VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Monday 3 March 2014

Baru Sekarang Mahathir Paham BR1M Membebankan Kerajaan


Dulu masa Pembangkang Bersuara tentang BR1M membebankan Kerajaan, ramai penyokong Mahathir dan pemimpin BN hentam kaw-kaw Pembangkang..

Tapi sekarang bila Mahathir keluarkan kenyataan macam nie.. Apa pulak golongan yang pernah hentam pembangkang dahulu akan menyokong kenyataan mahathir?

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) hanya membebankan kerajaan.

Menurutnya, kerajaan berdepan dengan defisit dan hutang yang besar sekiranya pemberian BR1M diteruskan.

“Pemberian RM500 seorang kepada tujuh juta rakyat melibatkan kos RM3.5 bilion. Apabila jumlah ini ditambah kepada RM1,200 (setiap orang) kos akan menjadi RM8.4 bilion.

“Itu adalah satu jumlah yang banyak, namun masih ramai orang miskin di negara ini. Adakah kita (kerajaan) memerlukan BR1M (untuk mendapat sokongan) walaupun tanpanya, kita masih mendapat sokongan yang baik daripada masyarakat,” katanya dalam entri di blognya, semalam.

Menurut beliau, pemberian BR1M sama sekali tidak akan mengubah pendirian rakyat.

Oleh itu, kerajaan perlu mencari mekanisme lain untuk mendapatkan sokongan.

“Jika rakyat tidak memberi sokongan, bermakna mereka tidak berpuas hati dengan sesuatu walaupun mendapat BR1M. Jadi, cari sebab mengapa rakyat tidak berpuas hati dan anda (kerajaan) akan tahu apa yang perlu dilakukan.

“Saya penyokong kerajaan. Tetapi kurang bersetuju dengan beberapa perkara yang kerajaan lakukan,” katanya.

Katanya, sebahagian daripada rakyat menganggap BR1M sebagai usaha kerajaan untuk mendapatkan sokongan, terutama menjelang pilihan raya.

“Ia tidak menggambarkan sentimen sebenar mereka. Sebaliknya, lebih baik dinyatakan melalui undi yang menunjukkan kematangan mereka.

“Kegagalan untuk memahami sentimen masyarakat akan membawa bencana kepada ahli politik,” katanya.

1 comment:

  1. Sepatut nya bg mrk Joran memancing atau jala atau APA alat menangkap ikan bukan nya ikan krn ikan akan habis d makan dlm 2,3 hari

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.