VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 20 March 2014

SITUASI SEMASA KES DENGGI DI PULAU PINANG


(Bagi tempoh Januari hingga 15 Mac 2014)

Bagi negeri P.Pinang, bermula dari Januari hingga 15 Mac 2014 sebanyak 490 kes denggi telah dilaporkan berbanding dengan hanya 163 kes bagi tempoh yang sama pada tahun 2013, iaitu peningkatan sebanyak 327 kes (200.6%). Manakala tiga (3) kematian denggi dilaporkan tahun 2014 berbanding dengan tiada kematian bagi tempoh yang sama pada tahun 2013.

Pada ketika ini terdapat 5 lokaliti wabak terkawal dilaporkan di P.Pinang iaitu di Gat Lebuh Macallum dan Kampung Bagan Jermal di daerah Timur Laut, Taman Desa Damai dan Taman Mutiara di daerah Seberang Perai Tengah dan Kampung Telok di daerah Seberang Perai Utara (rujuk Lampiran 1).

Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang ingin mengingatkan masyarakat supaya terus mengambil langkah pencegahan seperti berikut bagi menghentikan penularan penyakit denggi:-

Melakukan pemeriksaan dalam rumah dan kawasan sekitar masing-masing bagi mengenalpasti dan menghapuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes setiap minggu. Ubat pembunuh jentik-jentik nyamuk boleh diperolehi daripada klinik-klinik kesihatan kerajaan.

Menjalankan gotong-royong di kawasan perumahan bagi menghapuskan tempat-tempat berpotensi pembiakan Aedes.

Memberikan kerjasama dengan membenarkan anggota kesihatan menjalankan semburan kabus di dalam rumah.

Mengurangkan risiko gigitan nyamuk dengan menggunakan repellan atau baju/seluar panjang semasa menjalankan aktiviti luar, melakukan semburan aerosol di dalam rumah atau memasang skrin pada tingkap.

Mendapatkan rawatan segera di klinik atau hospital apabila mengalami demam dan tanda-tanda penyakit denggi seperti sakit badan/sendi, muntah, ruam dan kurang selera makan.

Sekian, terima kasih.

YB Dr Afif bin Bahardin

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.