VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 20 February 2014

BERITA PALSU REKAAN CIKGU PRO UMNO, 3 LELAKI EDAR BIBLE BAHASA MELAYU DI SEKOLAH




LAPORAN SINAR HARIAN BAHAWA PENGERUSI PIBG SEKOLAH MENENGAH HAJI ZAINAL ABIDIN MENDAKWA 3 LELAKI MENGEDARKAN BIBLE BAHASA MELAYU ADALAH PALSU SAMA SEKALI

Tolak Provokasi Melampau Oleh Golongan Pelampau

Golongan pelampau sama ada pelampau kaum, lebih-lebih lagi pelampau agama tidak ada tempat dalam mana-mana masyarakat. Ia perlu dibanteras sebelum benihnya tumbuh dan menjalar seluruh negara. Kini, golongan pelampau dan perosak dilihat cuba menganggu gugat keharmonian rakyat dengan provokasi fitnah berbaur perkauman dan agama.

Sebelum PRU-13, Pulau Pinang dijadikan sasaran pendemo pro Umno/BN yang hampir saban minggu cuba menyalakan api perkauman dan agama. Namun, ia ditolak melalui undi popular rakyat sebanyak 68% yang memberi mandat kepada kerajaan PR.

Kini strategi itu seolah-olah diubah dengan pendekatan yang berbeza namun matlamatnya yang sama. Kita yakin golongan perosak dan pelampau itu akan meneruskan agenda mereka lebih-lebih lagi ia seolah-olah direstui pihak tertentu.

Rentetan provokasi melampau dalam tempoh beberapa bulan melalui provokasi kain rentang, serangan bom api di gereja, di balai polis, kononnya pengedaran bible Melayu, kononnya ancaman ke atas masjid dan terkini penodaan masjid Cherok Tok Kun dengan daging dipercayai khinzir, adalah serangan provokasi 'bentuk baru,' semuanya bermotif jahat.

Edaran Bible Melayu ?

Kita juga masih ingat awal tahun lalu, heboh kononnya bible berbahasa Melayu diedarkan kepada pelajar sekolah di negeri ini. Namun, siasatan pihak polis kemudiannya mendapati ia tidak berasas. Kini skrip yang hampir sama diulang lagi.

Laporan akhbar Sinar Harian seorang guru menangkap tiga lelaki mengedarkan Bible berbahasa Melayu kepada anak-anak Melayu di Pulau Pinang, bukan sahaja mengelirukan malah menimbulkan persoalan kerana difahamkan tiada laporan polis dibuat oleh pihak terbabit.

Sepertimana kenyataan Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah, pihak polis juga tidak menerima penyerahan tangkapan suspek oleh mana-mana pihak.

Malah pihak yang berkenaan enggan memberikan kerjasama dengan pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAIPP) yang turun padang menyiasat insiden itu. Ini menimbulkan keraguan tentang kesahihah insiden itu sepertimana dilapor akhbar berkenaan 16 Februari lalu.

Tambahan lagi Nor Amin Ahmad, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Haji Zainal Abidin yang bertanggungjawab atas kenyataan media itu difahamkan mempunyai kecendorongan fahaman politik yang berbeza dengan kerajaan negeri.

Siasatan pihak saya pula mendapati wartawan berkenaan mula menghidu kisah itu melalui laman muka buku Nor Amin, lalu menghubungi beliau. Nor Amin mengakui kepada wartawan berkenaan beliau hanya mendengar kisah itu daripada seorang ‘guru misteri,’ yang kini sedang dijejaki pihak polis.

Tinjauan pihak saya mendapati Nor Amin telah memadamkan kisah itu dari laman muka bukunya.

Saya menyeru pihak berkenaan bekerjasama dengan tampil mengemukakan bukti dan laporan, agar pihak berkuasa dapat menjalankan siasatan terperinci.

Fitnah Haramkan Khutbah Jumaat

Kini tersebar pula dalam 'blog picisan' dan media sosial bahawa kerajaan PR Pulau Pinang sedang merancang untuk mengharamkan khutbah Jumaat. Ia fitnah yang begitu meloyakan kerana khutbah Jumaat adalah sebahagian rukun sah solat Jumaat. Mengharamkan khutbah Jumaat seumpama mengharamkan solat Jumaat dan menutup masjid. Hanya mereka tidak waras akan mengeluarkan tohmahan sebegitu.

Sebelum PRU lalu, pihak pelampau menghebohkan kononnya Pulau Pinang mengharamkan laungan azan. Fitnah itu termakan oleh sebahagian rakyat luar Pulau Pinang. Semua fitnah yang menjengkelkan itu langsung tidak berasas dan bermotif jahat.

Kerajaan negeri sentiasa yakin bahawa saling menghormati, keharmonian dan keamanan dalam masyarakat yang pelbagai adalah asas untuk membina sebuah 'Pulau Pinang Baru.' Ia boleh dicapai apabila kita meraikan keunikan dan perbezaan sesama kita, bukannya melalui provokasi oleh pelampau kaum dan agama.

Rakyat perlu tolak provokasi melampau oleh golongan pelampau.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.