VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Tuesday 8 April 2014

Audit Negara: Program Transformasi (Najib) Kedai Runcit, Buat Lebih Ramai Perniaga Gulung Tikar


Sebanyak 26 peratus daripada 70 kedai di bawah Program Transformasi Kedai Runcit (Tukar) yang diselia oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengalami kemerosotan nilai jualan manakala 14 peratus lagi gulung tikar.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2013, kedai-kedai yang mengalami kemerosotan nilai jualan antaranya berpunca dari persaingan dengan  pasar raya berdekatan.

Kedai yang menutup perniagaan mereka pula adalah kerana menghadapi masalah kekurangan modal dan kesukaran peserta mendapat bekalan barang jualan sebab tidak memaksimakan pulangan ke atas jualan stok sebagai pusingan untuk pembelian stok seterusnya.

Sebelum ini pada tahun 2013 Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) menyifatkan pelaksanaan Program Transformasi Ekonomi (ETP) khususnya yang membabitkan sektor peruncitan sebagai berjaya dan banyak membantu peningkatan operasi kedai runcit khususnya di bawah kendalian SKM.

Pengerusi Eksekutif SKM Datuk Nik Ali Mat Yunus berkata, pada tahun lalu kira-kira 161 kedai runcit di bawah SKM menyertai program Transformasi Kedai Runcit (TUKAR).

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.