VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 13 November 2014

Pampasan RM500, Orang Melayu Tertindas di Negeri Yang Diperintah Oleh UMNO










Kenyataan Umum
13 November 2014

Pampasan RM500 Tidak Munasabah

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Negeri Johor telah menerima satu set dokumen daripada seorang penduduk di kampung Bakar Batu, Johor Bahru yang tanahnya diambil oleh sebuah syarikat pemaju, Bayou Bay yang mana KPRJ merupakan antara pemegang saham dalam syarikat tersebut. Pengadu tersebut tidak berpuashati dengan pampasan yang diberikan iaitu hanya RM500 sahaja.

SAMM Johor difahamkan bahawa tanah pengadu tersebut telahpun diambil oleh pemaju pada tahun 1997 tanpa sebarang pampasan. Setelah pengadu bangkit mempertahankan haknya barulah pihak pemaju membayar pampasan dengan jumlah yang amat tidak munasabah itu dan cek bayaran pampasan telah diserahkan bukan kepada pengadu tetapi kepada ibu saudara pengadu bertarikh 25 April 2014. Pengadu telah memulangkan semula cek tersebut kepada pihak pemaju.

Tidak berpuashati dengan jumlah pampasan yang tidak munasabah dan juga cara pengurusan bayaran itu dibuat, pengadu telahpun mengutuskan sepucuk surat ke pejabat Menteri Besar Johor. Namun, surat itu tidak dijawab sehinggalah beliau mengutuskan surat kali kedua pada 21 Oktober 2014. Surat kedua ini mendapat respons daripada Pejabat Menteri Besar yang mengarahkan Pentadbir Tanah Daerah Johor Bahru untuk mengambil tindakan dan mengemukakan laporan kepada Menteri Besar.

Namun begitu, SAMM Johor amat kesal dengan tindakan yang agak perlahan daripada pejabat Menteri Besar sehinggakan pengadu terbabit terpaksa mengutuskan surat sebanyak dua kali. Seharusnya, Menteri Besar Johor tidak perlu menunggu untuk surat kedua sebelum tindakan diambil kerana ini melibatkan penindasan terhadap hak pengadu oleh pemaju.

SAMM Johor menyifatkan tindakan pemaju tersebut sebagai satu tindakan yang menghina pengadu dan keluarganya. 17 tahun pengadu berjuang termasuklah menulis surat kepada ADUN BN-Tanjung Puteri dan Biro Pengaduan Awam untuk mendapatkan haknya tetapi pemaju semakin angkuh apabila hanya memberikan pampasan yang tidak munasabah. Beginikah sikap sebuah syarikat yang dimiliki oleh KPRJ? Dan KPRJ hanya membutakan mata sahaja.

Sehubungan itu, SAMM Johor mendesak pejabat Menteri Besar Johor untuk segera bertindak dan mengarahkan pemaju untuk membayar pampasan yang setimpal dan munasabah bukannya membuli pengadu. Tidakkah Menteri Besar Johor juga memahami tidak mungkin pengadu dapat mencari tanah yang baru dengan nilai pampasan RM500 itu?

Hadzril Rizal
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.