VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Friday 23 August 2013

[KUIN] Gambar Paling Tragis Selepas Gambar-Gambar Pembunuhan Altantuya


Gambar: Pelajar KUIN yang terpaksa belajar di luar kelas akibat kelas yang tidak cukup utk menampung pelajar..

Inilah situasi atau 'mangsa' orang yang buta melihat keuntungan dalam memartabatkan Pendidikan dan Keilmuan..


Pencerahan dari Admin fb Kolej Universiti Insaniah
"Sedikit pencerahan berkaitan isu pelajar melimpah di bilik kuliah. Ianya adalah disebabkan pelajar dari kumpulan lain telah menumpang kumpulan yang sedang belajar di bilik kuliah tersebut kerana pensyarah mereka belum ada(masalah di mesir). Ianya adalah arahan dari dekan Kuliah Syariah dan mulai minggu hadapan pelajar- pelajar tersebut bakal mendapat pensyarah ganti."

Persoalan dari pencerahan Admin KUIN
Ada keraguan di ayat ini : " pelajar dari kumpulan lain telah menumpang kumpulan yang sedang belajar di bilik kuliah tersebut kerana pensyarah mereka belum ada."
1- Kenapa mereka tumpang group lain sedangkan admin menyatakan " mereka belum ada pensyarah "...??
Kalau satu group tiada pensyarah bagi subjet tertentu maka group lain juga dari kuliah yang sama dan subjet yang sama turut semestinya akan tiada pensyarah juga.

2- Kalau admin ingin menyatakan mereka yang menumpang itu adalah mereka dari subjet yang lain, saya mahu menyatakan alasan admin tidak reliven atau tidak logik, kerana mahasiswa adalah cerdik. Jika mereka tahu kelas berkapasiti kecil atau pun tidak muat untuk diduduki dengan jumlah yang ramai, mustahil sekali mereka sesuka hati akan pergi menumpang untuk subjek tersebut. Dan kenapa mereka perlu menumpang goup lain atau subjet lain sedangkan mereka pun ada jadual waktu sendiri yang mereka perlu ikuti dan patuhi...?? Tidak perlu tumpang menumpang jekalau sudah ada jadual. Sewajarnya mereka perlu tunggu waktu mereka mengikut jadual waktu mereka, tidak perlu tumpang menumpang..

Nasihat pada admin : cuba teliti semula permasalahan Pelajar, pada hakikatnya itu memang adalah realiti (kepadatan pelajar), bukan kerana pensyarah ada atau tiada, bukan kerana mereka menumpang atau tidak menumpang.... Sebaliknya memang kelas tersebut berkapasiti kecil yang tidak boleh menampung jumlah pelajar yang ramai, ditambahkan pula dengan aircond ( penghawa dinggin ) yang amat lemah dan tidak sesuai digunakan untuk kelas dan lain-lain aspek lagi yang perlu dilihat..

Kalau kita lihat pada Kampus kuala ketil, jika pelajar inggin menumpang sekali pun, nascaya tidak akan jadi melimpah seperti yang berlaku dimergong itu.

Kesimpulannya, pihak yang bertanggung jawab perlu kembali pada permasalahan dan cari penyelesaian, bukan menutup dan menyelewankan hakikat permasalahan dengan cara yang tidak betul...

Wallahua'alam...... 

Takkan lah gaji staf KUIN tak Boleh Bayar.. 
Dulu rancak sangat dok Serang Pas Kedah


... Kita negara Islam tapi dalam sistem yang melibatkan pendidikan Islam, segala kemudahan yang ada daif sekali. Sedangkan Islam mengutamakan ilmu...

1 comment:

  1. keturunan mahafiraun memang gembira & bangga melihat islam dilemahkan & hina....rakyat kedah bersatu hati dgn mahafiraun utk melemahkan islam di kedah & seterusnya di malaysia...syabas rakyat kedah kerana anda mengundi BN, saham anda akan di kira di akhirat nanti...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.