VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 26 September 2013

[Kisah] Hati-Hati Ketika Membeli Tayar


SUBHANALLAH.. KURANG AJAR!! SELFISH!! Maaf, tu ja bahasa paling sesuai untuk post kali ni.

Hujung Julai 2013 sebelum raya puasa aku tukar tayar baru depan belakang jenama **LKEN di kedai ni. Kedai yang agak popular berhampiran Kampung Padang Balang KL. Nasibku kurang baik, 21 Sept 2013 aku kesan ada menggelembung bahagian tepi pada tayar depan. Tak terlintaspun nak claim ganti rugi sebab biasa la mungkin ‘terluka’ masa naik bucu jalan yang tinggi mana tahu. Kalau kembung bahagian tengah tu mungkin aku beriya la juga nak cuba try test claim ganti rugi.


22/09/2013 Ahad aku p kedai yang sama untuk tukar satu tayar baru. Sengaja aku cuba nego mana tahu dapat ganti rugi. Pekerja-pekerja kedai kelihatan simpati dan cuba yakinkan orang kanan bos bahawa aku macam teraniaya. Aku lihat orang kanan bos fikir sekejap.. Seolah-olah nak cari salah dan alasan kukuh untuk tidak bertoleransi. Agakan aku jika masa tu kalau kelihatan sport rim ada crack, barangkali dia akan cakap ha! itu lah puncanya. Jika ada kesan calar tergesel pada sport rim..ha! itu la puncanya tapi dia tak jumpa cela pada sport rim. Last-last dia cakap maaf.. Kami tak cover kalau bengkak bahagian tepi. Aku dah agak tapo tak pa tak pa tak pa.. Memang stanby skit duit untuk tukar satu tayar baru. Aku cuba tepuk bahu dia “bos, less sikit boleh? Saya baru tukar 4 4 tayar baru tak sampai 2 bulan maa..”. Dia cakap tak boleh, ni bukan salah dia. Aku pujuk lagi last-last dapat la less RM5.. Jadi laa.., lepas pampers anak sulung untuk 1 hari. Ok lah ok lah tukar baru k.

Aku bagi tahu dia tayar lama aku nak bawa balik.. buat bakar sampah. Ayah aku selalu pesan, bila tayar rosak bawala balik jangan tinggal kat kedai, takut bagi peluang pada yang nak amik kesempatan, takut aniaya pembeli yang kurang tahu pasal tayar. Kalau nak trade in yang bunga masih elok tu lain cerita la. 

Dari dulu aku bukan jenis duduk sila panggung bila tunggu pomen repair kereta.. Aku akan menyibuk seolah-olah aku juga pomen, Tapi tak la sampai merimaskan pekerja.. Tak la menghalang kerja depa.. Sekadar suka amik tahu. Aku nampak pekerja keluarkan dari stor tayar, agakan aku tu tayar untuk kereta aku… Alhamdulillah, ada stok. 

Bila diamati..Aik! kenapa dia bagi tayar keluaran Disember 2011? Dah hampir 2 tahun! Aku diam dulu, sempat aku amik gambar untuk stanby apa-apa hal kelak tapi org kanan bos macam perasan.. aku nak tunggu betul ka tak dia pasang tayar tu pada sport rim aku. Sah! Pekerja memang diarah untuk pasang tayar tu kat sport rim aku. Aku minta pekerja tu p amik tukar tayar yang 2013, pekerja dah takut-takut.. Pekerja dah serba salah nak pergi jumpa orang kanan bos. Agakan aku mungkin pekerja tahu niat bos nak kelentong. Aku cuba bertenang jap, nak tengok telatah depa. Dalam masa pekerja dok serba salah nak p maklumkan kepada orang kanan bos, aku terlebih dulu meluru ke orang kanan bos.. Macam biasa la kedai ni dah 50% siap dia akan hulur resit suruh bayar dulu. Aku capai resit tapi tak bayar lagi dan aku tanya dia “you bagi sy tayar tahun bila tu? 2013 ke 2012?”. Dia kata 2012, stok 2013 belum smpai, kita habiskan stok 2012 dulu. Aku cakap “you pergi tengok you suruh pasang tayar tahun berapa?”. Dia seolah2 berat hati pergi tengok… memang 2011. Tak pasal-pasal dia cakap “kita memang nak habiskan stok 2011 dan 2012 sekarang ni”. Pulak!

Aku cakap kalau stok 2013 belum smpai, macam mana 3 biji tayar di kereta aku sekarang tu keluaran Jun 2013? Kalau nak habiskan stok 2011 2012, kenapa masa aku datang Julai 2013 tak offer masa tu? Aku siap tunjuk resit lagi memang aku beli 4 biji tayar baru dari kedai tu Julai hari tu dan masa tu memang tayar keluaran Jun 2013. Dia terdiam dan mengelak-ngelak..terus dia cakap habis stok, dia minta balik resit yang aku pegang, terus dia beredar ke kauter pembayaran. Aku malas bising2, aku angkat sport rim masuk bonet belakang, pekerja dia angkat tayar bengkak aku masuk bonet seolah-olah faham. Masa nak gerak keluar kedai, aku cuba nak amik gambar kedai dan muka dia pulak, tapi org kanan bos dan seorang lagi rakan dia bangun macam nak menuju pantau aku seolah rimas dan tak merestui aku nak amik gambar. Isteri halang aku, isteri memang kenal aku… Diam-diam aku boleh hangin bila ada orang nak tipu aku. Banyak kali dah dia tengok aku bertekak di bengkel.. Aku tak mahir sangat tapi tahu juga. Bila orang nak pijak kepala kita dan kita sedar, takkan kita nak hulur kepala minta dia pijak lagi? Lain la kalau kita sengaja tak nak berusaha tarik kepala dari dipijak orang yang sentiasa berusaha cari peluang pijak kepala kita. Bila terfikirkan aku bukan bujang lagi, aku bawa isteri dan 2 anak kecil.. Aku malas nak cari pasal. Aku balik macam tu ja.

Dalam perjalanan balik, aku terfikir dan berborak dengan isteri.. Sampai macam tu sekali dia nak tipu aku. Dahla tiada penghargaan sebagai cust dia, tak dapat ganti rugi tu satu hal la boleh terima akal, aku minta beli yang baru bukan 2nd tapi macam tu pulak dia buat kat aku. Dia jual tayar yang berisiko libatkan nyawa jika kemalangan, suka hati dia nak gadaikan nyawa kami asalkan dia untung..SUBHANALLAH..KURANG AJAR!! SELFISH!!!. Tayar yang dia bulatkan dengan kapurtu sengaja aku bawa balik..sebab, aku takut dia amik kesempatan jual 2nd hand kepada cust yang kudus yang tak tahu apa-apa pasal tayar. Kalau dia nak amik kesempatan, boleh ja bahagian kembung diletakkan bahagian dalam.. Si cust kudus ni tahu? Last-last bahayakan nyawa.

Sekadar peringatan ikhlas untuk semua.

1. Jika nak tukar tayar baru..tolong la peka skit tentang minggu dan tahun tayar tu dikeluarkan.. boleh tgk kat tayar ada kilang catat minggu dan tahun dikeluarkan. Kalau tayar dikeluarkan tempoh 2 3 bulan sebelum tarikh anda nak beli, tu benda biasa la. Tapi kalau tayar dah setahun apatah lagi 2 tahun masih dia nak jual sebagai baru, fikir 4 kali ya… Kalau la pengeluar nak tipu juga tu lain cerita.

2. Kalau nak beli yang 2nd hand.. Peniaga biasanya akan tarik minat anda dengan tunjuk bunga tayar yang tebal. Jarang sekali dia cakap ni baru 2 tahun maa, baru 1 tahun maa.. Hati-hati. Getah ikat lauk pasar malam pun kalau simpan 2 tahun kalau tarik ia mereput, apatah lagi tayar yang sejuk panas sejuk panas bertahun-tahun. Nampak ok tapi bila-bila boleh berkecai tengah jalan.

3. Bila pergi kedai tayar atau repair apa-apa saja, seboleh-bolehnya tak perlu la duduk setempat, atau duduk sila panggung seolah-olah macam bos yang banyak duit “hah tukar tukar..berapa?”. jika begitu..anda mungkin seolah-olah sedang menghulurkan kepala minta dipijak. Tahu la banyak duit tapi jika boleh gadaikan nyawa, kaya tak bermakna apa-apa. Seboleh-bolehnya amik la tahu basic pun jadi la pasal kereta agar kita tak dilabel peniaga sebagai orang kaya yang bodoh dan lebih malang lagi jika dilabel peniaga sebagai orang miskin yang bodoh. Nauzubillah..

Tolong maklumkan kepada adik kakak agar sikit peka ya..

Maaf kalau terkasar bahasa.. kalau tak kasar lambat sedarkan? Tapi masih menjaga adab InsyaAllah. 

Kisah Fikri Abid

18 comments:

  1. Tuan sy pun dah terkena kedai ni, tokey mmg kaki kelentong yg sedihnya customer dia ramai Melayu. Alahai kaum kita ni asyik kena sembelih ngan kaum C**a. :(

    ReplyDelete
  2. Nak cari tayar? Cuba website http://mytayar.com

    Ada >60 kedai di Klang Valley yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar. Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.

    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.

    Kita akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.

    ReplyDelete
  3. Nak cari tayar? Cuba website http://mytayar.com

    Ada >60 kedai di Klang Valley yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar. Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.

    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.

    Kita akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.