VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Saturday 11 January 2014

KANTOI!!! Kalau Kereta Agong, Mengapa Guna Nama MB Kedah dan No. Plat Tidak Berwarna Kuning


Penjelasan Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir mengenal isu pembelian kereta jenis Mercedes Benz S300 oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) untuk kegunaan rasmi Yang di-Pertuan Agong di Langkawi, dipersoalkan oleh pihak pembangkang.


Selain menggunakan nombor plat KBV8, kereta yang dimaksudkan itu juga dilabelkan dengan nama Menteri Besar Kedah dan bukan nama Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Yang di-Pertuan Agong.

Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, penjelasan yang dibuat Mukhriz sebelum ini mengambil masa agak lama dan seperti sengaja dilambatkan untuk mencari jawapan bagi meyakinkan rakyat berkenaan isu tersebut.

Menurut beliau, pihaknya tidak nampak apa yang mengelirukan dalam isu pembelian kereta seperti yang dijelaskan Mukhriz, sebaliknya Mukhriz sendiri dilihat seperti keliru dengan kenyataan-kenyataannya sendiri.

“Pada 6 Januari lalu, Menteri Besar menjelaskan tiada sebarang pembelian kereta baharu untuk kegunaan rasmi Menteri Besar yang dibuat oleh kerajaan negeri. Manakala nombor plat KBV8 masih digunakan pada kereta Mercedes Benz S3200 yang digunakan Menteri Besar terdahulu iaitu, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

“Bagaimanapun, selepas itu tersebar di laman-laman sosial yang memuatkan bukti bergambar menunjukkan nombor plat KBV8 tidak lagi digunakan pada kereta Mercedes Benz S320. Sebaliknya digunakan pada kereta jenis Mercedes Benz S300 dengan menggunakan nama Menteri Besar Kedah,” katanya pada sidang media, di Pejabat Pas Kawasan Pokok Sena, di sini, semalam.

Mahfuz yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah berkata, pada sidang media kelmarin, Mukhriz sekali lagi memperjelaskan status kereta yang dimaksudkan iaitu Mercedes Benz S300 yang menggunakan plat KBV8 itu dibeli oleh PKNK bagi menggantikan kereta rasmi kegunaan Yang di-Pertuan Agong di Langkawi.

Tambah beliau lagi, persoalan isu ini timbul berikutan kereta terbabit diletakkan nama Menteri Besar Kedah, sebaliknya tidak meletakkan nama KDYMM Yang Dipertuan Agong.

“Saya minta beliau (Mukhriz) jawab dan jelaskan. Kita tidak kisah kalau benar kereta tersebut untuk kegunaan KDYMM Yang di-Pertuan Agong, tetapi agak hairan kenapa kereta itu diletakkan nama Menteri Besar Kedah, malah nombor plat juga tidak menggunakan warna kuning.

“Sebelum beliau jelaskan kereta tersebut untuk kegunaan Yang di-Pertuan Agong, kereta itu sudah diletakkan dengan nama Menteri Besar,” tegasnya sambil meminta penjelasan mengapa kereta terbabit tidak meletakkan nama Yang di-Pertuan Agong seawal ia dibeli.

Dalam pada itu, Mahfuz turut menyifatkan kenyataan Mukhriz sebelum ini  sengaja untuk mengelirukan semua pihak termasuk pihak media dan masyarakat.

Menurut beliau lagi, kenyataan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Kedah, Datuk Mohd Puad Mohd Ali juga mengelirukan dan dilihat lambat memberi respon kepada isu berkenaan.

“Saya difahamkan sebelum ini beliau enggan mengulas isu ini apabila ditanya pihak media, sebaliknya kelmarin beliau mengulas mungkin disebabkan timbul kekeliruaan di peringkat pegawai yang menyebabkan kereta terbabit diletakkan dengan plat Menteri Besar.

“Kereta itu dibeli atas nama SUK, beliau sepatutnya boleh menjawab dan boleh beri maklumat yang jelas kepada Menteri besar dari awal lagi. Jadi dua kepimpinan utama negeri cuba untuk mengelirukan rakyat,” katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Mahfuz turut mempersoalkan keunikan nombor plat KVB8 yang diletakkan pada kereta untuk kegunaan rasmi yang di-Pertuan Agong.

“KBV8 ini dari dahulu lagi dikhaskan untuk plat kereta Menteri Besar Kedah. Sepatutnya kalau nak beli untuk kegunaan Yang di-Pertuan Agong, gunalah nombor baharu ataupun plat yang digunakan Tuanku yang digunakan sebelum ini.

“Selain itu, kita juga ingin tahun berapa harga kereta baharu yang dibeli oleh PKNK itu. Kita juga difahamkan kereta berkenaan sudah dibeli beberapa bulan lalu, jadi bila akan di bawa ke Langkawi,” katanya.

Mahfuz turut menyifatkan, Mukhriz cuba berlindung di sebalik institusi istana selepas jawapan beliau dilihat tidak berjaya untuk melepaskan dirinya daripada persoalan isu tersebut.

“Sekarang beliau cuba untuk menutup isu ini dengan mengaitkan kegunaan kereta itu untuk kegunaan yang di-Pertuan Agong, dengan harapan orang tidak pertikai kerana membabitkan kegunaan Diraja,” dakwanya.

Kuning.. Kuning.. Mukhriz Pening

3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.