VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 12 September 2013

Pendapatan Negara Meningkat, Pemimpin Gagal Kawal Nafsu..


Sejak lima tahun lalu, pendapatan negara telah meningkat kepada RM50 bilion namun ia dibazirkan apabila belanja mengurus kerajaan turut meningkat dalam tempoh yang sama. 
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli mendakwa kegagalan kerajaan menguruskan pendapatan negara sejak lima tahun lalu juga menyebabkan belanja pembangunan turut dikurangkan. 
"Dari 2009 hingga 2013, semasa pendapatan negara semakin meningkat, malangnya perbelanjaan mengurus juga meningkat. 
"... kerajaan Persekutuan berterusan memboros, sepatutnya belanja pembangunan untuk infrastruktur, sekolah dan kemudahan lain ditambah, bukannya belanja pengurusan," katanya dalam Forum 20 Sen di Auditorium Menara MPAJ, di sini, malam tadi. 
Menurut Rafizi, peningkatan pendapatan negara lima tahun kebelakangan ini hasil daripada pengeluaran minyak negara. 
Namun kebergantungan kerajaan kepada hasil minyak menyebabkan Petronas terpaksa menyumbangkan lebih RM30 bilion setahun sejak 2008 hingga kini bagi menjana pendapatan negara. 
Dalam pada itu, Rafizi menyifatkan pemimpin kerajaan sebagai "boros" kerana meneruskan amalan berbelanja secara tidak berhemah. 
Dakwanya, ini termasuk perbelanjaan bagi perjalanan perdana menteri dan isteri ke luar negara, perbelanjaan pelbagai kempen politik termasuk IM4U dan pilihan raya pada PRU13 lalu. 
"Sebenarnya kita ada duit, cuma kita tiada disiplin mengawal nafsu, pemimpin kita boros gunakan duit rakyat," dakwanya lagi.
Ikuti Ulangan Forum Penuh di [LIVE] Forum Dua Kupang: Rafizi Ramli vs Wakil Umno

***
Itulah yang dinamakan pemborosan yang tak dapat dikawal dengan efisyen dimana rakyat akan menjadi mangsa yang melampau dapat pemimipin yang bersikap boros & tak berhemah. Hasil mahsul yang terkumpul itu diagih-agihkan hanya dikalangan orangnya sahaja ( kroni ).

Berrbanding dengan rakyat tak boros, walaupun gaji naik tapi harga barang (kos hidup) juga naik = maknanya TIDAK ADA perubahan di situ!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.