VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Tuesday 7 October 2014

Ayuh Bersama Serah Memorandum Protes Harga Minyak dan Bantah GST di Parlimen



Kenyataan Media
7 Oktober 2014

Ayuh Bersama Serah Memorandum Protes Harga Minyak dan Bantah GST di Parlimen

Penurunan jumlah subsidi yang juga menyebabkan kenaikan harga bahan api tempatan dijangka akan menyebabkan kenaikan kos sara hidup rakyat. Malah respon umum menunjukkan penurunan subsidi yang disebut 'tak sengaja' oleh Perdana Menteri, cukup mengguris perasaan orang ramai.

Harus diingat, subsidi adalah hak milik rakyat Malaysia sebagai galang-ganti kepada setiap hasil galian khazanah negara yang ditemui, termasuklah petrolium, gas asli, bijih besi dan semua hasil bumi. Maka sekiranya mana-mana subsidi dipotong tanpa alasan yang kukuh, ia menjadi satu rompakkan terbuka hak milik rakyat.

Lebih parah, kenaikkan harga minyak berlaku ketika kerajaan dalam rangka memperkenalkan cukai baru iaitu GST. Secara tidak langsung, semua kenaikkan harga barang/perkhidmatan yang berpunca dari kenaikan harga minyak akan dikenakan jumlah cukai yang lebih besar. Ini menguntungkan pihak kerajaan berkali ganda manakala rakyat pula yang sengsara.

Justeru itu, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyokong penuh usaha gabungan NGO Bantah GST dan PROTES menyusun gerakan massa. 

Bersempena perbahasan pembentangan bajet yang bakal berlangsung, satu aksi perarakan serahan memorandum akan diadakan di perkarangan Parlimen. Memorandum bantahan ini akan diserahkan kepada ahli parlimen dari pihak Pakatan Rakyat dan juga pihak ahli parlimen penyokong kerajaan (BBC) di mana kedua-dua belah pihak telah dimaklumkan.

SAMM menyeru kepada semua pihak, NGO atau NGI, berparti atau tidak berparti, penyokong kerajaan mahupun sebaliknya, untuk bersama dalam aksi tersebut adalah seperti berikut;

Perarakan dan penyerahan memo bantahan
Tarikh: 8 Oktober 2014 (Rabu)
Masa: 10 pagi
Lokasi: Depan Parlimen (berkumpul di Tugu Negara)

Kepada semua yang tidak bersetuju dan rasa tertipu dengan janji-janji yang tidak ditepati, anda dijemput hadir dalam aksi ini. Mohon juga kerjasama semua pihak khususnya pihak media untuk bantu hebahan dan membuat liputan.

Ayuh kita lihat, wakil rakyat mana yang benar-benar ambil peduli keresahan rakyat dari kerakusan demi kerakusan pemerintah. Terjemahkan undi anda dengan lebih berhati-hati agar tidak ditipu lagi.

Sekian,

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.