VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Saturday 20 February 2016

MUSUH SEBENARNYA ADALAH SISTEM NEGARA


KENYATAAN AKHBAR
18 Februari 2016

PEKERJA BANGLADESH BUKAN MUSUH !

MUSUH SEBENARNYA ADALAH SISTEM NEGARA

Berikutan pengumuman Kerajaan Malaysia bahawa ia akan membawa seramai 1.5 juta pekerja dari Bangladesh ke Malaysia dalam jangkasama 3 tahun yang akan datang terutamanya untuk sektor pembinaan dan perladangan telah menimbulkan pelbagai reaksi dari beberapa pihak. Ramai yang menganggap pekerja migran adalah musuh mereka dan mula melemparkan tuduhan yang bersifat rasis dan mengaitkan mereka dengan segala jenayah yang berlaku dalam negara.

Pihak Kerajaan sebaliknya mendakwa bahawa rakyat Malaysia tidak mahu bekerja di sektor 3D - kotor (Dirty), susah (Difficult), bahaya (Dangerous). Pihak Kerajaan juga mengatakan tindakan ini diambil kerana permintaan para majikan.

Adakah ini benar?

Mengapa tiba-tiba kerajaan ingin membawa masuk pekerja dari Bangladesh? Jika benar para majikan perlukan sejumlah pekerja ini, mengapakah Persatuan Majikan Malaysia (MEF) turut tidak bersetuju dengan tindakan ini?

Benarkah pekerja Malaysia tidak mahu bekerja di dalam sektor 3D. Jika mengikut fakta, selama ini orang tempatan yang kerja di sektor perladangan generasi demi generasi. Apa pula punca utama jika ada sektor yang kurang diminati oleh warga Malaysia?

Siapa kontraktor yang dilantik untuk membawa masuk pekerja migran ini dan bolehkah Kerajaan dedahkan senarai syarikat yang meminta pekerja migran Bangladesh?

Beberapa minggu lalu, Kerajaan mengumumkan untuk menaikkan cukai levi 100% dan ini satu langkah mengurangkan pergantungan negara terhadap buruh asing (kini ditangguhkan). Bukankah tindakan ini bertentangan dengan keputusan membawa masuk lagi 1.5 buruh asing?

Persoalan di atas amat merunsingkan dan Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) juga ingin menegaskan pendirian mengenai isu 1.5 juta pekerja Bangladesh seperti berikut:

1. Kini di Malaysia ada lebih 5 juta pekerja migran, majoritinya tidak berdokumen. Ini ditambah dengan lebih 2 juta pelarian. Angka ini amat membimbangkan sehingga golongan ini meliputi 30% daripada jumlah tenaga kerja di Malaysia. Dengan tambahan 1.5 juta pekerja dari Bangladesh, ini akan meningkat pergantungan negara kepada pekerja migran.

2. Pekerja migran bukan musuh pekerja tempatan. Mereka dibawa masuk oleh Kerajaan kerana dasar gaji murah yang diamalkan di Malaysia. Jika Malaysia boleh menawarkan satu jumlah tenaga kerja dengan upah yang murah, ini akan menarik pelabur asing ke Malaysia. Jadi ini adalah satu polisi yang dibuat oleh Kerajaan dan bukannya pekerja dari Bangladesh.

3. Eksploitasi terhadap para pekerja akan terus meningkat. Selain upah yang murah, pekerja migran terpaksa bekerja dalam pesekitaran kerja yang tidak selamat, kerja untuk waktu yang panjang melebihi 12 jam, terpaksa membayar levi, yuran permit dan bayaran hospital yang tinggi dan banyak lagi penindasan. Satu kajian juga mengatakan bahawa seorang pekerja migran meninggal dunia setiap hari kerana isu keselamatan pekerjaan.

4. Pekerja migran juga terdedah dan amat mudah menjadi mangsa pemerdagangan manusia. Malaysia mempunyai rekod yang buruk dalam isu pemerdagangan manusia dan rekod menunjukkan pekerja dari Indonesia, Cambodia, Filipina, Nepal dan termasuk Bangladesh pernah menjadi mangsa pemerdangan manusia.

5. Semasa kelembaban atau kegawatan ekonomi seperti yang dihadapi oleh Malaysia sekarang, pengangguran akan meningkat kerana para majikan akan mengambil langkah untuk mengurangkan perbelanjaan dan memaksimakan keuntungan. Para pekerja akan kehilangan kerja. Dua hari yang lau, MEF mengatakan pada tahun 2015, 26,000 pekerja diberhentikan kerja dan ramai lagi akan diberhentikan pada tahun ini. Jadi apa rasional membawa pekerja migran pada masa ini?

Maka, JERIT menyeru kepada pihak Kerajaan untuk memberhentikan polisi yang menindas semua golongan pekerja termasuk pekerja migran. Sebaliknya, berikan dokumen dan sahkan semua pekerja migran yang tidak berdokumen tanpa bayaran yang tinggi. Pastikan semua majikan membayar gaji minima dan tidak mengeksploitasi pekerja migran.

Bagi pihak Sekretariat JERIT

Sivaranjani Manickam
010-2402159

posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. INI LAH NAMAANYE PENGKHIANAT NEGARA.DANA NEGAR HABIS NAK DANA LAGI BUAT UNTUK PERKERJA SAING .HUTUNG TIDAK BERBAYAR UNTUK COVER CARI WARGA ASING .UNTUK MENGUNDI BN WARGA ASING DIPERLUKAN.RAKYAT SUDAH BENCI DGN PEMERINTAH PENGKHIANAT INI.TAMBAH PULAK TU JAWA HARANJADAH JENIS MAK BAPAK LAKHANATULLAH INI.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.