VOTE ONLINE PASCA PRU15:
"Setujukah anda Harga Barangan dan Perkhidmatan di Turunkan?" Jika setuju sila klik vote "Follow" di bawah.

Blogger Kool

Sunday 23 August 2015

Tiada Perubahan Harga Getah Malaysia Berbanding Vietnam, India dan Thailand


Kenyataan Media
23 Ogos 2015

TIADA PERUBAHAN HARGA GETAH MALAYSIA BERBANDING VIETNAM ,INDIA DAN THAILAND.

Saya ingin menjawab maklum balas email dari pihak Lembaga Getah Malaysia ( LGM ) Berkenaan isu ketidakstabilan harga getah dimalaysia berbanding negara Thai ,Vietnam dan India.

Kerajaan malaysia tidak dapat mempertimbangkan cadangan mewujudkan harga lantai kerana dengan alasan bahawa perlaksanaan harga lantai memerlukan sumber kewangan yg tinggi bg menyokongnya sedangan wang negara hasil cukai rakyat doborosi tanpa penjimatan yg stabil.

Alasan kerajaan juga berkenaan menyediakan ruang kepada aktiviti spekulasi harga dimana para pedagang getah akan menekan harga ke paras rendah dan mengambil kira bahawa kerajaan akan menampung perbezaan diantara harga pasaran dan harga lantai. Sedangkan kerajaan ada kuasa mutlak untuk membasmi syarikat kroni dan org tengah bg mengurangkan penekanan tersebut.

Apa yg kami ketahui bahawa getah asli dimalaysia telah dieksport keseluruh dunia kira kira 70% dari jumlah jumlah getah Malaysia digunakan oleh industri otomotif iaitu untuk pengeluaran tayar dan komponen otomotif. China dan India adalah diantara negara yg berkembang maju dengan kadar pertumbuhan yg tinggi dan merupakan pemacu kepada permintaan getah asli dunia.

Populasi besar dikedua2 negara mendorong kepada permintaan kenderaan yg kukuh seterusnya menjadikan negara ini pasaran utama untuk tayar dan komponen otomotif , Tetapi kenapa kerajaan malaysia dan Lemabaga Getah Malaysia sendiri masih menyimpan jutaan tan getah dimalaysia u tuk dieksport sedangkan jumlah itu mampu mengstabilkan harga getah malaysia setanding dengan dengan harga getah vietnam dan thailand ?

Ini menunjukkan kerajaan masih bermain tarik tali dengan menunggu lonjakan harga getah dunia walaupon tahu rakyat bawahan dimalaysia yerpaksa menanggung derita dengan kos kenaikan harga barang.

Pada masa ini Malaysia adalah pengeluar dan pengeksport terbesar sarung tangan getah dengan menguasai 63% ( RM10.5 billion ) daripada pasaran dunia.

Industri ini juga menyumbang hampir 72% jumlah eksport barangan getah selain daripada sarung tangan krpada negara2 pengguna. Menerusi promosi jumlah eksport barangan getah selain daripada Lateks telah meningkat daripada RM2.4 Billion pada tahun 2010 kepada RM2.6 Billion pada tahun 2013.

Pihak kami juga mengetahui bahawa LGM telah menjalankan beberapa sttrategi bagi menggalakkan penggunaan tempatan dan untuk pasaran eksport.Apa yg kami cadangkan kpd LGM harus mencuba industri baru dan jangan tertumpu kepada industri sarung tangan dan Kondom ( Lateks ) .

Hasil2 getah malaysia boleh dibawa ke penyelidikan bg membangunkan penggunaan getah didalam pembinaan jalan raya iaitu rubberrized-road seperti negara2 luar yg tidak mempunyai getah tapi mampu membangunkannya.

Tindakan kerajaan dan sikap segelintir pihak yg tidak berani bersuara dalam isu2 yg melibatkan getah dimalaysia bg membangunkan industri getah bg membantu penoreh getah yg berpendapatan rendah menunjukkan kerajaan dan LGM sendiri gagal dalam mengurus tadbir industri getah malaysia yg tidak peka kepada masalah pendapatan rakyat.

Sulaiman Ibrahim @LemanRL
Penyelaras
Harapan Baru
Kawasan Sik

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERINGATAN

Tulislah apa2 yang Hangpa nak tulis. Tapi jangan tulis sesuatu yang boleh menyebabkan aku dikenakan tindakan undang-undang. Aku tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang Hangpa tulis dan penulisan Hangpa tidak mewakili pandangan aku.