VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Tuesday, 18 March 2014

Apa Itu Skin Head?


Skin Head adalah “Working Class Struggle”. Subculture ini wujud pada tahun 1969 di Britain akibat penindasan golongan kapitalis terhadap kaum buruh (terutamanya pekerja pelabuhan dan industri).

Asal usul Skin Head adalah untuk membela kaum buruh,menentangdiskriminasi kelas pekerjaan dan menuntut hak pekerja yang lebih adil.

Ketika itu masyarakat Britain secara ringkasnya dikelaskan kepada 3 kelompok :
1) Upper Class
2) Middle Class
3) Working ClassSkin

Head berasal dari golongan Working Class. Mereka bekerja di pelabuhan, kilang, industri, perlombongan atau pembinaan.

Mereka sering menjadi mangsa penindasan dan diskriminasi golongan middle class dan upper class.

Golongan working class dipandang miskin, kotor, tidak berpelajaran dan bawahan. Mereka terpaksa bekerja sehinga 12 jam sehari, gaji tidak berpatutan, kebajikan tidak dijaga, tidak mempunyai skim persaraan dan menjadi mangsa buli kapitalis.

Skin Head memperjuangkan hak mereka yang ditindas dan dizalimi. Kelompok ini menggunakan nama Skin Head kerana berimej rambut botak, berkasut but, jaket, braces, jeans dan batch. 

Pada tahun 1960an, ramai orang Jamaica berhijrah ke Britain. Jamaica adalah salah sebuah negara jajahan kolonial British dan mereka yang membawa masuk muzik ska dan reggae serta budaya subculture Rude Boys ke Britain. Skin Head terpengaruh dengan muzik dan budaya ini.

Rude Boys berasal dari Kingston, Jamaica. Di Jamaica, mereka sangat terkenal kerana selalu lepak di jalanan, menunggang motosikal Vespa dan menggemari muzik ska dan reggae.

Pada tahun 1970an, muncul muzik keras yang dikenali sebagai Oi muzik. Muzik ini sangat popular kerana menggunakan gitar letrik dan lagu berdasarkan “resistance” (penentangan) terhadap kapitalis, diskriminasi, kezaliman dan working class struggle.

Skin Head secara ringkasnya dibahagikan kepada 4 kelompok :
1) Traditional Skin Head atau Trojan Skin Head … (Dikenali Spirit 69)
2) Neo Nazi Skin Head (White Power)
3) SHARP Skin Head (Skin Head Against Racial Prejudice)
4) RASH Skin Head (Red Anarchist Skin Head)

Traditional/TrojanSkin HeadTraditional Skin Head adalah kelompok terawal yang cipta subculture Skin Head. Diwujudkan pada tahun 1969 di kota London. Mereka adalah golongan yang memperjuangkan “working class struggle”. Spirit 69 adalah trade mark yang dipopularkan oleh kelompok ini. Mereka bercampur dengan semua bangsa dan tidak berminat pada politik. Traditional Skin Head sinonim dengan muzik ska dan reggae serta motor Vespa yang dipopularkan oleh orang Jamaica. 

Neo Nazi Skin HeadPada awal 1970an, ketika ramai imigran mencari pekerjaan di Britain maka wujud pecahan kelompok Skin Head yang racist. Mereka digelar sebagai Neo Nazi, White Nationalist National Front dan White Aryan Resistance. Kelompok ini sangat perkauman dan memperjuangkan Racism dan Fascism. Menggunakan lambang Swastika sebagai simbol serta “White Power” sebagai trade mark. Kelompok ini memusuhi siapa saja yang bukan berbangsa eropah dan selalu menyerang sesiapa yang tidak setuju dengan perjuangan mereka. Budaya Fascism dan Racism sinonim dengan Neo Nazi Skin Head.

SHARP Skin Head
SHARP Skin Head diwujudkan pada tahun 1987 di New York, USA. Golongan ini tidak setuju dengan fahaman Neo Nazi yang terlalu rasis dan taksub pada fascism. SHARP Skin head menentang perkauman dan kebencian agama. Kelompok ini lebih mudah diterima di asia dan benua lain. Mereka berpendapat, jika working class mahu memperjuangkan nasib mereka dalam masyarakat hendaklah bersatu padu tanpa mengira bangsa dan agama. Setiap anggota juga harus mempunyai ilmu pengetahuan dan kesedaran politik supaya dapat bergerak di seluruh dunia memperjuangkan working class struggle.

RASH (Red Anarchist Skin Head)
RASH Skin Head juga dikenali sebagai Red Skin, diwujudkan pada 1 January 1993 di New York. Kelompok ini berasal dari SHARP Skin Head, tetapi lebih utamakan golongan pekerja. Mereka memperjuangkan ideology Anarcho Syndicalist iaitu mengutamakan union(kesatuan) dan co-operative ekonomi. Seperti juga SHARP, RASH jga anti rasis dan fascist. Golongan ini mementingkan keterlibatan individu dalam kesatuan dan mobilisasi massa rakyat untuk perlawanan menentang kapitalis dan penindasan.

Persepsi negative masyarakat selalu mengaitkan Skin Head dengan rusuhan dan keganasan. Sedangkan golongan ini wujud adalah akibat penindasan upper class dan middle class terhadap working class. Semua grop Skin Head hanya akan bertindak jika diprovokasi, kecuali Neo Nazi.

Golongan Neo Nazi terlalu taksub dengan racism dan fascism dan bertindak menyerang siapa yang tak setuju dengan perjuangan mereka. Neo Nazi sangat memusuhi elemen Skin Head yang lain. Mereka tidak boleh bercampur dalam masyarakat dan selalu wujudkan perpecahan.

Selain Neo Nazi Skin Head, yang lain semua OK. Keterlibatan Skin Head dalam working class struggle diakui berjaya memperjuangkan nasib pekerja dan massa rakyat. Di eropah setiap sambutan Mayday, golongan Skin Head akan bersatu di bawah ANTIFA. 

Skin Head suka lepak di jalanan kerana disini lah komunity mereka bergerak. Selain pergi ke gig, mereka cipta batch dan creativity lain untuk solidarity sesama angota. Mereka sangat mengutamakan brotherhood(persaudaraan) dikalangan ahli.

Skin Head menentang keras penggunaan dadah. Skin Head benci polis. Mereka berpendapat polis dipergunakan oleh kapitalis dan kerajaan untuk melindungi orang kaya. Sebaliknya, working class yang selalu jadi mangsa penindasan langsung tidak mendapat pembelaan daripada polis.

By Rejimen Anarki
ANTIFA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.