VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 24 October 2013

Khas Buat Penunggang Motosikal


Tip asas buat penunggang motosikal
Motosikal terutamanya berusia dua tahun ke atas atau perlu menempuhi perjalanan jauh setiap hari memerlukan penjagaan terutama pada bahagian penting. la harus diambil perhatian sewajarnya demi menjamin keselamatan ketika menunggang.

Bagaimanapun ada pengguna motosikal langsung tidak ambil berat atau menjaga tempoh servis yang betul, kita hidupkan enjin dan terus menunggang.

Namun tahukah anda ada beberapa bahagian harus diperiksa tiap kali sebelum mulakan perjalanan. Ini bagi memastikan motosikal anda selamat untuk ditunggang sama ada untuk ke tempat kerja mahupun berkonvoi di hujung minggu.


Saluran getah minyak
Pastikan ia tiada kebocoran, rosak atau kembang. Sekiranya terdapat tanda-tanda kebocoran atau bau minyak, jangan tunggu lama dan terus ke bengkel berhampiran untuk menukar yang baru.

Brek
Ini antara bahagian terpenting bagi memastikan keselamatan terjamin. Periksa tekanan brek depan dan belakang, minyak brek mencukupi, lapisan brek (break pad) atau servis setiap enam bulan. Pastikan juga lampu brek menyala bila ditekan.


Tayar
Periksa tekanan angin agar mencukupi mengikut bacaan tepat pada tayar depan dan belakang. Tayar harus ditukar sekiranya terdapat rekahan terutama pada usia hampir setahun atau sering menggunakannya untuk perjalanan jauh. Gunakanlah tayar bermutu tinggi terutama bagi mereka yang kerap berkonvoi atau suka menunggang laju demi menjamin keselamatan ketika menunggang.

Minyak enjin
Paras minyak enjin harus diperiksa agar tepat dan mencukupi. Enjin tidak akan bermasalah jika penjagaan atau pertukaran minyak mengikut masa atau jarak kilometer ditetapkan. Ini penting untuk memastikan kelancaran dan ketahanan enjin. Penggunaan minyak enjin yang berjenama adalah digalakkan untuk kelancaran berpanjangan.


Rantai motor
Semburkan rantai motor anda dengan penyembur minyak rantai pada setiap 300 KM perjalanan atau dua hari sekali. Rantai kering, berkarat akan rosakkan sprocket atau boleh menyebabkannya putus. Rantai terlalu lama digunakan atau longgar, keras, berkarat dan sebagainya harus ditukar bersama sprocket depan dan belakang. Rantai harus diikat tak terlalu ketat atau longgar.

Tali kabel
Periksa kesemua tali kabel iaitu brek, klac dan minyak. Pastikan kelembutan bila ia ditarik. Ini penting kerana tali kabel yang keras dan berkarat akan menyebabkan ia putus atau keras bila ditarik dan akan mengganggu kelancaran penunggangan.

Lampu dan bateri berfungsi
Seelok-eloknya periksa lampu hadapan, belakang dan lampu membelok sebelum memulakan perjalanan. Ini amat penting terutama ketika menunggang sewaktu hujan. Jangka hayat bateri yang dijaga dengan betul ialah antara satu hingga dua tahun sahaja. Sila periksa tarikh terakhir yang anda tukar.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.