VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Sunday 11 November 2018

Bagaimana Sabotaj Pemilihan Keadilan di Julau dijalankan?


Siapa yang ada akses pada tablet pengundian jam 4 pagi dan yang ada kuasa sentuh tablet bagi aktifkan perisian semasa pengundian selain pengundi?

Bagaimana sabotaj di Julau dijalankan?

1. Tiba-tiba sewaktu tempoh mengundi, ditukar kepada offline mode. Alasannya, network (rangkaian) problem (bermasalah). Padahal menara telekomunikasi terdekat hanyalah 170 meter dari kompleks sukan Julau dan sepanjang tempoh mengundi tiada kes rangkaian bermasalah atau terputus di dalam dan di luar pusat mengundi. Logik?

2. Kemudian login dan aktifkan prey. Installation apps boleh remote, tetapi setting kena buat manual. Jadi, sebelum tutup tablet kena aktifkan dalam laman web prey.

3. Kemudian sebelum pengiraan, wipe out (hapus) data dari tablet.

Free account hanya untuk tiga peranti sahaja (dalam kes Julau, peranti ialah tablet) tetapi tak boleh wipe out data atau save (simpan) data. Kena upgrade ke pro version dan bila pro version (berbayar) boleh add (tambah) sampai 10 peranti.

Kalau network problem, arahan untuk wipe out dari server prey tak akan sampai ke tablet. Bila kena wipe out, itu bukti line internet ok.

SIAPA YANG MENIPU??


Software Prey itu cubaan sabotaj pemilihan julau dengan wipe out data sebelum sync utk kiraan.

Cara sabotaj itu dijalankan:

1. Software itu ditanam (install) dalam tablet sebelum atau sewaktu pemilihan. Installation boleh dibuat remote, tetapi activation dgn server Prey kena buat manual. Jadi kena ada pelaku yg buatnya dikalangan JPP, kakitangan sekretariat, atau pengawas-pengawas.

2. Kemudian, sewaktu pengundian, kononnya atas masalah network, pengundian ditukar daripada online mode kpd offline mode. Jadi undian akan disimpan terlebih dahulu dalam tablet.

3. Sebelum undi dihantar ke server, pelaku akan beri arahan utk wipe out data tablet yg dipilihnya. Jadi undian akan hilang dan akan dilaporkan sebagai undi tidak dikembalikan.

Untuk activate software Prey, mmg perlu akses fizikal kepada tablet untuk masukkan password, dan beberapa step lagi. Software boleh ditanam dlm silence mode, utk tidak memudahkan dikesan dan susah untuk dibuang kerana tujuan asalnya utk anti-theft.

Nobody hack the system kecuali ada akses fizikal terhadap tablet2 berkenaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.