VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Friday 10 January 2014

PANAS! Surat Arahan Tanggalkan Tulisan Jawi di Sekolah Convent


Sekolah Menengah Convent Bukit Mertajam, Pulau Pinang tidak perlu mematuhi permintaan Sisters of the Infant Jesus Mission supaya membuang tulisan jawi pada papan tanda sekolah itu.

Pengarah Pelajaran Negeri Ahmad Tarmizi Kamaruddin berkata pengetua, yang menerima surat daripada 'mission provincial', boleh "membantah" permintaan itu kerana ia tidak bertentangan dengan sistem pendidikan.



Menurutnya, perkataan itu dalam tulisan jawi dan ia sebahagian daripada Bahasa Melayu sementara tulisan pada papan tanda itu bukan ayat Al-Quran tetapi nama sekolah tersebut.

Katanya, tulisan itu tidak perlu dijadikan isu, jika tidak, ia mungkin boleh mencetuskan isu yang lain seperti penggunaan perkataan dalam bahasa Mandarin yang ditemui di sekolah Cina.

Sedangkan, kata Ahmad Tarmizi, bahasa Cina merupakan sebahagian daripada sistem pendidikan di negara ini.

Beliau menambah beliau tidak menerima salinan surat itu tetapi maklum mengenainya sekaligus mengesahkan ia telah dihantar kepada pengetua sekolah menengah itu Che Azizah Ismail pada November tahun lalu.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.