VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Wednesday, 8 January 2014

RON97 Naik 5 sen Kepada RM2.80




RUPA-RUPANYA tengah malam tadi harga minyak petrol RON97 telah pun dinaikkan 5 sen kepada RM2.80 berkuatkuasa tengah malam tadi. Adakah ini dilakukan secara senyap-senyap?

Harga RON97 semasa PRU13 ini ialah RM2.70 dan selepas PRU 13 kerajaan telah menaikan 15 sen menjadi RM2.85.

Selepas dua bulan pengumuman kenaikan harga minyak di Malaysia.. Dalam bulan november harga minyak dunia turun dan kerajaan Malaysia secara senyap-senyap menurunkan 10 sen untuk setiap liter kepada RM2.75.



Faktor mengapa, penurunan harga itu dilakukan secara diam-diam ialah bagi mengelakkan para pemandu menangguhkan pengisian minyak mereka.

Jika mereka mengetahui berkenaan penurunan harga itu awal, mereka akan menangguhkan untuk mengisi petrol dan stesen minyak akan menanggung kerugian.

Aku tak kisah dengan kenaikan RON97 kalau di turun bawah RM2.00 lagi bagus..

Bagaimanapun, RON95 kekal pada RM2.10  seliter manakala diesel pada RM2 seliter.

Sekarang petrol dan diesel tiada beza yang ketara.. Adakah kerajaan tidak memikir akan penggunaan diesel bagi pengankutan seperti lori, bas.. Sepatutnya harga diesel tidak patut di naikkan kerana kenderaan berenjin diesel menggunakan minyak yang lebih berbanding kenderaan petrol.. Lihat saja lori berapa piston di gunakan untuk bergerak.. Sudah tentu penggunaan bahan api lebih.. Apabila harga diesel naik, harga barang turut akan naik kerana kos pengangkutan.. Bila geng bas sekolah nak naik kan tambang bas.. Menteri cakap tak boleh naikkan.. Habis macam mana mereka nak menampung kos bahan api dan kos lain yang terlibat..

Bagi RON97 kerajaan tidak menanggung subsidi dan harganya mengikut harga minyak dunia..

Bila pula RON95 akan naik? Bila pula RON92 akan mengantikan RON95?

Semakin lama kita semakin mundur..

Dulu kita guna minyak hijau RON97 dengan harga yang murah.. Selepas tu di naikkan gila2.. Dan di gantikan dengan RON95.. Dengan alasan kereta tidak sesuai dengan RON97.. Tapi sekarang tengok apa sudah jadi dengan penggunaan RON95 kereta mudah terbakar..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.