemimpin kamu. Kami akan sentiasa mengokong atas perbuatan ini, pahala menyebarkan berita yang benar lagi betul kepada rakyat.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.