VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Wednesday 24 September 2014

Media Mana Yang Sahih Beritanya? Utusan Atau Sinar Harian




Azmin puji Abdul Khalid
Sinar Harian

KLANG - Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali memuji gerak kerja bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan beliau berjanji untuk meneruskan dasar peduli rakyat seperti amalan sebelum ini.

“Saya terlibat secara langsung ketika pentadbiran Abdul Khalid dan beliau telah letakkan asas yang baik dalam mentadbir sebuah kerajaan negeri.

“Sudah tentulah menjadi tanggungjawab saya untuk meneruskan dasar-dasar demi rakyat yang memberikan penekanan kepada soal pentadbiran yang adil dan memastikan kerajaan negeri ini benar-benar bersih, bertanggungjawab menjaga rakyat Selangor,” katanya.

Mohamed Azmin dalam sidang media pertamanya selepas Majlis Angkat Sumpah jawatan Menteri Besar berkata, beliau akan mencorakkan pentadbiran negeri dengan melaksanakan konsep Negeri Pembangunan yang berlandaskan amalan tata kelola yang baik, ketelusan dan kebertanggungjawaban dengan memacu pertumbuhan ekonomi mampan dan menjamin pengagihan kekayaan secara adil kepada rakyat.

Sementara itu, Mohamed Azmin turut menafikan akan wujudnya jawatan timbalan menteri besar.

“Tidak... setakat ini perkara itu tidak berbangkit,” katanya.

Ketika diminta mengulas berhubung kelangsungan Perjanjian Utama Air, Mohamed Azmin berkata, beliau tidak maklum perincian kandungan perjanjian.

“Perjanjian air kita tak tahu kandungan. Bagaimanapun kita akan adakan perbincangan dengan pihak berkuasa dan Setiausaha Kerajaan Negeri berikan taklimat terperinci untuk lihat semua perjanjian air.

Dalam pada itu, Mohamed Azmin menegaskan pentadbiran kerajaan negeri akan berpandukan Perlembagaan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor, bukannya dikawal oleh mana-mana pihak.

“Saya tidak dikawal parti mahupun mana-mana pihak,” katanya.

Ketika diminta mengulas berhubung penyertaan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) selaku Exco, Mohamed Azmin berkata, penyertaan Wan Azizah dalam barisan Exco dibincangkan petang semalam.

“Kita akan mengadakan perbincangan pada petang ini (semalam) untuk melihat komposisi Exco PR dan Tuanku menitahkan supaya perkara ini dapat diselesaikan segera, " katanya.

Azmin Kritik Khalid
Utusan

KUALA LUMPUR 23 Sept. - Mohamed Azmin Ali mula menunjukkan belang pada hari pertama beliau menjadi Menteri Besar Selangor dengan mengkritik tindakan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Penasihat Ekonomi Selangor.

Beliau yang juga Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata, pemecatan itu menimbulkan persoalan memandangkan ia dilakukan pada hari terakhir Abdul Khalid menerajui pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

"Sudah tentu ini menimbulkan persoalan mengapa pemecatan ini berlaku pada hari terakhir pentadbiran Abdul Khalid.

"Anwar telah memegang jawatan tersebut sejak enam tahun lalu, tiada isu apa pun. Mengapa beliau disingkirkan?" katanya dalam sidang akhbar di kediaman ibunya, Che Tom Yahya di Kampung Klang Gate Baru, dekat sini hari ini.

Azmin mengadakan kenduri kesyukuran di kediaman ibunya sempena pelantikan beliau sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu bagi menggantikan Abdul Khalid.

Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Diperbadankan (MBI) Selangor, Faekah Husin dalam kenyataan malam tadi mengumumkan penutupan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor berkuat kuasa serta-merta bagi menjimatkan kos pentadbiran kerajaan negeri.

Jelas Faekah, pelbagai fitnah dan kontroversi ditimbulkan antara lain tentang gaji yang diterima oleh Anwar serta peranan dan sama ada sumbangan beliau kepada kerajaan negeri Selangor sesuai dengan jawatan yang disandang.

Sementara itu, di KLANG, ketika ditanya pemberita mengenai kedudukan barisan Exco baharu di bawah pentadbirannya, Azmin menjelaskan, beliau akan mengadakan perbincangan dengan kepimpinan PKR, DAP dan Pas pada petang ini mengenai komposisi jawatan itu mengikut parti-parti dalam pakatan pembangkang.

Katanya, beliau yakin keputusan penetapan barisan Exco kerajaan negeri yang baharu dijangka dapat dicapai sebelum istiadat mengangkat sumpah yang dijadualkan berlangsung di Istana Alam Shah di sini pada Jumaat ini.

Pada masa sama, Azmin turut menyatakan bahawa tiada jawatan Timbalan Menteri Besar akan diwujudkan di bawah pentadbirannya sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah pihak.

"Setakat ini perkara itu (jawatan Timbalan Menteri Besar) tidak berbangkit," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.