VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Wednesday 24 December 2014

Panduan Komunikasi Mangsa Banjir Kritikal


Panduan Komunikasi Mangsa Banjir Kritikal.

Oleh : AdukaTaruna

1. Komunikasi dengan dunia luar (sahabat sanak saudara) sangat penting. Oleh itu jimatkan bateri HP anda. Off internet (on jika perlu sahaja). Gelapkan skrin, jangan terlalu ghairah ambil gambar dan sebagainya.

2. Komunikasi guna text lebih menjimatkan bateri berbanding perbualan.

3. Orang kawasan luar (sahabat saudara yang di luar kawasan banjir) harus elakkan berbual lama soal ayam itik atau awek sebelah rumah. Hanya make sure mangsa banjir ok sahaja. Mereka memerlukan privacy, rehat dan fokus.

4. Top up HP mangsa untuk membuatkan mereka kekal mampu menghubungi sesiapa jika kecemasan.

5. Bagi isyarat tidak mahu kepada pasukan penyelamat jika berasa diri masih selamat (tidak memerlukan bantuan). Ini menjimatkan masa penyelamat untuk mencari yang lebih kritikal.

6. Wisel / siul juga adalah alat komunikasi mudah dengar dan mudah kesan terutama dalam gelap.

7. Mat2 motor dan awek2 dan famili yang berlonggok di jalanan melihat / bermain air sangat mengganggu komunikasi jalan darat. Jalan jadi sesak. Mohon professional dan utamakan kepentingan mangsa kritikal.

Sebarkan untuk kepentingan bersama.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.