VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Friday 14 February 2014

Gaji pemungut sampah di Jepun pun lagi tinggi dari gaji graduan ijazah. Macam mana tu?


Ok, sebenarnya..ini ialah sampah dan bukan barang jualan. Di Jepun, mereka guna plastik lutsinar supaya tahu isidalamnya. Jika tidak bertepatan dengan hari pembuangan dan tidak menepati syarat, sampah itu akan kembali ke hadapan rumah pembuangnya. Hari ini, hari plastic dan can. Sebelum dibuang, basuh dahulu botol itu. Untuk tetrapack (air kotak) mereka perlu buka penutup dan asingkan dan kotaknya dibasuh dan dilipat flat sebelum dibungkus untuk dikitarsemula.

Pemungut sampah di Jepun dipanggil "Health Engineer" dan gaji mereka lebih tinggi dari gaji graduan berijazah yang bekerja dengan pakaian kemas bertali leher. Ada 3 golongan yang mendapat gaji premium dalam kerjaya di Jepun. Ia dipanggil "3D" - Dangerous, Dirty & Difficult. Pemungut sampah ini dalam kategori "kerja kotor" dan gajinya sangat tinggi.

Namun, sekalipun dibayar tinggi, pemungut sampah ini ada maruah diri dan tidak mahu maruah mereka dipijak dengan mengutip sampah-sampah yang tidak mengikut spesifikasi yang sepatutnya.

SAIFUL NANG
Calon Timbalan Ketua Menteri Sarawak

6 comments:

  1. Setahu saya attendant hospital Mount Elizabeth Spore d bayar $1300

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi majority attendant2 itu dari Malaysia. Kalau dah convert duit Malaysia lebih kurang RM3400

      Delete
  2. bole juga tgk pgurusan sisa sampah di german.. rakyat dilatih supaya mgasingksn sisa mkanan n sampah kitar semula.. jika tdak, sampah tidak dikutip n didenda lg..Msia bile nk contohi pkare baik negare luar.. cakap dasar pandang ke timur...

    ReplyDelete
  3. elemen UTAMA adalah SIKAP & MENTALITY....adakah sikap & mentality org Malaysia sudah sampai sekurangnya 25% mcm rakyat JEPUN???

    ada berani buat survey & kajian kenapa rakyat Malaysia yg dulu student di Jepun, lebih rela & sanggup kerja di Jepun??

    ReplyDelete
  4. Semasa Datuk Alias Omar jadi Dato Bandar KL..siapa buang puntong rokok kena denda..sekarang ni Chow Kit dah jadi tempat sampah..nak banding dgn Jepun jauh sngat syeh bezanya...

    ReplyDelete
  5. Negara dunia ke 3.nk banding dgn negara maju.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.