VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Tuesday 7 January 2014

Pelajar Sekolah TURUN ke Jalan Raya Bantah Kenaikan Tambanng Bas Sekolah, Adakah Darah Mereka Juga Halal?


Pelajar seolah turun ke Jalan Raya membantah kenaikan tambang bas sekolah, menurut sumber lokasi sekolah ini terletak di Jalang Pekan Sungai Dulang, Bagan Datoh. Di bawah parlimen siapa? 

BANTAH KENAIKAN: Sg. Dulang- Sebahagian pengguna bas sekolah di pekan kecil di sini mengadakan demonstrasi bantahan kenaikan bayaran tambang bas sekolah. Ini berikutan ketidakpuasan hati para ibubapa dan pelajar ke atas kenaikan mendadak dan melampau bayaran tambang oleh pengusaha bas berkenaan.


Persekutuan Persatuan-persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPPBSM) akan menaikkan tambang bas sekolah sebanyak 40% mulai 1 Januari 2014 jika Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) tidak mengumumkan kenaikan kadar baru sehingga hujung tahun lepas. Tetapi sekarang sudah naik.. 

Semperna dengan tahun kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.. Kenaikan harga petrol yang paling di rasai oleh seluruh penduduk di Malsyisa.. Sehubungan itu presiden PPPBSM, Amali Munif Rahmat berkata, ini kerana lebih 10,000 bas sekolah yang berada di bawah persekutuan itu sudah tidak dapat menampung peningkatan kos operasi dan sekiranya perkhidmatan diteruskan mereka akan menanggung rugi.

Berikut ialah penjelasan Mufti Negeri Perak, Harussani berkaitan isu ‘bughah’ dan ‘halal darah’.

Merujuk kepada laporan akhbar Berita Harian dan portal Malaysiakini bertarikh 2 Januari 2014 yang menyatakan di halaman utama bahawa Perhimpunan Haram Di Dataran Merdeka “Penderhaka”, peserta perhimpunan sebagai “Bughah” iaitu penderhaka terhadap pemerintah adil. Sementara di halaman 10 akhbar Berita Harian ditulis pernyataan “sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari Hukum Syarak dihalalkan golongan bughah”. Akhbar Sinar Harian bertarikh 5 Januari 2014 di halaman utama dan kedua juga sarat dengan pandangan saya berkenaan isu “bughah” dan demonstrasi.

Adakah mereka juga penderhaka kepada pemerintah yang adil dan halal darah mereka jika menurut pandangan harussani? 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.