VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Monday 22 September 2014

ROYALTI cabar dedah dokumen pengeluaran Petronas laut Kelantan


Kenyataan media ROYALTI.

Tarikh : 22/09/14

ROYALTI cabar dedah dokumen pengeluaran Petronas laut Kelantan.

Merujuk kepada kenyataan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin (21/09/14) yang mahu mendedahkan dokumen laporan jawatankuasa khas (JK Khas) royalti minyak Kelantan.

Pertubuhan R Kelantan (ROYALTI) mengingatkan semula kepada Tan Sri, bahawa rakyat Kelantan melalui NGO-NGO telah menolak penubuhan JK Khas sejak ianya diumumkan lagi sebagai cara penyelesaian. Kami tekad dan tegas Petronas perlu bayar ikut perjanjian.

Kami juga mengulangi penegasan bahawasanya kami tidak mengiktiraf wang ehsan sebagai penyelesaian tuntutan royalti. Berapa banyak pun wang ehsan yang ditawarkan, perjuangan kami ialah perjanjian 9 Mei 1975 dan kedaulatan wilayah laut Kelantan dengan menolak Akta 750.

Dengan demikian itu, pendedahan dokumen laporan JK Khas tidak akan menyelesaikan apa-apa tuntutan dari kami. Malah kami mencabar, mesyuarat kabinet mendedahkan dokumen pengeluaran Petronas di perairan Kelantan. Sejak bila mengeluarkan hasil. Berapa jumlah pengeluaran. Berapa jumlah telaga dan seumpamanya.

Khairul Nizam Bin Abd Ghani
Pengarah Pilihanraya ROYALTI

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.