VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Saturday, 4 October 2014

Ber"selfie" Sebelum Nahas Mengorbankan Dua Nyawa










Slmt petang YDH Dato/Tuan,

Kes kemalangan maut (IO Insp Teo wei yap)

1.Repot trafik kuala kangsar/2119/14

2. Sek 41(1) APJ 1987

3.Lokasi: KM256(U) LRUS

4.Masa:4/10/2014 jam l/kurang 1200hrs

5.Kenderaan terlibat:
5.1.M/kar proton saga W4819S
5.1.1.Pemandu 1/L/M
~Muhammad Yusriman Bin Roslan
~kpt910207145585
~23thn
~Bank executive
~8-12A-2,Menara Seri Mahang,Jalan 27/56,Ampang Ulu Klang 54200 KL
*Cedera ringan

5.1.2.Penumpang depan 1/L/M
~Muhammad Yusrizal Bin Roslan
~kpt890127085599
~25thn
~Operator kilang
~Alamat sama seperti pemandu 5.1.1
*Cedera parah

5.1.3. Penumpang belakang kiri 1/P/M (M1)
~Siti yuslianis binti roslan
~kpt941213146068
~20thn
~Pelajar universiti
~Sama alamat seperti pemandu 5.1.1
*Meninggal dunia di tempat kejadian.

5.1.4.Penumpang belakang tengah 1/P/M
~Siti yusliana binti roslan
~12tahun (tarikh lahir:8/10/2002)
~Pelajar
*Cedera ringan

5.1.5.Penumpang belakang kanan 1/P/M (M2)
~Noor hayati binti wook
~kpt640422085186
~50thn
~Surirumah
~Sama alamat seperti pemandu 5.1.1
*Meninggal dunia di tempat kejadian.

5.2.M/lori treler Hino KAL9621
5.2.1.Pemandu 1/L/M (OKS)
~Ramlee bin yaakob
~kpt630410025873
~51thn
~Pemandu lori
~Kg banggol masjid,MK air puteh 06700 kedah
*Tidak cedera

6.Fakta:
Pada 4/10/2014 jam l/kurang 1205hrs,satu kemalangan maut telah berlaku di KM256(U) LRUS melibatkan sebuah m/kar 5.1 dan sebuah m/lori treler 5.2.Siasatan awal mendapati m/lori treler 5.2 dari johor bharu menghala ke penang membawa muatan mosaic tiles manakala m/kar 5.1 dari KL menghala ke lenggong perak utk bercuti. Sampai di lokasi kejadian m/lori treler 5.2 dipercayai telah hilang kawalan (masalah brek) lalu melanggar bahagian belakang m/kar 5.1 di lorong kanan dan menyeret m/kar 5.1 sejauh 100meter dan terbakar sebelum berhenti. M1 dan M2 tersepit di dalam m/kar 5.1 dan meninggal dunia di tempat kejadian manakala pemandu 5.1.1,penumpang 5.1.2 dan 5.14 berjaya diselamatkan dan dihantar ke hospital ipoh untuk menerima rawatan lanjut. M/kar 5.1 mrngalami kerosakan serius pada bahagian belakang manakala m/lori treler 5.2 mengalami kerosakan bahagian depan.

Akibat kemalangan tersebut 5 m/kar dan 1 m/lori treler seperti berikut cuba mengelak m/lori treler 5.2 dan berlaku perlanggaran satu sama lain:-
1. M/kar myvi WYX5245
2. M/kar alza WWX7587
3.M/kar honda city WTY691
4.M/kar alza AJF4858
5.M/kar mercedez benz
6.M/lori treler JGD8199

Post mortem M1 dan M2 telah dijalankan oleh Dr Kannan hospital kuala kangsar mengesahkan sebab kematian ialah severe head injury secondary to MVA.

Keadaan cuaca baik siang dan jalan dua lorong lurus lepas turun bukit.

Setakat ini post mortem telah selesai dijalankan oleh pihak hospital dan jenazah M1 dan M2 akan diambil oleh waris mangsa. Utk makluman pemandu dan semua penumpang dalam m/kar 5.1 ialah keluarga kepada SI 96458 Roslan bin ismail.

7.Tindakan setakat ini.
~Lawat ke tempat kejadian.
~Ambil gambar&rajah kasar.
~Hadir post mortem M1&M2.

Sekian terima kasih Dato/Tuan.

Friday, 3 October 2014

Bersyukur Atau Protes: SAMM Jawab Kenyataan Menteri



Kenyataan Media
3 Oktober 2014

Bersyukur Atau Protes: SAMM Jawab Kenyataan Menteri

1. Kenyataan Menteri KPDNKK, YB Datuk Hassan Malek yang meminta rakyat bersyukur dengan kenaikan harga bahan bakar dilihat begitu menghiris perasaan rakyat. Sama ada Menteri ini tidak sengaja mengeluarkan kenyataan itu atau sememangnya tidak mempunyai tahap pemikiran seorang pemimpin.

2. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melihat pihak kerajaan tidak mempunyai alasan yang releven untuk kenaikan harga bahan bakar yang menjadi kunci kenaikan kos sara hidup. Ketika ini harga minyak pasaran dunia merundum ke aras paling rendah dalam tempoh 3 tahun. Mengapa kerajaan tergamak menaikkan harga minyak domestik?

3. Kata-kata untuk menjimatkan perbelanjaan negara, pembangunan luar bandar, menaiktaraf sistem pengangkutan awam, menambah kadar BR1M dan sebagainya hanyalah satu penyedap halwa telinga sahaja. 

4. Imbas kembali, zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi sewaktu kenaikan harga bahan bakar mencecah 78 sen seliter, yang ketika itu harga minyak global mencanak tinggi. Maka lebihan pendapatan dari kenaikan itu kononnya digunapakai untuk menaik-taraf pengangkutan awam. Apa hasilnya? Hanya lambakan bas-bas Rapid yang tersadai menjadi besi buruk kerana urustadbir yang penuh ketirisan.

5. September 2013, Perdana Menteri YAB Dato' Seri Najib Razak umum kenaikan harga bahan bakar RON95 dan Diesel untuk menjimatkan perbelanjaan negara. Sama juga alasannya ketika ini. Namun, siapakah yang boros dan tidak amanah dalam mengurus perbelanjaan? Rakyat atau Kerajaan? Banyak kelompongan dalam pengurusan perbendaharaan negara yang tidak diatasi sehingga kini.

6. Alasan menteri kononnya kenaikan harga bahan bakar kali ini didorong oleh langkah untuk mencegah penyeludupan. SAMM melihat sepatutnya pihak kerajaan pertingkat operasi di pintu sempadan untuk mencegah penyeludupan. Bukan menghukum rakyat di atas kebocoran sempadan. Semua lorong-lorong tikus laluan penyeludup perlu dipantau rapi yang melibatkan pelbagai agensi. Atau apakah agensi-agensi terbabit di pintu sempadan telah gagal sama sekali sehingga Kerajaan Persekutuan terpaksa mengambil langkah menaikkan harga bahan bakar?

7. Sekali lagi, Kerajaan Persekutuan menggunakan hujah kononnya harga bahan bakar kita antara yang termurah. SAMM berpandangan tidak patut jika ingin dibandingkan dengan negara "net importer" lain kerana hakikatnya kita adalah negara "net exporter" petroleum. Rakyat juga sering dimomokkan dengan ungkapan sumber minyak negara semakin habis sedangkan penemuan-penemuan telaga minyak baru sering sahaja dirahsiakan daripada pengetahuan khalayak umum.

8. Adalah tidak adil juga jika kita membandingkan harga bahan bakar di antara negara kita dan negara jiran dengan menggunakan matawang kita. Umum mengetahui bagaimana nilai matawang kita yang semakin rendah berbanding matawang negara jiran. Tambahan lagi, kita juga harus melihat Pendapatan Per Kapita negara tersebut berbanding dengan kita. Dengan kuasa beli mereka yang besar walaupun harga minyak mereka tinggi, ia tidak akan mengganggu keadaan taraf hidup rakyat mereka.

Apa pun hujahnya, kenaikan harga bahan bakar ini menunjukkan kegagalan dahsyat Perdana Menteri dan Kabinetnya dalam menjaga amanah menguruskan perbendaharaan negara. Lantas, mengambil jalan mudah menaikkan harga bahan bakar bagi membendung defisit yang semakin membesar.

Untuk kesekian kalinya, rakyat Malaysia harus membayar harga yang mahal diatas siri kelemahan dan kegagalan Perdana Menteri dan kabinetnya mengurustadbir negara. Maka rakyat harus protes, bukan bersyukur membabi-buta.

Ahmad Anwar Asyraf
Pengarah Badan Penyelidik SAMM
Solidariti Anak Muda Malaysia 

Mahathir: Kerana 20 Sen Wawasan 2020 Tidak Akan Menjadi


Luahan Hati Tun Dr MAHATHIR Mohammad (Blog Chedet)
Tidak ramai rakyat Malaysia yang tahu ada Menteri Kabinet yang tidak tahu pun pasal keputusan menaikkan harga minyak pagi ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib terlalu mendengar kata-kata beberapa orang penasihat walaupun ada Menteri Kabinet yang membantah keputusan ini sudah berminggu minggu.

KSP dan beberapa penasihat dan NAJIB RAZAK inginkan kenaikan ini berlaku.

Bukan keputusan ini dibuat semalam. Sudah lama ia dibincangkan. Kita semua tahu atas keborosan kerajaan dan saya juga pernah banyak kali menegur beliau yang mentadbir negara ini seperti mentadbir sebuah syarikat yang inginkan keuntungan berganda.

Kerajaan memerlukan duit segera. Tambahan pula bajet akan diumumkan selepas ini.

Kononnya rakyat akan gembira lepas BR1M akan dinaikkan sehingga RM900 tahun hadapan.

Itu yang KSP fikir. KSP hanya tahu cash kena ada kat tangan kerajaan. Jadi cara paling cepat ialah subsidi ditarik.

KSP ni juga pernah jaga LHDN. Jadi mungkin terikut cara urus LHDN (untuk dapatkan cukai) dan perbendaharaan negara.

Mereka ini tidak boleh dikritik. Mereka akan kata pada zaman saya memerintah, harga minyak juga dinaikkan. Betul, saya juga naikkan harga minyak tapi pada kadar yang munasabah dan tidak membebankan rakyat. Harga yang dinaikkan tidak melebihi sepuluh sen dan tidak setiap tahun.
Penarikan subsidi 20 sen ini adalah besar dan akan memberi kesan kepada rakyat. Kadar inflasi akan meningkat kerana kuasa beli rakyat semakin berkurangan malah hutang negara akan terus meningkat.

Saya agak bimbang dengan keadaan ini dan tidak mustahil Malaysia bangkrap lebih awal. Rasanya wawasan 2020 yang diilhamkan oleh saya tidak akan menjadi realiti kerana 20 sen ini.
Saya perhatikan malam tadi beratus-ratus orang memenuhi stesen minyak dek kerana 20 sen ini. 20 sen ini besar kesannya kepada rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana. Jangan pula nanti ada pemimpin yang menyindir kalau tidak suka harga minyak naik, sila keluar dari Malaysia. Kerana sindiran ini akan membuatkan kalangan rakyat yang cerdik pandai akan keluar berhijrah ke negara maju lain khususnya New Zealand dan Australia yang mengalu- galukan kalangan cerdik pandai ini untuk berkerja di negara mereka.

Kesannya negara kita akan kehilangan sumber manusia dan kekal hanya sebagai sebuah negara membangun. Dan kesannya Barisan Nasional akan ditolak oleh rakyat pada pilihanraya nanti. Mungkin pada masa itu saya sudah tiada lagi di dunia ini.

Harga Bahan Api Luar Negara Menurun, Tapi Malaysia Naik 20 Sen


KRONOLOGI HARGA MINYAK MALAYSIA 

Sebelum 90 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
04/06/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78) 
01/09/2009 - RM 1.80 (TURUN RM 0.90)
16/07/2010 - RM 1.85 (kenaikan RM 0.05)
04/12/2010 - RM 1.90 (kenaikan RM 0.05) 
03/09/2013 - RM 2.10 (kenaikan RM 0.20)
2/10/2014 - RM 2.30 (kenaikan RM 0.20).
Homework sikit

berita luar negara lain pulak ceritanya ..... pelik pelik

1) kejatuhan harga minyak baik untuk pemandu - telegraph UK (16 jam yang lalu)

2) harga minyak dijangka turun pada paras plg rendah dlm lingkungan suku tahun sejak 2012 - bloomberg
(sehari yg lalu)

3) harga minyak mentah jatuh teruk dalam tempoh 4 tahun - Wall street (18 jam yg lalu)

4) menteri minyak risau harga minyak yg rendah akn mengurangkan pelaburan - reuters UK (1 hari yg lalu)

5) harga minyak jatuh teruk kerana lebihan penawaran - the globe and mail (14 jam yang lalu)

6) saham tenaga jatuh kerana harga minyak turun - edmonton journal (14 jam yang lalu)

7) bank negara rusia bersedia dgn keadaan harga minyak yg dijangka turun - daily mail (14 jam yg lalu)

8) harga minyak turun dan ekonomi dunia semakin mampan - business week (1 hari yg lalu)

9) HARGA MINYAK DI MALAYSIA NAIK. - Kerajaan Malaysia (12 jam yg lepas)

Kenyataan Menteri Tentang Pengurangan Subsidi Petrol Mengelirukan Rakyat. Berapakah Harga Sebenar Petrol Yang Perlu Rakyat Bayar?




Mengikut ucapan Ahmad Maslan bertarikh 24/9/2014 "Setiap kali tuang minyak RON95, 1 liter 73 sen kerajaan bagi subsidi" dan hari ini (1/10/2014) pula kata subsidi dikurangkan 20sen. Ini bermakna subsidi kerajaan pd RON95 mulai 2/10/2014 adalah 53sen TAPI heran mengapa di twitter Ahmad Maslan kata 28sen pula???

MANA SATU YANG BETUL??

Anda lihat & nilaikanlah sendiri permainan 'mereka' dgn harga subsidi minyak tersebut utk mengelirukan & perdayakan rakyat di sebalik berselindung harga sebenar...

Kalaulah kerajaan jujur & beramanah SUDAH TENTU RAKYAT MALAYSIA SUDAH MENIKMATI HARGA MINYAK SEMURAH RM1.85 SELITER SEKARANG....

Bagaimana subsidi sebenarnya TIDAK WUJUD? sebab ...

1- Harga ron95 kurang 2 sen dengan RON97

2- Dah mana harga sebenar?

3 - Minyak low gred bukan kah sepatut jauh lebih murah?

4 - kenapa harga kurang 2 sen dengan RON97?

5 - kita andaikan sahaja harga sebenarnya adalah RM1.85 seliter.

6 - maknanya kita membayar lebih mahal sebenar harga minyak selama ini.

Semua kena tipu.

Bayangkan jika FAKTA ini disiarkan di kaca tv mahupun radio. Apakah reaksi rakyat pula..

Thursday, 2 October 2014

Harga Bahan Api Naik, Menteri Suruh Rakyat Bersyukur


KIPAS JANGAN TAK KIPAS SELAGI NAJIB HIDUP....

Apa reaksi/ respon spontan ANDA SEMUA jika berkesempatan bersemuka dgn manusia spt ini !!!

Cium tgn, chup chup chup ???
Mintak jadi bapak mertua ???
Berselfie ???
Sign autograf ???
atau ..........

‪‎Perdana Menteri Malaysia Sila Letak Jawatan‬

Kenaikan Harga Petrol Adalah Demi Keuntungan Berganda GST



Kenyataan Media
2 Oktober 2014

Kenaikan Harga Petrol Adalah Demi Keuntungan Berganda GST

Tindakkan kerajaan menaikan harga bahan api sebanyak 20sen bermula tengah malam tadi bakal menyebabkan kehidupan rakyat lebih sengsara. Kenaikkan ini juga mendorong kesan berantai kenaikkan harga barang dan kos sara hidup yang tidak mungkin mampu dikawal. Ini adalah satu rompakkan terbuka kerajaan Malaysia terhadap rakyatnya.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini menggesa rakyat seluruh negara khususnya anak muda agar menunjukkan protes secara ampuh. Kerajaan hari ini sekali lagi telah mencabar kesabaran rakyat dan kita tidak harus berdiam diri kerana kesulitan lebih besar menanti di hadapan.

SAMM telah menjangka kenaikan harga petrol dan diesel ini. Ia adalah persediaan kerajaan untuk mengaut untung yang lebih besar dengan perlaksanaan GST. Malah harga komoditi petrol itu sendiri akan meningkat lebih 15sen seliter dari RM2.30 menjadi RM2.45 selepas GST dilancar (1 April 2015). 

Ketika ini juga harga petrol dunia telah menurun sebanyak lebih 25% sejak Mac 2014. Banyak negara termasuklah India dan United Kingdom telah mengambil langkah menurunkan harga petrol. Tiada alasan untuk harga minyak tempatan dinaikkan.

Namun di Malaysia, kerajaan sengaja membiarkan harga barangan melambung. Sifirnya, lebih tinggi harga barang/perkhidmatan maka lebih tinggi cukai GST yang dikutip. Lebih tinggi perbelanjaan isi rumah akibat dari kenaikkan harga bahan api, lebih banyak GST masuk kantung kerajaan.

Masihkah kita ingat bagaimana seorang Perdana Menteri merayu supaya diberikan peluang untuk memerintah sepenggal lagi? Masihkah kita ingat janjinya untuk tidak menaikkan harga bahan api walaupun harga minyak dunia melambung? Malangnya, walaupun ketika harga minyak global menurun, kerajaan telah menaikkan harga minyak domestik sebanyak 40 sen semenjak kekal memerintah lepas PRU13.

Justeru itu, SAMM bermula dari malam tadi telah melancarkan flashmob di beberapa lokasi dan akan terus menyusun lebih banyak flashmob di seluruh negara. Satu perhimpunan besar-besaran membantah kenaikan harga petrol 'demi GST' akan menggegar tanahair. Anak muda harus bersedia dan menyambut gerakan murni ini.

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Bersedia Untuk FlashMob Esok


Placard dah siap, cuma tunggu nak beraksi saja,ayuh,sebar,Flashmob bantah kenaikkan harga minyak petrol- Esok 2Okt'14 jam 5ptg hadapan petronas kg jawa bayan baru.(Sila bawa placard sendiri) sebar semaksima mungkin..

Tempat-tempat digesa anjurkan flashmob bantah pengurangan subsidi RM0.20

Wednesday, 1 October 2014

Minyak Petrol & Diesel Naik Lagi Esok? Mari Kita Jangka Apa Mereka Akan Kata


Minyak naik lagi besok? Mari kita jangka apa mereka akan kata.

"Fikir positif. Kalau dulu buat 2 kerja, kini buat 9 kerja," - Pakar Motivasi.

"Ini semua ketentuan Illahi. Tetap taat pada pemerintah," Ulama Umno.

"Biar minyak naik. Janji tanah melayu tak digadai Anwar," Brahim Ali.

"Orang miskin pakai RON95 lah," Menteri Jaga Duit.

"Tukar kereta kepada motor," Menteri Jaga Jalan.

"Minyak dinaikkan sebab nak rakyat berjalan supaya lebih sihat," Menteri Jaga Kesihatan.

"Minyak kita lagi murah berbanding kutub utara," Menteri Jaga Bisnes.

"Rakyat masih ke stesen minyak, maknanya rakyat sokong kenaikan harga minyak," Menteri yang pergi tengok Maharaja Lawak.

"Halal darahnya bagi sesiapa yang bantah harga minyak naik," Mufti.

"Tak suka minyak naik, sila keluar negara," Wanita Umno.

"Kami tak naikkan harga minyak, kami tarik subsidi saja," Jibby.

"Minyak naik? Ada aku kesah?" Mama.

"Minyak naik cina tepuk tangan," Macai.

Mulai 12.01 Tengah Malam Ini, RON95 dan Diesel Naik RM0.20


Harga minyak petrol RON95 dan diesel akan naik 20 sen seliter berkuat kuasa tengah malam ini.

Mulai 12.01 tengah malam ini, RON95 akan dijual pada harga RM2.30 seliter dan diesel pula RM2.20.

Sekarang ini RON95 dijual pada harga RM2.10 seliter dan diesel pula RM2.

Perkara itu diumumkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan melalui kenyataannya hari ini.

Penyelarasan harga itu dibuat ekoran pengurangan subsidi sebanyak 20sen.

"Walaupun dengan pengurangan kadar subsidi ini, kerajaan menganggarkan masih perlu membelanjakan lebih RM21 bilion bagi subsidi petrol RON95, diesel dan LPG untuk tahun 2014," menurut kenyataan itu.

Tuesday, 30 September 2014

GST: Putar Belit Makin Menjadi-jadi


BILA DAH KANTOI MULALAH NAK PUTAR BELIT...
DAHULU KATA GST akan turunkan harga barang,
SEKARANG plok 'sebahagian' akan NAIK...

BERMAKNA HARGA BARANG TETAP AKAN NAIK SLPS GST DILAKSANAKAN !!! tidak kira sebahagaian atau tidak...

Menteri CGPA 3.85 tak usahlah nak berbelit-belit...
Macai & pendokong UMNO/BN saja bolehlah kamu BOHONG..

Kongsi Gelap: Polis Perlu Beri Keutamaan Menangani Kes Jenayah


Angkatan Muda Keadilan Pulau Pinang (AMKPP) memohon pihak Polis untuk mencari dan menahan mereka yang didakwa terlibat dalam kegiataan jenayah & geng kongsi gelap hingga ke lubang cacing. Menurut Naib Ketua AMK Pulau Pinang, A.Kumaresan Polis seharusnya bertindak segera sebelum terlambat untuk mencegah kumpulan-kumpulan ini melarikan diri daripada pengawasan pihak Polis.

Semalam, Ketua Polis Pulau Pinang memaklumkan terdapat 12 geng kongsi gelap yang aktif di Pulau Pinang dengan penglibatan lebih 8,000 orang anggota geng. Kumaresan berkata, sekiranya pihak Polis boleh bertindak pantas untuk menahan anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) kenapa prosedur sama tidak diambil apabila melibatkan geng kongsi gelap.

Menurutnya lagi, beliau juga amat terkejut dengan statistik yang diberikan oleh Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim. Saya amat ragu sekiranya sebuah pasukan sukarela PPS boleh ditahan dan akan didakwa kerana gara-gara tidak mendaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) kenapa pula Polis mengambil begitu lama untuk bertindak terhadap geng kongsi gelap sehingga menyebabkan jumlah anggota geng ini bertambah dengan begitu mendadak. Beliau berkata Polis Diraja Malaysia harus komited kepada peranan penubuhan badan Diraja tersebut iaitu menjaga ketenteraman awam dan mencegah jenayah, maka kes jenayah yang meningkat perlu diberi fokus.

A.Kumaresan
Exco AMK Pusat
Naib Ketua AMK P.P

Kajang Banjir: Kak Wan Hargai Dan Berterima Kasih Kepada Semua Yang Bertindak Pantas



Kak Wan amat hargai dan berterima kasih di atas tindakan pantas staf pejabat DUN Kajang, Ahli Majlis dan pegawai2 MPKJ yang bertindak segera membersihkan Kawasan banjir petang tadi.

Kawasan di persekitaran Pasar Kajang sering dilanda banjir kilat jika hujan lebat. Petang tadi lebih 10 buah kereta dimasuki air.

Kantoi: Awas Tipu Daya Untuk Memburukkan Mujahidin Dan Menipu Umat Islam Seluruh Dunia Dengan Rakaman Studio




Cerita yang direka untuk memburukkan perjuang Islam di Iraq dan Syria. Berita palsu ini juga turut di tayang di TV3 dan media arus perdana seluruh Malaysia.

Seorang wartawan dari Amerika Syarikat, James Wright Foley, 40, telah dipenggal kepala oleh kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) sebagai membalas dendam kepada Amerika Syarikat kerana melancarkan serangan di Iraq, 12 hari lalu.

Foley hilang sejak November 2012 selepas diculik ketika membuat liputan untuk agensi beritanya, GlobalPost di Taftanaz di utara Syria.

Imej kepalanya dipenggal itu telah dimuat naik dalam media sosial sebagai pesanan kepada Amerika Syarikat.

Selepas Foley dibunuh, ISIS memberi amaran bahawa seorang lagi wartawan majalah TIME, Steven Joel Sotloff, yang hilang sejak tahun lepas juga akan dibunuh selepas ini.

Sebelum dibunuh, Foley telah menyampaikan mesej kepada abangnya John, yang berkhidmat sebagai anggota tentera udara Amerika Syarikat.

“Saya akan mati hari ini John, apabila rakan sekerja awak mengugurkan bom ke atas mereka ini, Mereka (Amerika Syarikat) telah menandatangani sijil kemajian saya,’’ katanya.

Dalam mesejnya itu juga, Foley turut merayu diberikan masa sebelum dibunuh, supaya dia dapat melihat keluarganya semula.

“Saya berharap saya mempunyai banyak masa. Saya berharap mendapat kebebasan dan melihat keluarga saya semula namun semua itu telah berlalu. Saya berharap saya bukannya rakyat Amerika Syarikat,’’ demikian kata-kata menyayat hati Foley sejurus sebelum dibunuh. Agensi

Kantoi: Awas Tipu Daya Untuk Memburukkan Mujahidin Dan Menipu Umat Islam Seluruh Dunia Dengan Rakaman Studio




Cerita yang direka untuk memburukkan perjuang Islam di Iraq dan Syria. Berita palsu ini juga turut di tayang di TV3 dan media arus perdana seluruh Malaysia.

Seorang wartawan dari Amerika Syarikat, James Wright Foley, 40, telah dipenggal kepala oleh kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) sebagai membalas dendam kepada Amerika Syarikat kerana melancarkan serangan di Iraq, 12 hari lalu.

Foley hilang sejak November 2012 selepas diculik ketika membuat liputan untuk agensi beritanya, GlobalPost di Taftanaz di utara Syria.

Imej kepalanya dipenggal itu telah dimuat naik dalam media sosial sebagai pesanan kepada Amerika Syarikat.

Selepas Foley dibunuh, ISIS memberi amaran bahawa seorang lagi wartawan majalah TIME, Steven Joel Sotloff, yang hilang sejak tahun lepas juga akan dibunuh selepas ini.

Sebelum dibunuh, Foley telah menyampaikan mesej kepada abangnya John, yang berkhidmat sebagai anggota tentera udara Amerika Syarikat.

“Saya akan mati hari ini John, apabila rakan sekerja awak mengugurkan bom ke atas mereka ini, Mereka (Amerika Syarikat) telah menandatangani sijil kemajian saya,’’ katanya.

Dalam mesejnya itu juga, Foley turut merayu diberikan masa sebelum dibunuh, supaya dia dapat melihat keluarganya semula.

“Saya berharap saya mempunyai banyak masa. Saya berharap mendapat kebebasan dan melihat keluarga saya semula namun semua itu telah berlalu. Saya berharap saya bukannya rakyat Amerika Syarikat,’’ demikian kata-kata menyayat hati Foley sejurus sebelum dibunuh. Agensi

Monday, 29 September 2014

PAS PERLU BERHENTI CETUS KETEGANGAN


Post by Safwan Anang

JEMPUTAN UNTUK MEMBUAT LIPUTAN

SERAHAN SURAT
PAS PERLU BERHENTI CETUS KETEGANGAN

Kepada
YB DATO' SERI HAJI ABDUL HADI BIN AWANG
PRESIDEN PAS

Menekuni sistem politik dwi-parti, Pakatan Rakyat (PR) perlu menjadi sebuah koalisi politik yang kukuh sebagai mekanisme semak dan imbang kepada Kerajaan Barisan Nasional (BN). Malah PR juga dilihat sebagai harapan baru rakyat Malaysia apabila memenangi 52 % undi popular dalam PRU 13 yang lalu. Maka tidak dapat dinafikan bahawa kewujudan pakatan pembangkang yang kuat akan memberi kesan berbalik yang positif kepada rakyat Malaysia. Namun sekiranya pakatan politik pembangkang lemah, maka ia akan membuka ruang kepada Kerajaan yang memerintah mentadbir secara wewenangan sekaligus menindas rakyat.

Setelah membuat analisis terhadap beberapa forum anjuran LENSA berkaitan krisis politik Selangor, dapat disimpulkan bahawa Parti Islam Se-Malaysia (PAS) sebagai salah sebuah rakan komponen PR banyak menyumbang kepada krisis yang berpanjangan sekaligus mengganggu gugat keutuhan permuafakatan PR.

Oleh itu, LENSA akan menyerahkan surat rasmi kepada pihak Presiden PAS, YB Dato' Seri Haji Abdul Hadi bin Awang bagi menyuarakan tuntutan agar PAS berhenti mencetuskan ketegangan sesama rakan PR. Satu sidang akhbar juga akan diadakan sejurus selepas surat diserahkan.

Serahan surat ini akan dijalankan seperti ketetapan berikut:

Serahan Surat
‘PAS PERLU BERHENTI CETUS KETEGANGAN’ Kepada YB Presiden PAS

Tarikh:
30 September 2014 (Selasa)

Masa:
10.00 Pagi

Tempat:
Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.
(Di Hadapan Pintu Utama)

Oleh itu, LENSA ingin mengundang rakan-rakan media untuk membuat liputan serahan surat dan sidang akhbar ini.

Untuk sebarang maklumbalas atau pertanyaan, pihak Tuan/Puan boleh menghubungi Penyelaras Program di talian 013-6025 461 (Ekhsan) atau emelkan kepada syukri.lensa@gmail.com.

Sekian. Terima kasih

OPERASI UG DI DALAM PAS


OPERASI UG DI DALAM PAS
Oleh Nie Feng

Ini adalah salah satu contoh operasi geng UG di dalam Pas.

Membuat kenyataan akhbar yang boleh menyebabkan pergeseran dalaman PR mahupun di dalam Pas sendiri berlaku.

Nik Abduh ialah salah seorang pendokong UG (Pakatan Umno di dalam kelam) yang ingin melihat PAS berpecah dan keluar dari Pakatan Rakyat.

1. Kenapa Presiden PAS Hj Hadi tidak pernah menegur kumpulan ini..?

2. Kenapa tiada kata dua di berikan kepada mereka ini.?

3. Kenapa tiada tindakan disiplin keatas mereka..?

4. Mereka ini membuat kenyataan atas kapasiti apa..?

JAWAPAN: Kerana Presiden PAS itu sendiri memang membenci Pakatan Rakyat kerana beliau mempunyai agenda tersembunyi bersama Umno.

Di belakang Nik Abduh, Khairuddin AtTakiri, Nasarudin Tantawi, Zaharuddin( Din Ayam) dan lain-lain lagi ialah Hj Hadi itu sendiri.

Yakinlah selagi ada UG dan Hj Hadi di dalam pimpinan Pas selagi itulah masalah tidak akan selesai.

Tidak bertanggungjawab atas kenyataan beliau

Kalau tak setuju sila komen...

Kejutan Proton Iriz ACTIVE Dikatakan Kembar Kepada Citroen DS3


Petang semalam Proton memberikan satu kejutan dengan memperkenalkan Iriz ACTIVE, sebuah prototaip crossover yang telah dilancarkan oleh Pengerusi Proton, YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad sempena Hari Terbuka “Alami Proton”. Iriz ACTIVE merupakan crossover bandar kompak yang dilengkapi pelbagai teknologi canggih dalam rekabentuk yang versatil. Ini secara tidak langsung menambahkan lagi variasi model Iriz yang sememangnya direka untuk gaya hidup yang dinamik.

Proton Design telah membangunkan elemen rekaan baharu, perincian dan kemasan yang unik untuk Iriz ACTIVE. Dengan pelapik badan, rak bumbung dan ground clearance yang tinggi, ia membuatkan model ini amat mengujakan. Rekaan lampu nyalaan siang, lampu signal dan kombinasi lampu belakang menampilkan teknologi terbaru illuminasi yang dinamakan Nexlide.

Grafik badan Cool Clear dengan kombinasi warna badan Earth Grey dan Oren metalik menambahkan lagi kecanggihan model ini. Ruang dalaman pula terutama sekali dibahagian tengah papan pemuka didominasi oleh paparan skrin sesentuh LCD berdefinasi tinggi. Panel meter turut menggunakan paparan skrin digital. Tempat duduk dan kemasan pintu diberikan sentuhan grafik untuk menjadikannya dinamik dan mewah.

Antara teknologi yang diadaptasikan pada model Iriz ACTIVE adalah ADAS (Autonomous Emergency Braking System), Nexlide, Digital Overhead Console, Integrated Air Purifier, paparan meter dan konsol tengah LCD  dan pengecas tanpa wayar.

* Hari Terbuka “Alami Proton” telah mencatat kejayaan yang membanggakan dengan jumlah pengunjung seramai 22, 500 orang! Saya difahamkan acara seperti ini bakal diadakan pada tahun hadapan sempena ulang tahun ke-30 Proton, nantikan! Mungkin sambutan tahun hadapan lebih meriah agaknya.

* Saya sempat berbual dengan Azlan Othman tadi, katanya Proton bakal menjadi pengeluar kereta pertama menggunakan teknologi Nexlide dari Korea. Nexlide ini konsepnya hampir sama dengan lampu kalimantang. Bila dan model mana akan menerima teknologi ini masih belum ditentukan kerana ianya bergantung kepada kos dan sebagainya. 

Sebab Sebenar, Ahli Majlis MPPP Dari PAS Digugurkan


Kenyataan media merujuk ucapan wakil Pulau Pinang dalam muktamar PAS

Merujuk kepada ucapan wakil Pulau Pinang Saudara Iszuree Ibrahim yang membahaskan ucapan dasar presiden dalam muktamar PAS di Batu Pahat, saya ingin meluahkan kekesalan atas ucapan yang dilihat amat tidak wajar untuk diluahkan oleh salah seorang pembuat dasar di Pulau Pinang.

Sebagai seorang Ahli Majlis (pembuat dasar) beliau tentu sudah sedia maklum dengan pendekatan kerajaan negeri dalam isu perumahan rakyat dengan cuba untuk mewujudkan projek-projek perumahan mampu milik di sekitar Pulau dan di kawasan Seberang Prai. Beberapa lokasi yang telah dikenalpasti untuk dibangunkan perumahan mampu milik sedang dalam proses seperti S.P.Chelliah,Teluk Kumbar, Batu Kawan dan Kampung Jawa.

Umum sedia maklum Kerajaan Pakatan Rakyat sedang mengadakan kempen "road show mission home possible" bertujuan untuk memberi peluang kepada rakyat Pulau Pinang bagi memiliki kediaman sendiri dengan nilai yang berpatutan. Pendekatan ini bagi memastikan golongan sasar memperolehi laba hasil dari kempen ini.

Saudara Iszuree juga harus melihat kepada banyak kes pengambilalihan tanah oleh pemaju yang telah dibantu oleh kerajaan negeri sebagai pemudahcara bagi memastikan penduduk yang mendiami diatas tanah tersebut diberi pampasan sewajarnya. Walau ada dari kes yang dihadapi kerajaan negeri menghadapi masalah kerana penduduk dipengaruhi oleh pembangkang agar tidak menerima bantuan dari kerajaan negeri sehingga mengakibatkan penduduk menanggung kerugian dalam bentuk pampasan. Tetapi atas dasar membantu rakyat terbanyak mereka dibantu juga untuk memastikan pampasan sewajarnya diperolehi.

Mungkin kegusaran Sdr Iszuree bersandarkan kepada isu yang membabitkan peningkatan nilai hartanah di Pulau Pinang yang dilihat melonjak kebelakangan ini. Tidak dinafikan peningkatan nilai hartanah diakibatkan oleh kepercayaan dan keyakinan pelabur untuk terus melabur di Pulau Pinang. Mereka yakin keatas kerajaan negeri sedia ada yang didominasi oleh 3 Parti dalam Pakatan Rakyat. Biarpun demikian Kerajaan negeri dilihat terus memastikan perumahan mampu milik diberi keutamaan dan kes yang melibatkan pengambilan tanah terus dibantu bagi memastikan penduduk mendapat pembelaan sewajarnya.

Sebagai pembuat dasar dalam kerajaan tempatan beliau harus memainkan peranan dalam mewujudkan polisi dan dasar yang akan lebih memastikan kebajikan dan keuntungan untuk penduduk di Pulau Pinang. Beliau lebih harus peka untuk menyuarakan kebimbangan dan idea untuk pendekatan lebih baik melalui saluran yang lebih efesyen berbanding dengan memberikan ucapan didalam forum yang kurang sesuai.

Sebagai rakan ahli majlis di Majlis Perbandaran Pulau Pinang saya merasakan wajar untuk Sdr Iszuree menjelaskan dan memastikan ucapan beliau tidak disalah anggap. Fakta-fakta berkaitan isu perumahan harus dihadam dengan lebih baik sebelum membuat apa-apa kesimpulan. 

Sekian.

Ahmad Azrizal Tahir
Ahli Majlis - Majlis Perbandaran Pulau Pinang
Timbalan Ketua Cabang,
Parti Keadilan Rakyat Cabang Bayan Baru.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.