VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 5 March 2015

GST KEUNTUNGAN RAKYAT ATAU MERINGANKAN HUTANG ORANG-ORANG TERTENTU


GST KEUNTUNGAN RAKYAT ATAU MERINGANKAN HUTANG ORANG-ORANG TERTENTU.

Kurang dari sebulan rakyat M'sia akan menikmati hasil keuntungan GST kata iklan-iklan GST yang di lakonkan dan disiarkan di semua saluran jajahan K'jaan Umno/Bn.

Kebanyakkan barang akan berlaku kenaikkan harga akibat GST.
Di Germany cukai GST ialah 19.9% tapi rakyat German dapat pulangan dalam bentuk pendidikan percuma, pengangkutan awam yang cekap, harga rumah yang rendah dan lain-lain. Di Singapore GST 7% dan pendapatan perkapita rakyat Singapore RM197 k tapi di Malaysia GST 6% dan pendapatan perkapita rakyat M'sia RM 37 k.

Bukan nak halang GST dilaksanakan tapi Negara kita masih tidak mampu mengurus wang dengan cekap, masih berlaku ketirisan dan pembaziran seperti yang di laporkan Audit Negara setiap tahun. Negara M'sia juga mempunyai pelbagai sumber untuk menjana pendapatan Negara namun Rakyat M'sia masih di belenggu kemiskinan dan terus di tekan dengan pelbagai kenaikkan harga barang dan cukai oleh K'jaan.

Bagaimana kemampuan K'jaan untuk menguruskan cukai baru ini ? Ataupun cukai GST terpaksa dilaksanakan dengan tergesa-gesa bagi membayar hutang-hutang orang tertentu.

Aidil Ibrahim
SAMM Penang

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.