Bayar RM40 juta untuk dapatkan hak penyiaran world cup pada RTM bukannya something yang tak menguntungkan jika faham konsep pengiklanan. Tau tak berapa rate utk 30saat iklan tv waktu football season camni? Itu baru satu iklan, bayangkan kalo ade 4-5 iklan setiap kali break? Itu baru satu match. Boleh refer rate yg ditunjukkan di sini. Ini rate standard bukan waktu puncak seperti world cup yg dah tentu2 jauh lg mahal harganya.
.
Astro also did the same thing, tapi dia dapat balik lebih banyak dari itu melalui langganan channel sport dan juga slot iklan masa tayangan world cup. Astro untung besar setiap kali football season. So daripada Astro untung besar, lebih baik RTM yg untung kan? Sebab keuntungan itu akan dapat kat kerajaan juga. Faham?
.
Dan untuk pengetahuan, rate TV1 jauh lebih rendah dari Astro dan ini sudah tentu akan menarik ramai pengiklan untuk meletak iklan di RTM berbanding Astro.
.
30 saat rate RTM RM10,900. 60 saat RM20,700.
.
Sepanjang hari ada 2 atau 3 game. Sepanjang 1jam sebelum perlawanan ada berapa iklan. 30minit halftime berapa iklan muat. 1jam selepas game lagi. Iklan waktu ulangan siaran lagi. So kiralah sendiri, RM40 juta labur berapa ratus juta dapat balik pulangan melalui iklan?
.
So just enjoy your FREE WORLD CUP channel! Tak da orang nak melabur RM40juta jika tak menguntungkan balik 😉
Kredit:DjMimie KLfm.
posted from Bloggeroid