VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Monday 9 December 2013

Panas! Isu Cina, India Pulau Pinang Tikam umno

Isu "Cina, India P.Pinang tikam Umno" panas di DUN

Adun Seri Delima, R.S.N. Rayer hari ini melahirkan rasa tuntutTimbalan Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir yang mencadangkan penggunaan '1Melayu' supaya menonton maaf kepada seluruh rakyat majmuk di negeri ini.

Musa dalam sidang Perhimpunan Agung Umno (PAU) baru-baru ini dilaporkan menyebut orang Cina dan India di Pulau Pinang "menikam Umno dari belakang" pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) lepas, hingga mengundang tuntutan permohonan maaf sama daripada MCA serta Gerakan.

"Saya aman berduka cita dengan kenyataan yang berbaur perkauman yang dikeluarkan oleh Musa," ujar beliau dalam sesi perbahasan Bajet 2014 di DUN Pulau Pinang, George Town.

Rayer, wakil rakyat DAP itu turut menolak satu kenyataan perwakilan Umno yang menyamakan perjuangan anti kulit hitam oleh mendiang Nelson Mandela dengan perjuangan perkauman yang dibawa oleh Umno di negara ini.

"Lebih-lebih lagi ada pemimpin Umno daripada Pulau Pinang (Musa) yang mencadangkan 1Malaysia ditukar pada '1Melayu'," tegas Rayer.

Sebelum itu, Rayer mengkritik kewibawaan Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid (ADUN Teluk Air Tawar) kerana tidak hadir semasa sidang dewan mula berlangsung.

DUN P.Pinang: Rayer dakwa Umno "tiada akal dan bodoh"

"Hanya orang yang tiada akal dan bodoh sahaja akan bercakap orang Cina dan India di Pulau Pinang tikam Umno."

ADUN Seri Delima, R.S.N. Rayer menggandakan desakan kepada semua ADUN Umno supaya memohon maaf di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

Desakan itu gara-gara ucapan rasis Timbalan Pengerusi Perhubungan Negeri parti perkauman berkenaan, Datuk Musa Sheikh Fadzir  di Perhimpunan Agung Umno (PAU) baru-baru itu.

Lantas itu, ADUN Pulau Betong, Sr. Muhammad Farid Saad menuntut Rayer menarik balik kenyataan "Umno tiada akal dan bodoh" hingga mengundang pertikaman lidah antara kedua-dua wakil rakyat berkenaan.

Speaker DUN Pulau Pinang, Datuk Law Choo Kiang kemudiannya menasihatkan semua ahli mesyuarat supaya memberi tumpuan pada perkara berkaitan Bajet 2014.

Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid muncul di dewan, lalu mencelah sesi perbahasan lanjut.

Pakaq

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.