VOTE ONLINE PASCA PRU13:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

Google+ Followers

Blogger Kool

Tuesday, 26 February 2013

Mai check kat sini janji-janji Umno/BN PRU12, dah tunai belum?

Apa macam UBN manifesto 2008 dah tunai ker...rakyat tak bodohlah nak saman ... kahkahkahkahkah
Manifesto dalam sembilan topik utama itu, antaranya, memuatkan janji-janji berikut:



Ekonomi
- Menangani kesan kenaikan harga bagi menjamin kualiti hidup rakyat yang bermutu
- Memupuk dan membantu 1 juta syarikat dan usahawan IKS dalam masa 5 tahun
- Menjana lebih 2 juta peluang pekerjaan yang bermutu dalam masa 5 tahun
- Mengurangkan lagi defisit fiskal negara
- Melaksanakan pelan pembangunan lima koridor ekonomi

Keselamatan
- Mengurangkan indeks jenayah negara
- Menangani isu pendatang asing tanpa izin
- Menambah 60,000 anggota polis menjelang 2011 dan membina 150 balai
- Meningkatkan keselamatan di sekolah-sekolah, taman-taman permainan dan tempat-tempat awam
 

Urus tadbir kerajaan
- Memerangi rasuah tanpa gentar atau pilih kasih
- Mengukuhkan pemantauan dan penguatkuasaan oleh BPR, kastam, Lembaga Hasil Dalam Negeri, dan pihak berkuasa tempatan (PBT)
- Suruhanjaya Aduan Khas bagi menangani aduan berhubung salah laku agensi penguatkuasa

Pendidikan
- Menaikkan tahap kelayakan minima guru dan membanyakkan peluang latihan,
- Menjadikan sekolah kebangsaan sebagai pilihan; antaranya meluaskan pengajaran Mandarin dan Tamil
- Memelihara kedudukan sekolah jenis kebangsaan (SJK)
- Lebih banyak biasiswa untuk pelajar peringkat ijazah, dari keluarga miskin, tanpa mengira kaum

Pembangunan
- Mengurangkan kadar kemiskinan keseluruhan kepada 2.8% menjelang 2010
- Menyediakan rumah lebih bermutu dengan harga yang mampu dibeli - Akses kepada perkhidmatan kesihatan moden dan bermutu
- Menaik taraf pengangkutan awam dan mengurangkan kesesakan lalu lintas
- Merapatkan jurang digital dan meningkatkan perkhidmatan internet jalur lebar
- Melaksanakan Pelan Induk Pembangunan Kampung-kampung Baru
- Pendekatan ”Kelantan Baru, Kelantan Maju” bagi penduduk negeri itu

Perkhidmatan awam
- Cepatkan pelaksanaan e-kerajaan
- Cepatkan pengeluaran lesen dan permit
- Budaya bertindak dan maklum balas dalam tempoh 3-7 hari bagi semua aduan awam

Agama
- Membina persefahaman lebih baik tentang Islam kepada seluruh rakyat melalui Islam Hadhari
- Meluaskan program J-QAF di lebih banyak sekolah
- Meningkatkan usaha dialog isu-isu antara agama

Di laman web itu, BN turut menggariskan tiga sebab pemilih harus memangkah parti itu, antaranya:

Sistem perkongsian kuasa yang terbukti sejak zaman Perikatan.
Kemakmuran serta keselamatan yang dinikmati sejak 50 tahun kemerdekaan.
Keberanian menghadapi cabaran, berwawasan menghadapi masa depan



ni serba ringkas ja... nak tengok full version Manifesto 2008

No comments:

Post a Comment

click this

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.