VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Saturday 10 November 2018

Tablet e-Undi Pemilihan Keadilan dicerobohi Perisian Prey


KENYATAAN MEDIA JAWATANKUASA PEMILIHAN PARTI (JPP) PARTI KEADILAN RAKYAT
10 Nov 2018 (5:45 ptg)

Dimaklumkan bahawa Unit Sistem & IT JPP pada jam 2:00 petang tadi telah dapat mengesan sistem e-undi di Pusat Pemilihan di Julau gagal berfungsi seperti biasa. Semasa melakukan pemeriksaan, didapati 10 unit tablet e-undi yang digunakan pada waktu itu telah dicerobohi perisian *Prey Anti-Theft*.

Laporan dihantar bagi mendapatkan maklum balas Pasukan Keselamatan Siber JPP di Petaling Jaya. Maklumat yang diterima menyebut bahawa perisian ini digunakan untuk memadam aplikasi e-undi dalam tablet, mencuri data, mengubah kata laluan dan mengawal tablet menggunakan komputer dari jarak jauh.

Unit Sistem & IT JPP mengambil beberapa langkah segera bagi mengatasi masalah ini dengan menukar mod undian kepada offline, mematikan privelage *Device Administrator* dan membuat Uninstall applikasi *Prey Anti-Theft* daripada *Application Manager*.

Disebabkan situasi ini, JPP menggantung keputusan bagi Cabang Julau sehingga pemulihan tablet dan penyatuan data habis diproses. JPP juga sedang menyiasat sama ada serangan siber seperti ini juga berlaku di tempat lain yang turut mengadakan pemilihan pada hari ini.

Siasatan awal mendapati applikasi tersebut telah dipasang secara fizikal pada tablet rasmi JPP yang diperuntukkan bagi Cabang Julau pada tarikh 10/11/2018 (Sabtu) sekitar jam 4.00pagi.

Sekian

Dato’ Rashid Din
Pengerusi JPP
Parti Keadilan Rakyat

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.