VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Thursday, 31 October 2013

Sg Limau: Isu Hadi Tabur Benih Padi.. Siapa yang Bahalol?


Majlis hari ini dibuat mengikut tradisi orang dahulu, dengan mengadakan majlis bacaan doa selamat, dan kemudian menjamu pulut kelapa parut serta ikan masin, sebelum turun ke bendang.

Tuan Guru Abdul Hadi mengingatkan masyarakat agar sentiasa berdoa kepada Allah di samping usaha dan ikhtiar yang dibuat supaya padi yang ditanam menjadi dengan baik. 


Berita Penuh SINI

Ada jugak machai umno yang bodoh.. 

Kebetulan aku tengah buat research tentang penanaman padi aku nak jawab untuk mencerdikan macai umno yang sedia bodoh nie.. 

Teknik-teknik tabur terus yang diamalkan boleh dibahagikan kepada tiga kaedah utama :

a) Tabur Terus Basah
Putaran tanah dilakukan dalam keadaan tanah ditenggelami air. Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan dalam keadaan tanah yang rata dan lembab (air cap-cap).

b) Tabur Terus Kering
Kebiasaannya, putaran tanah secara kering dijalankan pada musim pertama penanaman padi. Putaran tanah dilakukan dalam keadaan kering dan kerja-kerja menabur benih padi dilakukan di atas permukaan sawah yang kering. Kaedah ini dapat menjimatkan penggunaan air.

c) Tabur Terus Dalam Air
Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan di dalam petak sawah yang bertakung air. Kaedah ini dapat membantu mengurangkan infestasi padi angin. 


Aku dah teliti gambar di atas dan gambar di bawah.. Aku rasa lebih kurang sama paras airnya.. 
Mungkin yang di maksudkan oleh Seorang yang kononnya menyokong PAS ialah Kaedah Tabur Terus Basah.. Putaran tanah dilakukan dalam keadaan tanah ditenggelami air. Kerja-kerja menabur benih padi dilakukan dalam keadaan tanah yang rata dan lembab (air cap-cap).


Kaedah yang diamalkan oleh Hadi Awang ialah kaedah Tabur Terus Dalam Air.. 

Bandingkan gambar nie dengan gambar di atas

Tabur terus serak basah diamalkan secara meluas sekarang. Benih yang telah bercambah ditabur terus ke kawasan sawah dalam keadaan tepu air. Tanah hendaklah terlebih dahulu disisir untuk membuat alur agar benih tidak dihanyutkan air.

Ok.. Sekarang siapa yang bahalol?

9 comments:

  1. 1)petani ada pakai jet pam keluarkan air itu jika guna jet pam pasti benih akan rosak ..
    2)untuk tanam benih padi mesti dalam tanah lembat bukan dalam keadaan air penuh dalam sawah ..
    3)ada ke teknlogi taman benih padi dalam keadaan air penuh jawab tekologi itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kah kat atas tu menjawab soalan cik.. ekekekeke

      Delete
  2. ha..ha.. kena deleted lagi ka komen.. ka..ka.. baculnya blogger ni takut pada kebenaran.

    ReplyDelete
  3. tabur benih ketika air di paras labu betis...ka..ka... pra-syaratnya 5cm ke 10cm saja la bai... tu pun si blogger ni nak sembunyikan macam lah orang lain takkan jumpa maklumatnya.. ka..ka.. bacul punya blogger. http://www.mada.gov.my/tanaman-padi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa masalahnya kalau air tu lebih dari 10 cm? Kalau tanah tu xda ayaq pon.. cuma tinggal selut.. hang masuk dalam bendang pon.. kompom2 dah lebih 10cm kan.. hanya orang buat bendang saja yang tahukan.. teori tak sama dengan kerja di bendang sebenar.. boleh paham?

      Delete
    2. Tabur ketika air dalam macam tu benih akan bercelaru lah bhai... Tambah kalau paras lutut, memang fikir guna kepala lutut. Blogger ni dah jadi semakin bodoh ha ha ha kesiannya...!!!

      Delete
  4. ayaq mgkin 10cm. yg kita nampak mgkin kaki dorg tenggelam dalam selut. puak2 UMNO yg bahlol ttg tanam padi di tak payah dok hingaq @ melalak la. jauh lebih hina dari xtvt kejaq itik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik.. Kejaq Itik pekara memalukan.. Dah basah terbojoih bagai.. Fatul Bari pon xberani nak tegoq ka.. dpk syok tengok saja ka..

      Delete
    2. Kalau PR dapat perintah Malaysia, habih semua petani kena arah tabur padi masa air paras lutut. Hancur industri padi negara..!!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.