VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Saturday 20 October 2018

Hukuman Tidak Setimpal Kepada Perlakuan Langar Lari


Penjelasan Peguam Nor Zabetha yang baik

Suspek Wan Amirah, mangsa kes langgar lari di Cyberjaya telah ditangkap. Soalannya bolehkah suspek dihukum gantung sampai mati kerana menyebabkan kematian kepada mangsa kemalangan?

Selalu saya dapat soalan ini, kenapa si pelaku tak boleh dihukum gantung sampai mati kerana kesalahan membunuh akibat perbuatannya. Bukan sahaja si pelaku meragut nyawa tetapi juga menyebabkan kehilangan kepada ahli keluarga.

Kalau yang pernah melihat video kemalangan tersebut pasti tidak puas hati sekiranya si pelaku hanya dihukum penjara sahaja atas perbuatannya menyebabkan kematian. Tambah pula semua berlaku kerana si pelaku marah tidak dapat meletakkan kereta ditempat letak kereta. Hendak menunjukkan rasa marah, dia reverse ke belakang dan dia menekan minyak secara melulu dan merempuh kereta dihadapan serta arwah Wan Amirah Wan Alias. Semuanya hanya kerana kebodohan memuaskan nafus marah. Kemudian melarikan diri, sungguh pengecut.

Jadi kalau ikutkan fakta kes, saya sendiri berpendapat tidak adil dengan hanya hukuman ringan. Melihat video itu, saya rasakan hukuman penjara 2 atau 3 tahun sahaja. Si pelaku perlu dihukum dengan hukuman yang setimpal! Supaya jadi pengajaran kepada yang lain-lain juga.

Tetapi undang-undang tidak memperuntukkan begitu. Bagi kes-kes kemalangan yang pemandunya tidak mempunyai niat membunuh akan didakwa di bawah seksyen Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987. Tidak mempunyai niat membunuh bermaksud, bukanlah si pemandu dengan niat keluar dari rumah untuk membunuh dengan melanggar seseorang.

Kenapa seksyen 41 APJ dan bukan Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) iaitu hukuman bunuh bagi kesalahan membunuh? Bukankah si pelaku telah meragut nyawa.

Bagi dihukum bunuh dibawah Sesyen 302 seseorang itu perlu mempunyai niat membunuh dan memenuhi elemen jenayah bunuh. Contoh anda tahu dengan menikam seseorang akan mengakibatkan kematian, jadi dari awal anda susah mula membawa pisau, mengatur rancangan, menikam sehingga mati dan menyembunyikan mayat (atau mungkin tidak sembunyikan mayat, tetapi jelas anda ingin tamatkan nyawa mangsa). Maka cukuplah elemen jenayah tersebut.

Berbeza dengan melanggar seseorang sehingga mati. Anda keluar rumah, niat hendak pergi kerja, kemudian telanggar kanak-kanak melintas sewaktu hendak ke sekolah dan malangnya kanak-kanak tersebut meninggal dunia. Maka itu bukanlah satu jenayah bunuh dibawah Seksyen 320 KK dan ianya adalah kesalahan memandu secara bahaya sehingga menyebabkan kematian Seksyen 41 APJ yang dihukum minimum penjara 2 tahun dan maksimum 10 tahun DAN denda minimum 5 ribu ringgit dan tidak lebih dari 20 puluh ribu ringgit. WAJIB PENJARA sekurang-kurangnya 2 tahun. Lesen juga akan ditarik dan digantung.

Andai kata masih diteruskan dakwaan terhadap si pelaku dibawah 302 KK. Apa yang akan berlaku? Maka si pelaku akan ke mahkamah diwakili peguamnya dan peguam akan membela si pelaku dengan menyatakan pelaku tidak ada niat membunuh dan dakwaan membunuh adalah tidak berasas. Selepas meneliti segala bukti-bukti dan keterangan, maka mahkamah berpendapat memang tidak ada niat membunuh tetapi pemanduan secara bahaya. Berkemungkinan si pelaku akan dibebaskan kerana tidak sesuai bagi kesalahan membunuh. Lagi tidak adil!!! Sudahlah menyebabkan kematian, bebas pula!

Saya faham, kalau anda kata ini tidak adil. Hukum dunia, undang-undang manusia. Benar! Tidak tergambar perasaan kehilangan yang tersayang. Tetapi setakat di dunia ini, undang-undang manusia inilah yang boleh menyumbat si pesalah yang ini ke dalam penjara kerana dan dihukum dari bebas lepas. Untuk setiap perbuatan jahat, insyallah akan dibalas dengan setimpal 'di sana' kelak. Sama-sama kita doakan si pelaku mendapat balasan di dunia dan akhirat.

Juga kita doakan roh arwah ditempatkan dikalangan orang beriman. Amin. Takziah kepada ahli keluarga.

1 comment:

  1. Manslaughter? Biar dia duduk 15 tahun dlm penjara. Boleh belajar kawal nafsu. Org lain pun marah jg tp tak la sampai meragut nyawa org

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.