VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Thursday 27 September 2018

PAS Umum Tanding di Port Dickson, Untuk Halang Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri ke 8



1. Port Dickson merupakan kubu PH, dengan komposisi kaum 43% Melayu, 33% Cina dan 22% India. Hemat pembangkang ia merupakan pilihanraya yang diada-adakan. BN memboikot kerana tidak yakin atas kebolehmenangan dan ia mencerminkan kelemahan pembangkang secara keseluruhan. Kekalahan pada PRU lepas telah meletakkan UMNO pada posisi yang defensif.

2. Ditambah krisis keyakinan terus menghambat parti sehingga tampak gagal mendapatkan dokongan akar umbi UMNO malah begitu lemah dalam usaha menarik kembali sokongan rakyat kepada UMNO. Isu-isu sensitif (1 mdb, rasuah, kleptokrasi dll) yang berlegar di massa tidak mampu untuk memulihkan keadaan dan kekal membelenggu UMNO dari berubah. Persepsi buruk terhadap UMNO semakin susah dihakis. Terkini beberapa orang pimpinan kanan dan veteran parti telah memilih meninggalkan UMNO atas pendirian UMNO yang tidak konsisten.

3. Dalam konteks Negeri Sembilan, meletakkan BN lebih signifikan berbanding PAS. Merujuk data yang lepas, undi yang diperolehi BN di Port Dickson jauh lebih tinggi sekitar 18,515 berbanding PAS 6,594. Peluang agak lebih baik kepada BN berbanding PAS. Apapun PAS dilihat menyelamatkan maruah pembangkang dengan tidak memberikan laluan mudah kepada Anwar Ibrahim.

4. Memahami Anwar sukar dikalahkan, pendirian BN memboikot PRK hanyalah satu ‘political stunt’ kerana politik itu melibatkan pertimbangan peluang dan bersifat dinamik. Zahid cuba mengintai ruang ke hadapan dengan tindakan yang menguntungkan dikala dia sendiri menyedari bahawa UMNO yang semakin ‘damage’ dan sukar diperbaiki.

5. PAS Negeri Sembilan seakan lumpuh terutama dikawasan Jelebu dan Teluk Kemang. Setelah hampir 3 tahun sebahagian besar ahlinya berhijrah meninggalkan parti, menyertai Amanah. Ditambah kekalahan teruk pada PRU14 dengan majoriti kawasan yang ditandingi diperingkat DUN hilang wang deposit. Hari ini PAS akan mengumumkan calon yang bakal bertanding. Perkiraan menang sangat sukar atas banyak faktor terutama pecahan pengundi, ketiadaan ‘winnable candidate’, tapak sokongan yang lemah dan pelbagai pembolehubah lain yang tidak memihak. Mungkin berharap pada isu, sedikit membantu. Tetapi dengan mengambilkira semangat demokrasi ia wajar dihormati dan keberanian PAS wajar dipuji. Namun, adakah ia tepat, berbaloi atau sebaliknya?

#Prk132 - Ust. Azlan

Cabaran DSAI : pastikan peratusan keluar mengundi tinggi dan majoriti lebih besar dari PRU lepas

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.