VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 2 January 2014

Pengumuman 11 langkah oleh PM Mendapat Kritikan Dari Pensyarah Pengajian Islam Universiti Sains Malaysia (USM)


Pengurangan perbelanjaan sektor awam disambut baik namun pelaksanaanya harus menyeluruh dan tidak membabitkan pihak tertentu sahaja.

Ini kerana bekas Mufti Perlis dan pensyarah pengajian Islan Universiti Sains Malaysia (USM) Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berpendapat bahawa pegawai atasan yang sering berbelanja berlebihan.

“Ia harus melibatkan semua peringkat. Lihat sahaja majlis yang melibatkan para menteri. Ia melibatkan kos yang luar biasa. Majlis-majlis keraian mereka memerlukan perbelanjaan yang sangat tinggi.

“Janganlah ia terpencil kepada pegawai bawahan sahaja kerana pegawai atasan yang berbelanja lebih-lebih,” kata beliau.

Dr Asri juga berharap perkhidmatan kepada rakyat tidak terjejas dengan pengurangan perbelanjaan sektor awam.

“Janganlah pula ia menjejaskan kualiti perkhidmatan kepada rakyat. Sediakan kemudahan yang perlu. Jika ada mesyuarat, pastinya makanan perlu ada. Namun,elakkan apa yang tidak perlu,” tambah beliau.

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemotongan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus sebagai antara 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam berkuat kuasa mulai 1 Januari 2014.

Kurang RM1,698 untuk hiburan bulanan. Lagi RM6.8billion? 

Najib juga mengumumkan pengurangan penggunaan syarikat pengurusan acara serta pemberian saguhati dan cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis kerajaan yang membabitkan anggota pentadbiran dan penjawat awam.

Beliau juga mengumumkan pengurangan penyediaan makanan dan minuman semasa penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

Antara tiga lagi langkah yang diumumkan ialah:

• Mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebaang acara rasmi kerajaan;
• Mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada untuk mengurangkan sewaan premis pejabat; dan
• Mengaplikasikan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan juga kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.


Aku secara peribadi sokong usaha baik ini, kita lihat bagaimana perlaksanaannya dan apa hasilnya?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.