VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Wednesday 20 November 2013

AWAS!!! Panggilan Scam Untuk Menipu!!



Waktu : 10.30pg
Panggilan : Dari PRIVATE NUMBER

PERBUALAN PUN BERMULA..

Scammer : selamat pagi boleh bercakap dgn en. Xxxxx ?
Saya : Ye sy bercakap, siapa ni?

Scammer : Maaf kerana mengganggu…..saya buat panggilan daripada pihak bank ingin membuat pengesahan berkenaan kad yang sedang encik gunakan.
Saya: Bank mana yea?

Scammer : Saya daripada pusat panggilan mayxxx di putrajaya, ingin membuat pengesahan mengenai kad maybank yang encik sedang gunakan.Saya: Oh ok

Scammer : Baik..encik masih lagi menggunakan kad ini ye?
Saya: ye sy

Scammer : dah brapa lama ia digunakan?
Saya: Hampir 10 tahun…

Scammer: Ok sy ingin membuat pengesahan, kad debit en bermula dengan 4283 3210
Saya: ye btol

Scammer : boleh en lengkapkan no 8 terakhir
( AWAS…JANGAN SESEKALI BERI NO KAD ANDA KEPADA ORANG YG TIDAK DI KENALI )

Saya : Nak buat apa yea??
Scammer : Saya nk buat pengesahan yang awk ni pemegang kad berkenaan.

Saya : (putar sket kapla dier) Okay.. dari bank kan?? boleh beri butiran diri saya x?
Scammer : Kami tidak mempunyai butiran peribadi anda kerana ianya melanggar hak pengguna.

Saya : Kata dari bank, takkan tak tau butiran saya, xpayah susah² , beri nama ibu saya sahaja.
Scammer : Akaun encik akan di terminate jika tidak memberi kerjasama

Saya : Okay sila terminate.
Scammer : &%*&@(*(@&^%@ (makian hamun di berikan)

INGAT… JANGAN SESEKALI MEMBERIKAN BUTIRAN KAD ANDA, TERUTAMA SEKALI 3 DIGIT DI BELAKANG TU.. SEBAB SINDIKET BOLEH MEMBUAT PEMBAYARAN MELALUI KAD ANDA (DEBIT/ KREDIT)
SHARE UNTUK PENGETAHUAN BERSAMA.. BERHATI² SELALU.

Maklum Balas Ummul Khairiyah 
 Seriously kwn sy keje bank..n mmg ada staff jual info kt certain2 org or company utk tujuan2 cmni..sbb tu slalu dpt.random call tah dr mana2 yg buat kita hairan cne dia dpt info kita..xjjur lgsg yg keje bank nye punnn

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.