VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Tuesday 12 November 2013

Siapa Pemimpin Muda Yang Hebat? -Agus



Tulisan Mohammad Agus Yusoff

Dalam pilihan raya yang lalu, ramai yang bercakap perlunya pemimpin parti politik memahami aspirasi anak muda sebagai asas penting untuk menang dalam pilihan raya. Maka, banyaklah parti politik meletakkan calon anak muda sebagai wakil masing-masing. Setelah 6 bulan pilihan raya berlalu, bagaimana dengan prestasi ahli parlimen muda di parlimen? 

Dari barisan pembangkang saya melihat yang aktif di parlimen adalah dari DAP dan juga PKR, itupun beberapa sahaja yang betul-betul aktif. Dari PAS, saya melihat ahli parlimen mudanya sepi. Jika meragui kenyataan saya ini, pergilah ke parlimen, sunyi!

Contohnya, semasa perbahasan laporan audit, suara dari ahli parlimen muda PAS tidak ada yang dapat dibanggakan. Dari PKR juga sunyi kerana YB Rafizi Ramli (36 tahun) tidak ada. Mujurnya ada YB Nurul Izzah (33 tahun). Maka saya bertanya, mengapakah begitu sunyi suara ahli parlimen muda pembangkang dari PAS dan PKR di parlimen? Sukar saya mahu mencari jawapannya. Atau mungkinkah saya terlepas pandang?

Tetapi jika dari DAP, saya lihat ramai yang menyerlah. Antaranya ialah Ahli Parlimen Serdang YB Ong Kian Ming (38 tahun), Ahli Parlimen Bukit Bendera 2008 dan Kluang (2013) Liew Chin Tong (35 tahun), dan Ahli Parlimen Serdang 2008 dan Kulai 2013 Teo Nie Ching (32 tahun). Mereka ini aktif dan mempunyai maklumat di tangan untuk berdebat dan membahaskan sesuatu isu. Bagaimana ahli parlimen muda DAP ini boleh aktif? Siapa yang membekalkan mereka maklumat untuk terlibat dalam debat di parlimen atau apakah itu adalah hasil usaha sendiri? Saya sendiri tidak pasti.

Yang saya pasti ialah saya puas hati dengan YB Khairy Jamaluddin (37 tahun) sebagai menteri kabinet. Ya, beliau mungkin ada zaman silapnya semasa di ‘Tingkat 4,’ tapi beliau telah banyak berubah ke arah politik yang lebih matang dan demokratik sesuai dengan aspirasi rakyat hari ini. 

Berkelulusan Oxford dalam bidang Falsafah, Politik dan Ekonomi serta Sarjana dalam bidang Perundangan dan Teori Politik dari University College London, saya senang melihat beliau berhujah dan menjawab soalan.

Nampak beliau membuat kerja rumah, bersikap terbuka dan berani berhujah. Ada ketikanya hati saya berkata: Kalaulah PM DS Najib boleh mencari ramai lagi pemimpin dalam UMNO seperti beliau, UMNO akan terus kekal menerajui kerajaan tanpa cabaran sengit dari pembangkang. 

Siapakah anak muda lain yang hebat dalam UMNO? Yang saya nampak ialah Dr Najmil Faiz, anak muda lulusan PhD dari Universiti Brunel, tetapi beliau bukan ahli parlimen. Beliau baru menang jawatan Ketua Pemuda UMNO Kuala Terengganu dan mempunyai personaliti yang menarik. Jikalah beliau dan YB Khairy dapat berganding bahu dan bekerjasama membawa aspirasi yang diingini anak muda serta didokong pula oleh beberapa pemimpin lain yang mempunyai kaliber yang sama, saya lihat semakin sukarlah pembangkang untuk mencabar status quo UMNO dalam pilihan raya akan datang.

Pun begitu, jangan dilupa dalam PAS juga akan muncul pemimpin pemudanya yang juga dinamik selepas muktamar PAS nanti. Apakah itu Suhaizan Kayat, Zulhazmi Shariff atau Kamarulzaman Mohamed, hanya waktu menentukan? 

Jika PAS dapat meletakkan pemimpin mudanya yang agresif sesuai dengan trend politik hari ini, maka persaingan sengit antara UMNO-PAS akan berlaku. Jika Pemuda PAS tidak dapat mencabar wibawa KJ sebagai Ketua Pemuda UMNO, maka akan semakin kuatlah sokongan anak muda kepada UMNO dan BN.

Setakat ini, begitulah nampaknya. Pemuda PAS dan pembangkang hilang staminanya.

Komen... 
~Ramai orang nampak kehebatan yang ada pada ahli parlimen yang hebat berhujah, sedangkan mereka lupa bahawa sebenarnya dibelakang mereka itu ada pasukan yang menyokong dan membekalkan maklumat kepada mereka. Mungkin inilah yang ahli parlimen Pas kurang.~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.