VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Monday 26 November 2012

[ULTRAS MALAYA] Jom! Kenali Mereka


SEJARAH ULTRAS MALAYA
Ultras Malaya telah ditubuhkan pada 2007 oleh beberapa penyokong tempatan dan penyokong fanatik. Ultras hanya mempunyai 20 penyokong kuat. Mereka membentuk Ultras Malaya untuk Piala Asia 2007 yang diadakan di tanah rumah mereka. Tetapi walaupun pasukan kebangsaan Malaysia telah prestasi buruk, Ultras Malaya masih akan menyokong pasukan kebangsaan.



Selama bertahun-tahun, pasukan kebangsaan berjuang untuk memberikan prestasi yang baik kepada peminat selepas keluar pada awal 2008 AFF Suzuki Cup. Selepas kegagalan pasukan kebangsaan untuk melayakkan 2011 AFC Asian Cup, Malaysia tidak mempunyai banyak penyokong dan mempunyai peminat yang sedikit. Pada masa itu, Ultras hanya mempunyai 50 penyokong kuat.

Selepas pasukan kebangsaan Olimpik berjaya mencapai pingat emas di 2009 Sukan Asia Tenggara, bola sepak Malaysia telah menjadi lebih baik berbanding sebelum ini dengan lebih banyak penambahbaikan dibuat dalam Liga Super Malaysia dan kebanyakannya ramai peminat menyertai Ultras untuk menunjukkan sokongan. Ultras Malaya mula membawa gendang, suar dan sepanduk banyak.

Ahli Ultras Malaya perlahan-lahan meningkat sepanjang tahun dengan 5,000 penyokong sehingga 2010 AFF Suzuki Cup. Malaysia berjaya ke perlawanan akhir dan bermain perlawanan pertama di Stadium Nasional, Bukit Jalil. Stadium telah dipenuhi lebih kapasiti untuk kali pertama sejak ia dibina dengan kedua-dua peminat dan kipas Malaysia Indonesia mengisi stadium. Ultras Malaya yang paling menyumbang dengan nyanyian sejak 20 dikir dan mengibarkan bendera Malaysia secara besar-besaran. Malaysia kemudiannya memenangi kejohanan itu dan Ultras Malaya disambut sepanjang jalan-jalan.

Ultras Malaya kini mempunyai lebih 10,000 ahli dan semakin meningkat. Ultras Malaya telah menjadi lebih baik dengan membuat keahlian, T-shirts, banner, lebih dikir dan banyak lagi. Ultras Malaya kini sokongan terbaik dengan Mania The Red Kelantan (TRW) yang kedua terbesar di Malaysia.

Tahun selepas kewujudan UM'07, budaya menyerang Malaysia melalui sub-kumpulan. Kumpulan-kumpulan sub-berdasarkan kelab / negeri mereka. Senarai sub-kumpulan:
  1. Silver State Ultras (Perak FA)
  2. Ultras Kedah (Kedah FA)
  3. ultraSel (Selangor FA)
  4. Boys of Straits (B.O.S) (Johor United)
  5. Brigate Gialloblu Perlis (Perlis FA)
  6. The Red Mania (Kelantan FA)
  7. Ultras Nogori 9 (Negeri Sembilan FA)
  8. Ultras Tranung (Terengganu FA)
  9. Elephant Army (Pahang FA)
  10. Kuala Lumpur Ultras (Kuala Lumpur FA)
  11. Ultras Taming Sari (Melaka FA)
  12. North Borneo Ultras (Sabah FA)
  13. Gallore Buceros (Sarawak FA)
  14. Ultras Panthers (Penang FA)
Sumber: wiki




SIAPA ITU ULTRA??? BAHAGIAN PERTAMA


Macam selalu orang cakap , ultra itu tiada nama . hanya kawa mengenalinya . itu bagi aku typical statement yang dicelup dari ultras-tifo.net . bila tanya , itu orang akan jawab . mungkin orang itu sendiri ambil dari page 'ultras-ultras' . Kebelakangan ini , nama Ultras Malaya naik . angkara media dan sebuah portal bolasepak . media telah mengangkat UM sebagai 'scene' penyokong yang baru . portal itu pula menghentam UM kerana panggil orang tak patriotik ketika Malaysia kalah kepada Bahrain temph hari .

Ini pendapat aku . portal itu tak salah sepenuhnya cuma ayat dia yang mencengkam jiwa . aku sendiri ikuti portal itu . sebenarnya mungkin bukan semua dalam UM kata penyokong lain tak patriotik , tapi macam kata pepatah - setitik nila , rosak susu sebelanga . begitu juga jadi padas UM . mungkin yang cakap tu konon nak dabik dada bahawa dia seorang yang patriotik kerana stay sampai 90minit . 


Come on , siapa yang tengok Menyu vs Mensiti tempoh hari juga tahu yang fans Menyu ada yang dah tinggalkan game ketika dah kena 1-4 . time kena 1-6 jangan cakap lah . selalu game game BPL puna fans akan tinggalkan game jika pemain dan pasukan itu bermain teruk . siapa tak sakit hati kalau main tendang ikut sesuka hati , pass merewang , defend macam kartun dan sebagainya . mereka bayar RM20 mengharapkan sinar harapan tapi itulah , takde rezeki . 


Yang dah lama dalam scene UM juga tak boleh buat apa . nak taknak , kena hadap . but atleast people now know who is Ultras Malaya and other ultras . ni mukadimah . aku nak ingatkan sikit je tentang hal patriotik tu .


Okay , who is ultra ? tiada orang tahu . ini pesanan dari aku yang tak sampai setahun dalam scene ni . ibarat masih me-nenen . 


Jangan claim anda ultra 

Tak perlu nak claim anda ultra , tak perlu nak merendahkan neutral fans yang lain . ultra sangat ke sampai fans yang sama sama sokong pun kau nak rendahkan ? kau nak meramaikan orang dalam gerakan ni tapi kau membanakan pemakan kuaci , pemaki dan sebagainya . aku lebih rela dengar orang memaki dari dengar air-horn tu . pemakan kuaci dan pemaki tu semua lagi setia dari kau sebenarnya . ada yang baru berumu 20an tapi nak marah marah kat pakcik yang 50an . apa yang kau tahu pasal scene bolasepak Malaysia selain join ultra ? mungkin tanya pasal Bekamenga pun kau terpinga pinga . aku kelaskan kau sebagai bangang sombong .

Tiga cores - Disiplin , Jiwa , Kerjasama 

Takde salah satu , ranap . kau takde displin , merewang sana sini lompat dan sebagainya tanpa ada gerakan terancang , adakah nampak cantik gerakan tu ? kau datang tapi setakat tepuk tepuk lemah , keluar suara macam budak demam panas , adakah cukup ? kau datang awal tapi bantai makan burger kurang timun , daging mentah tapi mahal tu semua , bila orang panggil kau untuk tolong bawak flag dan gendang , kau bantai buat buat sakit perut dan perlu ke tandas kerana kononnya najis kau sedang meleleh . kerjasama ke tu ? 

Setakat ada baju , tapi jenis pemalas semuanya , elok kau pancutkan baka tak elok kau dan buang di atas baju tu . kau beli lah baju seluruh dunia sekalipun tapi tiga benda atas ni kau takde , baik kau simpan duit tu beli perkakas dapur . mungkin ada yang boleh ditambah lagi tapi tiga ni penting . 


Masuk untuk popular 

Yang ni bangang . serius bangang . kau masuk , amek gambar kau sendiri guna camera 3.2megapix kau then upload kat facebook . muka wajib bermafla . kemudian caption - saya ahli ultra . kau pikir ni apa ? realiti show ? kau nak popular , pergi masuk Anda Ada 60 Saat . aku tak kisah kalau kau bermafla untuk elakkan asap tapi ada yang bermafla kat rumah kemudian masukkan dalam album mobile uploads dekat facebook . bila dekat curva , suara hilang . demam panas mungkin .

Kalau nak gambar cantik , duduk dekat tengah curva tu dan amek gambar . shot yang menarik . lately , ramai amek gambar macam tu . tapi bila babitkan ultras negeri , kau tak berani amek gambar macam tu sebab orang yang join sikit . kau hanya duduk di hujung hujung dan buat buat tak kenal orang . bila time UM , habis semua orang lama kau kenal . join ultras negeri , besarkan ia macam UM . be among the people who make the culture grow . 


Aku rasa ini sahaja kot aku nak tulis buat masa ni . kalau ada apa apa pertambahan , aku buat part two . ubah sebelum terlambat .



SIAPA ITU ULTRA??? BAHAGIAN KEDUA


Baru aku perasan yang agak berat nak tulis tentang ultra ultra ni. Aku nak tulis perkataan ultra pun takut. Aku gagahkan diri juga. Kali ni aku tambah lagi dua isi aku. Pernah satu ketika aku harap yang sokongan cara ultra ni menjadi satu cara penyokong meluahkan sokongan mereka terhadap pasukan itu atau team itu sendiri. Tetapi aku sudah rasa harapan aku itu hilang sedikit demi sedikit. Mengapa aku kata begitu ? Mari aku cerita. 


Ultra hanya ramai ketika diatas , sedikit ketika ditengah , hilang ketika dibawah.

Mungkin orang akan kata ,

'Kau memandai je cakap ultra sikit ketika ditengah. Habis time lawan Bahrain tu apa ? Walaupun Malaysia kalah kepada Syria sebelum tu , makin bertambah je aku tengok'.


Okay abang , saya akui ye bertambah. Tetapi bagi yang mengikuti Liga Malaysia , dimana mereka ini semua dikala pasukan negeri mereka main ? Kalau di Negeri Sembilan , ultra hanya ramai ketika Semi-final Piala FA. Even ketika suku akhir pun tak ramai mana. Dimana abang abang sekalian ketika di pertengahan Liga Super ? Dimana abang abang semua ketika Negeri Sembilan dicop belasahan ? Dimana abang abang semua ketika Negeri Sembilan jatuh sedikit demi sedikit ?


Abang , tengok dari jauh ke ? Kenapa malu nak join ? Kerana pasukan kalah ? Kerana Negeri Sembilan dicop pasukan belasahan ? Even last game Liga Super pun , tak ramai seperti dijangka kan. Ketika Semi Final Piala FA, gah masing masing. Abang abang semua pandang adik adik macam saya ni hina sangat. Konon kami ni hanya join untuk suka-ria. Saya hanya tunggu dikala Negeri Sembilan terumbang ambing , abang dimana ketika itu. Mungkin sibuk menghisap cerut , makan malam bersama keluarga di Syafiqah Tomyam atau sibuk melepak bersama kawan menonton Twilight : Breaking Dawn Part II. 



Merendahkan orang yang menonton Liga Luar Negara

Adik ada juga perasan golongan ini. Mereka akan kata ,


'Luar negara kau support , dalam negara kau tak support'


Siapa anda untuk menilai mereka sebegitu rupa ? Ya mereka memakai baju Menyu , Mensiti , Celsi , Asenel tetapi mungkin mereka berhati Malaysia juga. Adik tak suka orang memaksa maksa ni. nanti jiwa yang datang dari hati kita sendiri , tiada. Ambil contoh , rakan anda selalu paksa anda masuk golongan ultra. Jika tak masuk , nanti dikata ketinggalan zaman. Percayalah , jika anda masuk kerana dipaksa , anda akan rasa yang ultra dan anda tidak masuk. Jika anda jenis pemakan kuaci , teruskan. Mungkin suatu hari anda akan dapat 'hidayah' tentang ultra .


Maaf , lari topik sekejap. Jika anda die-hard luar negara , teruskan tetapi dalam masa sama ambil juga tahu tentang Liga Malaysia. Mungkin anda tak mampu menyokong kesemua game , home and away tetapi atleast anda ada pergi stadium dan bersorak untuk pasukan negeri anda sendiri. Ada orang yang dia die-hard luar negara dan dalam negara. Bagi adik , luar negara ni boleh dinilai permainannya. Cantik , kemas , teratur. Berbeza dengan dalam negara yang tidak seteratur luar negara. Tetapi , minat anda terhadap dalam negara akan bertambah jika anda ambil tahu tentang pasukan negeri anda. Luar negara bukan tanah tumpah darah kita.


Ultra , suatu perkataan yang anda tak patut busukkan.

Ultra , suatu perkataan yang anda tak patut manipulasikan untuk kepentingan sendiri.
Ultra , tiada siapa tahu akan maksudnya yang sebenar dan orangnya.

Sumber : ninthmania



KOMUNITI PENYOKONG


Dalam bolasepak banyak komponen dan elemen yang mempengaruhi sebuah pasukan menjadi juara dan berprestasi baik bahkan sebaliknya. salah satu elemennya adalah penyokong. Sudah kita ketahui bersama penyokong memainkan peranan penting sebagai pemain ke-12 yang membentuk dan membuat suasana yang menarik, menyenangkan bahkan mengagumkan dan yang paling buruk adalah 'meresahkan bagi masyarakat umum'.


Aksi Ultras Malaya ketika Malaysia menentang Myammar di SSMIV Kota Bharu Credit to :  Chiqah Photography

Dinamik sokongan kelompok penyokong ini memang sangat kompleks dan berbagai-bagai dalam membentuk serta memberikan sebuah sokongan terhadap pasukan kesayangannya. seiring dengan perkembangan teknologi globalisasi sekarang ini muncul beberapa komuniti yang mendedikasikan sepenuh jiwa raga mereka untuk bolasepak Malaysia, Masing-masing berusaha memperjuangkan mentaliti dan ideologi mereka supaya mendapat perhatian umum kerana kesungguhan dan usaha mereka demi menyokong Malaysia secara tidak langsung berkongsi idea dan informasi tentang bolasepak negara. Dengan modal populariti inilah mereka berfikiran positif, inovatif dan kreatif untuk memberi sokongan kepada Malaysia pada masa hadapan.


Dengan kewujudan dan kesetiaan yang ada dengan sendirinya lahir berbagai idea baru yang tujuan utamanya adalah memberikan sokongan untuk skuad Harimau Malaya yang sama-sama dicintai ini. Kewujudan komuniti sekarang ini adalah bentuk ekspresi kecintaan dan kebanggannya terhadap bolasepak Malaysia bukan hanya hadir di setiap perlawanan tetapi berekspresi melalui alam maya.dengan menggunakan medium inilah komunikasi antara penyokong Harimau Malaya terjalin dari Malaysia sehingga ke seluruh dunia. Media online ini sangat bermanfaat sekali buat penyokong dan pencinta bolasepak Malaysia yang lainnya kerana informasi serta berita yang terkini ada di media ini.


Medium ini dapat merangkul pecinta bolasepak yang tidak berkesempatan menonton perlawanan, luar bandar dan lebih membanggakan lagi dari luar negara, mereka memberikan sokongan. melalui wadah ini mereka berekspresi, berinteraksi dalam memberikan ucapan sokongannya.


Semakin banyak komuniti terbentuk dan membuat kreativiti yang positif untuk bolasepak Malaysia, semakin besar kebanggaan dan kecintaan kita terhadap pasukan ini. Berikan yang terbaik buat MALAYSIA dengan kemampuan yang kita miliki tanpa mengharapkan pulangan yang kita akan dapat tapi mari kita saling berkreativiti untuk menyokong prestasi terbaik untuk Malaysia. Kerana dengan kreativiti kita dapat membuat seluruh masyarakat mencintai bolasepak Malaysia dan hilangkan pikiran dan perasaan negatif terhadap sesama penyokong. Mari menyokong Malaysia dengan hati.


Dengan kewujudan komuniti yang solid diiringi dengan karya dan kreativiti yang positif, mudah-mudahan akan terciptanya sebuah energi yang juga positif sehingga menjadikan nilai yang paling mahal buat para pemain, kerana pemain akan merasa dihargai, diminati bahkan diidolakan.. Dengan keadaan dan perasaan seperti ini akan membuat semuanya bangga dan memotivasikan diri para pemain untuk memberikan yang terbaik buat Malaysia.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tidak dinafikan didalam sseebuah komuniti tersebut terdapat beberapa individu yang memiliki cara atau kegiatan tersendiri untuk mengekspresikan kecintaannya,pendapatnya,mahupun rasa bangganya terhadap suatu kelompok tersebut. Dalam hal ini ,kita dimana dalam kelompok penyokong itu sendiri terdapat pelbagai ragam yang tak mungkin dapat dihindari terjadinya perbezaan dalam cara mengungkapkan rasa cintanya terhadap bolasepak. Yang masyarakatnya dalam satu komuniti yang sama juga (Homogen) masih terdapat perbezaan. Tapi tetap perbezaan itu untuk menyatukan semuanya satu tujuan untuk kebangkitan bolasepak Malaysia.


Bagaimana menyatukan mereka dalam satu wadah. Pastinya sulit, menyatukan 2 fikiran otak manusia sahaja begitu payah, inikan pula dengan menyatukan puluhan bahkan ratusan komuniti tersebut.Menurut pendapat peribadi saya biarkan saja mereka ada, biarkan mereka dengan caranya masing – masing, kerana intinya sama untuk satu tujuan.


Yang ingin saya tekankan disini, dimana akhir – akhir ini KITA yang katanya mengaku sama – sama SATU TUJUAN UNTUK MALAYSIA, tapi berada didalam komuniti yang berbeza kenapa saling menjatuhkan, saling mengejek, saling menghina, merasa diri dan komunitinya paling benar? Hemat saya tak perlulah kita melakukan hal tersebut, walau kita ada di kelompok manapun, ingatlah bahawa kita berangkat dari rasa yang sama ,rasa kecintaan kita, kebanggaan kita terhadap Malaysia, yang perlu dilakukan adalah bagaimana saling menjaga keutuhan diri masing – masing tanpa memecah belah komuniti lain sehingga mendatangkan tanggapan buruk terhadap diri sendiri.


Setelah dari semua komunii yang ada tidak saling membesarkan egonya masing – masing dari situlah sebuah kekuatan dan kesetiaan terhadap Malaysia lahir dari diri sendiri ataupun dari komuniti itu akan timbul dengan sendirinya. Sebenarnya mengenai tolak ukur suatu kesetiaan sesorang terhadap apa yang dicintainya bersifat abstrak, setiap individu ada penilaian masing – masing tentang erti 'KESETIAAN' dan ditulisan ini menurut pendapat saya bersifat peribadi.Menurut saya 'kesetiaan' itu adalah segala cara dan upaya seseorang untuk mengungkapkan kecintaanya terhadap sesuatu, ada yang sampai rela mengikuti apapun yang dia cintai itu,adapula yang terhad setakat yang termampu dan mengikut kesesuaian apa yang dimilikinya. Pun begitu, amatlah tidak wajar untuk kita mempertikaikan tahap 'kesetiaan' seseorang hanya kerana cara mereka berbeza.


"RASA CINTA TERHADAP APA YANG KITA CINTAI MESTILAH LEBIH TEBAL DARIPADA APA YANG KITA BENCI, JIKA TIDAK KITA MEMANG SEORANG YANG BERMASALAH"


- FREDDIE MARCIANO -




SEMANGAT ULTRAS MALAYA WAJAR DICONTOHI


WISEL penamat sudah 30 minit ditiup tetapi sekumpulan hampir 1,000 penyokong negara yang menamakan kumpulan mereka Ultras Malaya (UM), tidak berganjak dari bangku penonton, berdiri sambil terus menyanyikan lagu semangat untuk pemain.
Bagi mereka, angka ‘Malaysia 2 Bahrain 3’ yang terpampang pada layar di Stadium Nasional Bukit Jalil selepas tamat perlawanan, bukan penamat sokongan terhadap skuad Harimau Muda kerana yakin kesebelasan anak buah Ong Kim Swee sudah melakukan yang terbaik pada perlawanan kumpulan Kelayakan Olimpik itu.
Kumpulan UM membeli tiket bukan untuk duduk, sebaliknya mereka yang hadir berpakaian kuning dan hitam dengan skaf kuning hitam, lebih gemar berdiri sambil bernyanyi lagu semangat sebagai tanda sokongan terhadap pemain yang berjuang di tengah padang.
Penulis yang berkesempatan bersama kumpulan itu turut menyertai mereka menggerakkan `ombak Mexico’ dari sebelah kiri sebelum disambut puluhan ribu penyokong lain sehingga melengkapkan satu pusingan stadium.
Pernah bersama mereka ketika awal pergerakan UM pada 2007 yang dikenali sebagai Harimau Malaya.Com (HMC) sebelum ini, pertambahan jumlah penyokong kumpulan itu amat ketara apabila kini berkembang ke seluruh negara.
Penyokong UM dari Melaka, Darwin Mohd Arif, 18, berkata dia dan rakannya menerima kekalahan itu secara positif kerana yakin skuad negara mampu mara lebih jauh jika pemain terus dipupuk dengan semangat juang tinggi.
“Kami tetap bersama Harimau Muda dan Malaya walaupun ketika kalah,” kata penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Lendu di Melaka itu

Memorandom Desak Presiden FAM Letak Jawatan.

Bagi yang mengkuti sukan bola sepak negara, pasti tahu isu Malaysia VS Myanmar tempoh hari.

Skuad bawah 22 tahun Malaysi tewas kepada skuad bawah 22 tahun Myanmar, sekaligus membuatkan hilang slot automatik kepada Myanmar.



Walaubagaimanapun, ada bebrapa bukti yang mengatakan beberapa pemain Myanmar melebihi had umur yang disyaratkan.

Jadi terdengar berita bantahan akan dibuat. Baca di sini.

Tapi sebaliknya berlaku apabila mesyuarat dilakukan. Baca di sini.

Pelik bin hairan...Seperti menyerah kalah dengan begitu mudah tanpa cuba sedaya upaya untuk menang dalam kes seperti ini.

Kalau pemain yang main lembik, tahu pula nak kritik pemain.

Jadi Ultras Malaysia membuat bantahan dengan menyerahkan sendiri memorandum kepada pihak yang terlibat.

Sanggup tunggu 'orang-orang penting' ini habis mesyuarat di hotel. Memorandum menuntut Presiden FAM untuk letak jawatan.


Baca laporan di sini. 



Ultras Malaya mengamuk , desak Rajagopal letak jawatan !!

Rasanya memang patut pun letak jawatan. Berilah pula peluang pada orang lain untuk menerajui FAM. Dah lama sangat peganng jawatan. Kontroversi pun sudah macam-macam.

Rasanya kalau letak jawatan, ramai yang raikan.


GPB dimaklumkan selepas perlawanan semalam  , penyokong Harimau Malaya paling setia, Ultras Malaya membuat demontrasi aman di depan bas FAM yang membawa pemain negara & Rajagopal .

Mereka yang majoriti nya  mahasiswa melahirkan rasa kecewa dengan prestasi skuad Harimau Malaya dan menuntut  agar segeri bangkit di 2 baki perlawanan selepas ini .

Malah ada juga yang emosi dan  menjerit agar Rajagopal segeral letak jawatan ekoran prestas hambar pasukan .


Kalau penyokong setia Ultras Malaya pun kecewa ..apatah lagi rakyat Malaysia jutaan lagi...

Segera bangkit Harimau Malaya !!


Antara Lagu-lagu geng ULTRAS MALAYA

FAM BANGSAT - ULTRAS MALAYA


Ekor Harimau Malaya 

Ultras Malaya - Singapore Itu Anjing (AFF suzuki 2012)

Ultras Malaya - demi malaysia

Komen dari  UM'07

1. Salam 0-3 Rakyat Malaysia.
1)Unit Tifosi dan Curva Crew yang berjalan dan beroperasi dengan baik

2)Curva yang padat, cuma terkadang lemau di tengah game

3)Berkenaan chant yang tidak digemari penyokong Malaysia yang lain: perkara ini hangat kerana Malaysia kalah. agaknya kalau menang adakah kita akan dikecam juga?

4) Jika chant anjing dikecam hebat kerana paduan suara yang mengekpresikan emosi 

demi provokasi, apakah bezanya dengan inidividu yang laung PUKIMAK,LANCAU, MAIN MACAM PANTAT dan sebagainya?

5)Kita menyokong dengan segala maksud termasuklah membanakan Rajagobal. Sebelum ni kita dikecam kerana dikatakan menyokong secara membuta tuli.Tetapi semalam tindakan kami mengepung bas pemain dan coach untuk memberi tekanan juga dikecam hebat.apabenda ni?macamana lagi agaknya yang kita nak buat?

6)Apa yang kami dah lakukan selama ni untuk pasukan selama ni,bukanlah heran sangat cuma nak pemain bermain dengan hati.Tak guna kalau stadium penuh tapi pemain rasa macam star dan berlagak bagus.Tunjukkan kami anda pemain semua bermain dengan hati baru dapat penghormatan kami.

7)Pasal game kami tak mau komen. Kosong.

2. Buat letih pikir apa yang orang lain kata,sebab umum tahu memang perangai orang kita suka berkata tentang apa yang orang lain buat padahal dia tak buat apa pun.Jadi untuk tidak membazir energi bercerita tentang perkara yang dah lepas, kami akan terus bekerja dengan cara kami. Giant banner, tifo dan paduan suara yang mewakili ekspresi kami untuk disalurkan ke tengah padang sehingga tamatnya saingan

 AFF.



Bekerja secara kolektif dan praktikal.Giant banner yang seterusnya untuk game menentang Laos dah siap dan seperti biasa kami memerlukan buruh kasar untuk mengusung dan menggantungnya.

Atau ada pihak lain yang nak buat cara mereka?ada banner sendiri atau ada chant yang lebih bermakna untuk memberi tekanan kepada pasukan supaya kembali dengan prestasi sebenar?

Kalau ada turunlah ke stadium, in all kita semua rakyat Malaysia.kalau ada takde sebab untuk kami katakan tidak. #SALAMSATUMENTAL.


14 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.