VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Wednesday 19 February 2014

Khutbah Jumaat Tolak Amalan Yang Merugikan Umat




Aku orang Pulau Pinang.....tak payah dok buat fitnah macam ni la...orang Pulau Pinang dok sengap aman damai .yang hang dok pi bubuh api buat apa.raplah jingga sungguh..


Khutbah Jumaat sewajarnya menjadi institusi penting rujukan, medium dakwah selain meredakan ketegangan dan mendidik umat Islam menghadapi pelbagai cabaran dewasa ini.

Dalam ceramah di Padang Pusat Komuniti Kg Sg Kantan malam tadi Anwar berkata,teks khutbah Jumaat yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) 14 Februari melegakan, selepas agak tegang dengan insiden provokasi agama yang cuba dicetuskan pihak tidak bertanggungjawab.

“Khutbah JAIS baru-baru ini agak melegakan,” kata Anwar mengulas bacaan khatib ketika beliau berjemaah di Masjid Jamek Sg Sekamat, minggu lalu.

“Setiap mimbar Jumaat mengingatkan kita umat Islam tentang keadilan…dan mesej keadilan itu bukan hanya perlu berlaku adil kepada orang Melayu,kerana keadilan dan rahmat itu untuk sekalian alam.

“Keadilan ini bukannya mengikut takrif Menteri Dalam Negeri yang bertentangan dengan amalan Islam,”kata Anwar dihadapan kira-kira 300 hadirin.

“Dalam tradisi Islam tak boleh menghina warna kulit atau menggelar orang dengan pelbagai nama. Kita mesti tolak amalan yang merugikan umat.

“Pengucapan tidakada makna sekiranya tidak ada penghayatan,”kata Anwar.

Justeru Selangor sebagai pusat keilmuan Islam penting di negara ini berperanan mengangkat martabat melalui program-program pendidikan, sahsiah dan pengupayaan ummah.

“Sebab itu perlu dilakukan sesuatu untuk menarik minat anak-anak muda. Penyebaran (ilmu), (progran (kesedaran.

“Orang bukan Islam juga kena faham.Apa yang dilakukan oleh sesetengah orang Islam (provokasi) itu tidak mewakili pandangan keseluruhan orang Islam,”tegasnya.

Kanak-kanak turut mengambi peluang bersalaman dengan Anwar

Dalam pada itu,Anwar turut menjelaskan kedudukan institusi penting negara yang menjadi tonggak perpaduan dan kestabilan terpelihara seperti yang ditunjukkan Pakatan Rakyat selepas mentadbir Selangor selama dua penggal.

“Dalam hal ini Pakatan Rakyat jelas. Kedudukan Raja-raja Melayu tidakdipertikaikan. Keudukan bahasa Melayu, saya tidak ada kompromi. Kedudukan agama Islam terpelihara,” tegas Anwar

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.