VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Sunday 2 March 2014

Ultras Malaya: Thanks FAM 30Tahun = Jahanam!




Ultras Malaya menuntut barisan kepimpinan FAM dirombak secara besar-besaran semasa Pemilihan Kongres FAM penggal 2014-2018 yang bakal menentukan hala tuju bolasepak negara untuk anak-anak watan pada masa hadapan.

Ultras Malaya menuntut barisan kepimpinan FAM yang bertanggungjawab ke atas kerosakan-kerosakan yang disenaraikan di bawah agar ditolak dan disingkirkan sama sekali di dalam Pemilihan Kongres yang akan diadakan:

1. Di bawah pentadbiran Presiden kini, Malaysia tidak pernah lagi layak ke Sukan Olimpik. Kali terakhir Malaysia layak ke Sukan Olimpik ialah pada 34 tahun yang lepas.

2. Di bawah pentadbiran Presiden kini, Malaysia tidak pernah lagi layak ke Piala Asia secara merit. Kali terakhir Malaysia layak ke Piala Asia secara merit ialah pada 34 tahun yang lepas.

3. Di bawah pentadbiran Presiden kini, Malaysia hanya menyertai pusingan akhir Piala Asia sekali sahaja iaitu pada tahun 2007. Inipun kerana Malaysia ialah tuan rumah bersama.

4. Pada Piala Asia 2007, Malaysia hanya mampu menjaringkan 1 gol namun dibolosi 12 kali, sekaligus menduduki tempat tercorot kumpulan.

5. FAM membenarkan penganjuran Jelajah Asia Manchester United ketika Piala Asia 2007 sedang berlangsung, sehingga mengundang kecaman hebat FIFA.

6. Di bawah pentadbiran Presiden kini, bolasepak Malaysia dilanda skandal rasuah paling besar dalam sejarah mana-mana sukan di Malaysia pada tahun 1994. Namun 20 tahun selepas itu sehingga kini, Presiden masih belum meletakkan jawatan.

7. Pada Mei 2013, ultras telah mendapat tip bahawa perlawanan membabitkan pasukan Kuala Lumpur telah diatur untuk menghasilkan keputusan 0-5. Perlawanan tersebut berakhir dengan keputusan 0-5.

8. Apabila FIFA memperkenalkan sistem ranking dunia 21 tahun lalu (1993), Malaysia menduduki ranking ke-14 Asia. Dalam era Presiden sekarang ranking Malaysia menjunam ke kedudukan ke-29 Asia.

9. Pada tahun 1993, Malaysia menduduki ranking ke-77 dunia namun ranking Malaysia menjunam ke kedudukan ke-150 dunia.

10. Lawan Malaysia pada malam semalam (1 Mac 2014) iaitu Filipina pernah berada 85 anak tangga di belakang Malaysia pada tahun 1993 namun kini 23 anak tangga di hadapan.

11. Liga bolasepak Malaysia dikategorikan gred 'D' walaupun menjalani peralihan selama 25 tahun daripada liga amatur ke liga semi-pro pada tahun 1989, dan kemudian ke liga professional pada tahun 1993.

12. FAM memiliki sekali ganda lebih jumlah kakitangan berbanding FA Jepun untuk mentadbir bolasepak Malaysia termasuk liga gred 'D'.

13. FAM juga merasakan perlu untuk menukar-nukar jumlah pasukan dalam liga gred 'D' daripada 14 pasukan kepada 12 kepada 14.

14. Pasukan daripada liga bolasepak Malaysia tidak layak untuk beraksi dalam Liga Juara-Juara Asia (ACL), termasuk perlawanan playoff.

15. FAM membenarkan penyertaan LionsXII ke dalam liga bolasepak Malaysia, walaupun sedar AFC tidak akan membenarkan pasukan daripada liga bolasepak yang memiliki pasukan bukan domestik untuk menyertai Liga Juara-Juara Asia.

16. Di bawah pentadbiran Presiden kini, FAM telah 'melelong maruah' negara kepada penganjur-penganjur perlawanan pertunjukan yang diragui keputusannya.
17. Pada tahun 2009, FAM sewenang-wenangnya merelakan maruah negara diaibkan oleh sindiket perjudian dalam skandal ‘Asiagate’, apabila membenarkan perlawanan 'persahabatan' dengan pasukan kelab Monomotapa United FC yang mengaku sebagai pasukan kebangsaan Zimbabwe.

18. Pada Februari tahun lepas, bekas Setiausaha Agung FAM ketika itu dengan mudah menerima surat penjelasan pembatalan 'perlawanan persahabatan' Harimau Muda 'A' daripada pengarah teknikal Football Queensland, sedangkan perlawanan kononnya diadakan dengan kelab Brisbane Roar. Perlawanan ini juga tidak pernah diumumkan oleh pihak kelab Brisbane Roar.

19. Hanya ejen perlawanan (bukan ejen pemain) yang berdaftar dengan FIFA boleh membawa sesebuah pasukan bermain di Malaysia. Namun Setiausaha Agung FAM enggan mendedahkan identiti ejen perlawanan 'pertunjukan' dengan Barcelona pada tahun lepas.

20. Pada tahun 2012 ketika Kelayakan Piala Asia B-22, terdapat bukti bahawa Myanmar telah menewaskan Malaysia dengan menurunkan pemain lebih umur, namun Setiausaha Agung FAM ketika itu hanya menjawab "saya tidak dimaklumkan".

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.