VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Wednesday, 15 April 2015

Kenapa GST Huru-Hara?



1. GST ialah konsep percukaian yang SANGAT BAIK dan ia bukannya cukai yang kejam seperti sesetengah orang berkata.

2. Namun, perlaksanaan, pemahaman dan penguatkuasaan perlu berjalan secara baik dan seiring.

3. Pertama sekali PERLAKSANAAN. Kita semua tahu GST adalah penggantian kepada cukai sedia ada iaitu SST.

4. SST ni sebenarnya cukai yang zalim. Sebab kita tahu ke berapa cukai? Tahu ke pemborong kenakan cukai double? Kerajaan pun tak tahu kalau dia tipu pun.

5. Namun perlaksanaan nya kena kaji, bila namanya diganti cukai maka sepatutnya diganti cukai bukan ditambah cukai. SST ada 4%,5%,6%,10%,20%.

6. Pendapat saya dah dicadangkan sebelum ini, sepatutnya beberapa bulan sebelum gst sebagai contoh, April 2015, Pada Januari 2015 semua pengilang pengedar dan rangkaian yang dikenakan SST dihapuskan.

7. Semua sistem GST dalam masa 4 bulan dipasang dan dalam latihan. Dengan ini harga barang akan turun tak?

8. YA! Ia semua harga barang akan turun! Dan apabila tanggal 1 April, ianya hanya ditambah 6%, kat sini pun kita dah tahu harga turun atau tidak?!

9. Kedua ialah sepatutnya apa sahaja melibatkan makanan TIDAK sepatutnya dikenakan GST. Yang menjadi huru hara ni apabila GST dikenakan kepada makanan terutama makanan terproses sebab rantaiannya panjang.

10. Ini antara yang saya nampak dari segi perlaksanaan. Seterusnya, kita bercakap mengenai pemahaman rakyat.

11. Percaya lah sehingga kini ketua bahagian pun tak faham apa tu GST. Pemahaman GST perlu menyeluruh dan tak perlu pemahaman secara detail cukuplah pemahaman asas, sama ada di media massa mahupun realiti.

12. Bagi penguatkuasaan pula, setiap kawasan hotspot perlu diadakan pusat aduan gst dan setiap parlimen perlu diadakan pusat pemantauan yang terdiri daripada skuad pemantau harga.

13. Saya bersetuju untuk diadakan mahkamah gst di setiap negeri. Jadi apabila semua ini berjalan seiring, rakyat akan faham dan tidak bising mengenai GST.

14. Oh ya, jangan ada lagi keputusan flip flop itu menambahkan HURU-HARA!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.