VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Sunday 8 November 2015

Vape On: Kerajaan Cemburu bila "Orang Kita" Mula Belajar Kuasai Ekonomi


KERAJAAN AKAN UNTUNG LAGI DENGAN VAPE

Masyarakat kini hangat membincangkan isu penggunaan vape. Ada yang menganggap vape sebagai alternatif kepada rokok dan ada pula yang mengaitkan vape dengan penyalahgunaan dadah.

Apa yang menjadi persoalan adalah tiadanya satu tindakan konstruktif dan positif oleh pihak kerajaan.

Tiada satu peruntukan undang-undang mengharamkan penjualan dan penggunaan vape. Oleh itu, sebarang tindakan merampas vape adalah menyalahi perlembagaan dan undang-undang. Tiada sesiapa yang berhak meletakkan undang-undang di tangan sendiri. Namun, tiba-tiba kerajaan bercadang mahu mengenakan cukai ke atas vape yang jelas membawa maksud vape tidak menyalahi undang-undang, malahan boleh mendatangkan keuntungan kepada kerajaan sepertimana GST.

Tiada apa-apa ketetapan fatwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan lagi samaada vape haram atau pun tidak. Sekiranya satu ketetapan hendak diambil, Majlis Fatwa Kebangsaan perlulah mengambil kira pandangan pakar perubatan dan agensi kerajaan yang terbabit seperti pihak Polis, Kementerian Kesihatan dan Agensi Dadah Kebangsaan. Apakah kaedah maslahah atau sadduzzarai' yang perlu dipertimbangkan?

Jadi, adakah kerajaan akan bertindak sepertimana isu rokok. Rokok difatwakan haram, tetapi halal dijual semata-mata kerana keuntungan jutaan ringgit kepada kapitalis dan kerajaan melalui kutipan cukai. Bukan kesihatan yang diutamakan, tetapi keuntungan.

FAIZ FADZIL
TIMBALAN KETUA PEMUDA
AMANAH NASIONAL
8 NOVEMBER 2015

posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. Jual cecair vape = kuasai ekonomi ??? KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  2. Hi there, just wanted to mention, I loved this article.
    It was practical. Keep on posting!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.